اصفهان ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری سلامت دارد


اصفهان ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری سلامت دارد

اصفهان- ایرنا - دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی سردرد ایران گفت: ایران به ویژه شهر اصفهان ظرفیت خوبی برای توریست درمانی در حوزه مغز و اعصاب دارد که باید ظرفیت‌های آن شناسانده شود.

پروفسور سعیت آشینا 'Sait Ashina' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در اصفهان اظهارداشت: متخصصین مغز و اعصاب و نورلوژی ایران از نظر علمی و درمانی در سطح متخصصان تراز اول آمریکا و اروپا قرار دارند و پروتکل‌ها و روند درمانی مورد استفاده برای بیماران مغز و اعصاب در ایران مشابه آخرین روش‌های رسمی بین‌المللی در سطح کشورهای پیشرفته است.

وی افزود: از امکانات بیمارستانی اصفهان و کلینیک مغز و اعصاب شهرک سلامت اصفهان بازدید کردم و آن را مرکزی استاندارد برای تشخیص و درمان بیماری‌های نورولوژی دیدم.

وی یادآور شد: توجه کشور ایران در زمینه توریسم سلامت می تواند در نهایت به گسترش بیشتر دانش پزشکی در ایران و خاورمیانه منجر شود.

وی با بیان این که این کنگره برای نخستین‌بار در شهری جز تهران برگزار می‌شود و مهمانان خارجی از آمریکا، اروپا و آسیا در این رویداد علمی شرکت داشتند، تصریح کرد : در پزشکی تنها کمک به بیمار معیار عمل است و این علم بدون توجه به ملیت و مسائل سیاسی به دنبال کمک به بیماران است و ایران در منطقه غرب آسیا می‌تواند زمینه ساز تحول نورولوژی باشد.

ششمین کنگره بین المللی سردرد ایران روز جمعه در اصفهان به کار خود پایان داد.

توریسم درمانی که از آن به عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود، دارای تعاریف گوناگون است، سازمان جهانی گردشگری ملل‌ متحد (UNWTO به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند" استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد -که بیش از ۲۴ ساعت است - به طول می‌انجامد.

شعار جهانی توریسم سلامت، امکانات و خدمات در حد کشورهای جهان اول یا پیشرفته و قیمت‌ها و هزینه‌ها در حد کشورهای در حال توسعه و جهان سوم است. کشور ما با سرمایه‌های انسانی عظیم در کادرهای درمانی می‌تواند از این ظرفیت در پیشبرد صنعت گردشگردی بهره ببرد.

به اعتقاد کارشناسان امر توسعه همه جانبه این صنعت پردرآمد و اشتغالزا نیازمند برنامه ریزی علمی و تامین زیرساختها در بخش های ذیربط کشور است.

بر این اساس گردشگری سلامت را می‌توان شاخه‌ای مهم و جدید از صنعت گردشگری دانست که با جهانی شدن بهداشت و درمان به ایران راه یافته و به هرگونه مسافرتی که برای ارتقای سلامت انجام شود، عنوان کرد.

مطابق با گزارش آماری که از گردشگران ورودی به ایران به دست آمده نیز مشخص شده که انگیزه مسافران برای درمان در ایران بسیار بالا بوده و با ثبت سفر و درمان ۱۵۰ هزار بیمار خارجی در سامانه وزارت بهداشت در سال ۹۵ حدود ۵۰۰ میلیون دلار درآمد از این محل برای کشور حاصل شده است که نیم درصد از سهم جهان می‌شود.

شورای راهبردی گردشگری سلامت کشور چندی پیش اعلام کرد که اطلاعات مسافرانی که برای جراحی پلاستیک و درمان‌های پزشکی دیگر به ایران سفر می‌کنند در سامانه وزارت بهداشت ثبت نمی‌شود.

از طرفی پزشکان و بیمارستان‌هایی هم هستند که بیماران خارجی را بدون ثبت و اعلام اطلاعات آنها عمل می‌کنند، برای همین ما تخمین می زنیم سهم واقعیِ ایران از گردشگری سلامت، دست کم یک میلیارد دلار باشد، هرچند که ظرفیت و زیرساخت‌های پزشکی ایران در حال حاضر، توانایی ایجاد هفت میلیارد دلار درآمد را دارد.

