شور اربعین در حرم رضوی


شور اربعین در حرم رضوی

مشهد- ایرنا- شور اربعین حسینی در جوار بارگاه منور ثامن الائمه حضرت امام رضا (ع) وصف ناشدنی است.

به گزارش ایرنا، دلدادگانی که از جای جای ایران اسلامی و برخی از کشورهای مسلمان همسایه مثل پاکستان و افغانستان از راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی جا مانده اند عشق و ارادت خود را در این مکان به منصه ظهور می رسانند. عزاداران در اربعین حسینی، رو به سوی آستان ملائک پاسبان رضوی می آورند و دل تنگشان را تسلای خاطر می دهند.

سالروز اربعین حسینی در آستان مقدس حضرت امام رضا (ع) انعکاس شور و هیجانی است که زائران در حرم حضرت امام حسین (ع) به راه می اندازند، عاشقان حسینی در جوار ثامن الحجج (ع) نیز نمایش بزرگی از پاسداشت ایثار شهدای کربلا و شور برای تجدید میثاق با حضرت سیدالشهدا (ع) را به اجرا می گذارند.

هیات های مذهبی در مشهد از صبح امروز حرکت خود را از خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی آغاز کرده و سینه و زنجیرزنان به سوی مضجع شریف ثامن الحجج، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) شتافته اند. تمام هیات های مذهبی پس از عزاداری در خیابان‌ها در صحن جامع رضوی اجتماع کرده و پس از اقامه نماز ظهر و عصر یکی از بزرگترین عزاداری های سال در حرم رضوی را در اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) رقم می زنند.

این اجتماع بزرگ در اربعین حسینی مقدمه عزاداری های دهه پایانی صفر است که هر سال با حضور پرشور انبوهی از زائران ایرانی و غیرایرانی که به عشق حضرت امام رضا (ع) سواره و پیاده خود را به حرم مطهر این امام همام می رسانند برگزار می شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز قبل از اذان ظهر در حرم رضوی در جمع عزاداران اربعین سخنرانی کرد و گفت :هدف امام حسین( ع) در انقلاب کربلا بصیرت افزایی و آگاه کردن مردم بود و این عشایر و مردم کوچه و بازار کوفه بودند که به دلیل بی بصیرتی به دستور عبید الله بن زیاد به جنگ امام حسین(ع) آمدند با آنکه او را به خوبی می شناختند اما چون دنیا، خوشگذرانی و کسب در آمد و عیش و نوش برایشان اصل بود به اندک تهدید ابن زیاد به مصاف فرزند پیغمبر برخاستند.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: اگر مردم آن زمان عراق و حجاز بصیرت داشتند یزید بر آنها مسلط نمی شد و در روز اربعین که اهل بیت امام حسین (ع) دوباره به کربلا بازگشتند انقلاب بصیرتی امام حسین(ع) کامل شد.

وی ادامه داد: در واقعه کربلا، شمر نماد بت پرستی سیاسی بود و حاضر بود در راه کسب مقام دست به هر جنایتی ولو کشتن پسر پیغمبر باشد بزند و نماد دیگر عمر سعد بود که برای رسیدن به ثروت و جاه و مقام حاضر بود دست به هر کاری بزند.

امام جمعه مشهد گفت: درس اربعین این است اگر حزب سیاسی، قدرت سیاسی و پول، اصل شد و آخرت، بهشت و رضای خدا از اصالت افتاد انسان تا جایی می رود که بدترین خیانت ها و جنایت ها را مرتکب می شود اما اگر رضای خدا، معاد و تعالی درجات معنوی اصل قرار گرفت تا آنجا می رود که مثل امام حسین(ع) انسان تا آخرین قطره خون خود را در این راه اهدا می کند.

علم الهدی افزود: اکنون ما باید خودمان را بسنجیم که در برابر حیله های استکبار تا کجا پای ارزش‌های انقلاب اسلامی ایستاده ایم.

بنا بر اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی قدمت برگزاری مراسم سوگواری دهه آخر صفر به ۱۵۶ سال قبل باز می گردد و قدیمی ‌ترین سند موجود در زمینه هزینه ‌های برگزاری مراسم سوگواری دهه آخر صفر مربوط به سال ۱۲۸۲ هجری قمری از محل مصارف موقوفه وزیر نظام است.

بر اساس اسناد موجود، برگزاری مراسم عزا و ذکر مصیبت به مناسبت های مختلف در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) مرسوم بوده و اجرای مراسم سوگواری به ویژه طی دهه نخست محرم و دهه آخر صفر با وسعت و شکوه خاصی برگزار می شده است که خطبه خوانی، شمع گردانی و مجالس روضه خوانی از متداول ترین و قدیمی ترین آنهاست.

حضور زائران پیاده در دهه آخر صفر برای زیارت بارگاه منور رضوی و شرکت در مراسم عزاداری سالروز رحلت رسول اکرم (ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت حضرت امام رضا (ع) پس از انقلاب اسلامی رواج یافته و این حضور بر شور و شکوه مراسم عزاداری برای ثامن الحجج (ع) در مشهد و خدمت شایسته به زائران افزوده است.

مراسم دهه پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی که آغاز آن همزمان با اربعین حسینی است امسال متکی به آداب و رسوم شیعیان این خطه و با شکوهتر از سال‌های گذشته برگزار می شود و آستان ملائک پاسبان رضوی در این ایام پذیرای حدود پنج میلیون زائر از اقصی نقاط کشورهای اسلامی است.

امروز بیش از ۲۰۰ هیات مذهبی در مشهد مقدس دسته روی خواهند کرد و همچنین حدود ۱۵۰ ایستگاه صلواتی ویژه اربعین حسینی در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی برپا شده که به پذیرایی از زائران و توزیع نذورات مردمی مشغول هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!