تزیین سفره حضرت رقیه


تزیین سفره حضرت رقیه که معمولا در ماه های محرم و صفر بیشتر پهن می شود با شرایط و آداب خاصی همراه است که با توسل به این بانوی بزرگوار انجام می گیرد، در ادامه با آداب سفره انداختن برای خانم حضرت رقیه (س) آشنا شده و می توانید تصاویری از تزیین سفره خانم رقیه خاتون را مشاهده نمایید. تزیین سفره حضرت رقیه (س) انداختن سفره حضرت رقیه و توسل کردن به این...

تزیین سفره حضرت رقیه که معمولا در ماه های محرم و صفر بیشتر پهن می شود با شرایط و آداب خاصی همراه است که با توسل به این بانوی بزرگوار انجام می گیرد، در ادامه با آداب سفره انداختن برای خانم حضرت رقیه (س) آشنا شده و می توانید تصاویری از تزیین سفره خانم رقیه خاتون را مشاهده نمایید.

تزیین سفره حضرت رقیه (س)

انداختن سفره حضرت رقیه و توسل کردن به این بانوی گرانقدر از زمان شهادت حضرت امام حسین (ع)، بعد از واقعه کربلا و اسارت اهل بیت امام تا به امروز در بین مسلمان، به خصوص ما ایرانیان رواج پیدا کرده و بسیار گره گشا می باشد.

تزیین سفره حضرت رقیه

تزیین سفره حضرت رقیه

برای تزیین سفره های مذهبی از پارچه های سبز یا مشکی استفاده شده که بر روی آن معمولا خرما، حلوا، پرچم هایی با نام شهدا و اسیران کربلا، کتاب دعا و حتی سنگ و خار قرار می دهند، هر چه سفره ساده و محقرانه تر باشد، بهتر بوده و از معنویت بیشتری برخوردار است.

آداب پهن کردن سفره بنت الحسین (ع)

مجرب است، هر کسی که مراد و یا حاجتی دارد، به منظور برآورده شدن حاجتش به مدت سه بار و هر دفعه در شب جمعه و به هنگام غروب آفتاب، یک عدد نان را به همراه پنج سیر خرمای تازه یا خشک و کمی کاه و دو عدد شمع خریداری کرده و به منزل می برد و بعد از گرفتن وضو با خلوص نیت هسته های خرما را جدا کرده، آن را به آب روان می سپارد. سپس سفره تمیز و سفیدی را به همراه یک عدد بشقاب و نان و خرما، شمع و کاه به مسجد برده و در آنجا مشغول تزیین سفره حضرت رقیه (س) می شود.

تزیین سفره حضرت رقیه

برای این منظور، نان را به هشت قسمت تقسیم کرده و بر روی هر تکه نان، مقداری خرما قرار می دهد، سپس کاه را در داخل بشقاب قرار داده و دو رکعت نماز حاجت می خواند و پس از ختم نماز، از روضه خوانی دعوت می شود تا در کنار سفره نشسته و روضه حضرت رقیه (س) و دعای سفره حضرت را که شامل شرح مصیبت این بانوی سه ساله در ویرانه شهر شام و بی رحمی و سنگ دلی یزید بن معاویه لعین شده می باشد را بخواند سپس بعد از روضه خوانی و سوختن شمع ها، صاحب نذر در حالی که چشمانش از مصیبت حضرت رقیه گریان است، کاه های داخل بشقاب را برداشته و بر سر و صورتش می ریزد، همچنین نان و خرما ها را بین افرادی که دور سفره جمع شده و به روضه گوش سپرده اند، تقسیم کرده و از حضرت رقیه (س) طلب حاجت می کند و همه کسانی که نذری نان و خرما را دریافت کرده اند، نیز هم صدا شده و حضرت را به حق پدر و جد بزرگوارشان قسم می دهند تا هر چه زودتر صاحب نذر، حاجت روا شده و به مرادش برسد.

تزیین سفره حضرت رقیه

حال بعد از اتمام روضه، صاحب نذر، سفره را جمع کرده و به منزلش باز می گردد و شب جمعه هفته بعد نیز به همین ترتیب عمل کرده، اما در هنگام سفره سوم، آن را گرو نگاه داشته تا حاجتش برآورده شود و به محض اینکه حاجتش برآورده شد، سفره سوم را نیز انداخته با این تفاوت که اینبار، سه عدد نان، شش شمع و پانزده سیر خرما در سفره قرار می دهد.
تزیین سفره حضرت رقیه
سفره را اغلب در مکان های متبرکه، مسجد، حسینیه و تکایا برگزار می کنند، اما می توان آن را در منزل نیز پهن کرد، البته به شرطی که از طیب و طاهر بودن خانه و همه اجزای آن اطمینان حاصل شود، همچنین سفره ای که در اماکن متبرکه انداخته می شود، هر چه ساده و محقرانه تر باشد، بهتر است و معمولا از نان و خرما استفاده می شود، اما اگر این کار در منزل انجام می گیرد، می تواند از خوراکی های بیشتر و متنوع تری استفاده شود، البته اگر پخش نذری ها در اختیار خیریه ها، بهزیستی، کودکان نیازمند و بچه های کار قرار گیرد، بهتر بوده و به استجابت نیز نزدیکتر است.
تزیین سفره حضرت رقیه
در این قسمت، نمونه هایی از تزیین سفره حضرت رقیه (س) قرار داده ایم که شما عزیزان را به تماشای این تصاویر دعوت می نماییم.
تزیین سفره حضرت رقیهسفره حضرت رقیه (س)
تزیین سفره حضرت رقیهتزیین ساده سفره بنت الحسین (ع)
تزیین سفره حضرت رقیهسفره محقرانه نذر حضرت رقیه (س)
تزیین سفره حضرت رقیهپهن کردن سفره رقیه خاتون (س) در منزل
تزیین سفره حضرت رقیهتزئین سفره و خوراکی های نذری حضرت رقیه (س)
تزیین سفره حضرت رقیهتزئین وسایل سفره خانم رقیه (س)
تزیین سفره حضرت رقیهتزیینات سفره نذری با توسل به حضرت رقیه (س)
تزیین سفره حضرت رقیهتزئین سفره نذری سه ساله کربلا
تزیین سفره حضرت رقیهتزئین سفره نذری حضرت رقیه (س)
تزیین سفره حضرت رقیهتزئین سفره نذری با خوراکی های مختلف
تزیین سفره حضرت رقیهتزیین سفره نذری با شمع های سبز و خوراکی ها
تزیین سفره حضرت رقیهتزیین حلوا برای سفره نذری
تزیین سفره حضرت رقیهتزیین شمع با روبان برای سفره نذری در منزل
تزیین سفره حضرت رقیهتزیین سفره حضرت رقیه (س)
تزیین سفره حضرت رقیهتزئین زیبای سفره خانم رقیه خاتون (ع)
تزیین سفره حضرت رقیهتزیین خوراکی های نذری
تزیین سفره حضرت رقیه

در این مطلب، ضمن مشاهده تصاویری متنوع از تزیین سفره حضرت رقیه (س) با آداب سفره پهن کردن و توسل به بانوی سه ساله کربلا، بنت الحسین (ع) آشنا شدید. در صورت تمایل برای مشاهده تزیینات دیگر آرگا بر روی قسمت تزئین منزل کلیک نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...