موقعیت جغرافیایی، آب و هوای خاص، منابع طبیعی گسترده مانند چشمه‌های آب گرم و مناطق دارای گل و لای برای درمان و وجود پزشکان ماهر و سرشناس بین‌المللی در رشته‌های مختلف از عوامل مهم در لزوم توجه به توسعه صنعت گردشگری پزشکی در کشور ایران است. هزینه پایین (در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا) و کیفیت بالای خدمات درمانی، سابقه کهن پزشکی و طب سنتی و هزینه‌های پایین حمل و نقل و اقامت جهت سفر به ایران از دیگر موارد راهگشا در این زمینه هستند.

جذب گردشگر پزشکی باعث فعال‌سازی بخش‌های مختلف اقتصادی از قبیل خدمات درمانی، مکان‌ها و بخش‌های توریستی می‌شود و علاوه‌بر ایجاد درآمد ارزی می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیاری را ایجاد کند.

از سویی استان اصفهان به واسطه قرار گرفتن در مرکز ایران، دارا بودن شرایط اقلیمی، آثار و بناهای تاریخی ثبت شده ملی و جهانی، و مرکز تولید صنایع‌دستی همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

علاوه بر ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی، این استان و به صورت مشخص شهر اصفهان به‌دلیل وجود مراکز درمانی مانند بیمارستان صدوقی، مرکز تخصصی قلب چمران، مرکز چشم پزشکی صدرا، کلینیک‌های باروری و ناباروری، دیالیز، ارتوپدی و… از قابلیت توسعه صنعت گردشگری پزشکی برخوردار است.

همچنین تأسیس و راه‌اندازی شهرک سلامت اصفهان، عامل مهمی در رشد شاخص‌های بهداشت و سلامت و در نهایت بهبود صنعت گردشگری سلامت در شهر اصفهان خواهد بود که این موارد می‌تواند اصفهان را در صنعت گردشگری پزشکی متمایز کنند.

بنابراین، اصفهان قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی را دارد، چنانچه این نوع از گردشگری در شهر اصفهان مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند به بخش قابل‌توجهی از نیازهای بازار منطقه و کشورهای همسایه پاسخ دهد.

با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند توانمندی جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات درمانی و بهداشتی برای گردشگران سلامت سرآمد بوده و به لحاظ کیفیت خدمات و رقابت پذیری سرآمد منطقه هستیم.

پروفسور پروین الله یارووا 'Parwin Allahyarova' دیگر شرکت کننده خارجی گنگره بین المللی سردرد ایران گفت: حضور بیش از 300 متخصص و پژوهشگر داخلی و خارجی در این همایش که جدیدترین دستاوردهای پزشکی پیرامون درمان انواع سردرد را بررسی کردند دلیلی بر اعتبار و جایگاه بالای نورولوژی ایران در جهان است.

وی با اشاره به ارسال مقاله‌های علمی زیاد به این کنگره گفت: حدود 100 مقاله منتخب این کنگره نشان از پیشرفت پزشکی ایران در حوزه مغز و اعصاب دارد.

در ششمین کنگره بین المللی سردرد ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آخرین دستاوردهای علمی در حوزه شناسایی سردرد و درمان و پیامدهای آن توسط ۳۰ عضو هیات علمی ارائه شد.

پزشکان حاضر در این همایش سه‌روزه در باره میگرن حاد، پیشگیری از میگرن، اثربخشی مابین CGRP در مدیریت میگرن، تنش نوع سردرد، سردرد خوشه‌ای و سایر سفالالژی‌های استقلال سه‌قلو، سایر اختلالات سردرد اولیه، بیماری سردردهای اولیه، پاتوفیزیولوژی سردرد، تصویربرداری و نوروفیزیولوژی التهاب و استرس اکسیداتیو، مقالات و کارگاه‌های خود را برگزار کردند.

به اعتقاد کارشناسان امر سرزمین ایران منجمله اصفهان چهار فصل بوده و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه گردشگری سلامت دارد که تاکنون آنطور باید برای تحقق این امر مهم برای رونق اقتصادی بکار گرفته نشده است.

اگرچه اقداماتی در این زمینه در کشور انجام شده است اما تهیه و تدوین طرح جامع توسعه گردشگری سلامت به طور مجزا برای هر استانی با توجه به قابلیت های آن منطقه به تاکید کارشناسان ضرورتی است اجتناب ناپذیر.

اصفهان دارای بیش از 6 هزار تخت بیمارستانی در 53 بیمارستان (38 دولتی و 15 خصوصی و خیریه) است.
این استان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت و 24 شهرستان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج