امامان جمعه گلستان خواستار ترویج سیره حقیقی امام حسین (ع) شدند


امامان جمعه گلستان خواستار ترویج سیره حقیقی امام حسین (ع) شدند

گرگان - ایرنا - جمعی از علما و امامان جمعه شهرهای استان گلستان همزمان با اربعین حسینی ضمن پاسخ به برخی از دغدغه‌های مربوط به فلسفه قیام عاشورا خواستار ترویج سیره حقیقی امام حسین (ع) در بین عزاداران شدند.

امام جمعه موقت گرگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی رجوع به متون اصیل مذهبی و تاریخی اسلام را یکی از راهکارهای اصلی جلوگیری از تحریف عزاداری ها دانست و گفت: رفتار و آیین های عزاداری محرم باید برگرفته از متون اصیل و معتبر بوده و رواج هر رسمی با تکیه بر کتب بی اعتبار، موجب وهن اسلام و تشیع است.

حجت الاسلام قاسم لیوانی اظهار داشت: برخی از اقدامات مانند کتل گردانی یا قمه زنی، سنخیتی با تشیع نداشته و فقط موجب تحقیر شیعه می شود.

وی افزود: وارد کردن خرافات به مراسم عزاداری امام حسین (ع) سبب می شود تا اعتقادات مسلمان تحریف شود و این گونه کارها را مراجع شیعه از گذشته تاکنون تایید نمی کند.

امام جمعه موقت گرگان به بهره گیری از توان و ظرفیت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برای تبلیغ فرهنگ عاشورایی تاکید کرد و گفت: اگر در استفاده از این قابلیت غفلت کنیم و آگاهان و مذهبی ها به آن کم توجهی کنند، دیگران وارد گود شده و از آن برای تبلیغ علیه اسلام بهره مند می شوند.

حجت الاسلام لیوانی بر برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند در استفاده از فضای مجازی در تبیین فلسفه قیام عاشورا تاکید کرد و گفت: از ملبغان دینی انتظار می رود با استفاده بیشتر از این ظرفیت مانع بدعت گذاری ها در فرهنگ عاشورا شوند.

امام جمعه اهل تشیع شهر بندرترکمن نیز با تاکید بر ضرورت مبارزه با خرافات و بدعت ها در فرهنگ عاشورا گفت: برخی کارها مانند انتشار تصاویر منتسب به ائمه یا ساخت علم هایی به شکل صلیب به‌صلاح نیست.

حجت الاسلام محمد صالح منصوری اظهار داشت: مدیران فرهنگی باید با استفاده از ظرفیت رسانه های گروهی و مبلغان دینی به طور جدی با خرافات عاشورا برخورد کنند.

وی نقش رسانه ها و فضای مجازی را در پالایش فرهنگ عاشورا از خرافات تاثیر گذار دانست و افزود: شبهه افکنی در خصوص نذورات مردم مربوط به عصر حاضر نیست در حالی که این سنت بر گرفته از منش و مسلک بزرگان دین بوده و از دوره ائمه معصوم تاکنون رواج دارد.

وی تاکید کرد: در اجرای مسائل شرعی نباید به این سخنان گزاف توجه کرد.

امام جمعه بندرترکمن به اشاعه فرهنگ ظلم ستیزی در کشورهای عضو جبهه مقاومت اشاره کرد و افزود: خوشبختانه فرهنگ انقلاب اسلامی برگرفته از قیام عاشورا در اقصی نقاط جهان از جمله اروپا و آمریکا در حال گسترش است.

امام جمعه بندرگز نیز گفت : برای پالایش فرهنگ عاشورا از خرافات باید از ظرفیت های مختلف جامعه استفاده کرد که یکی از موثر ترین آنها استفاده از فرصت هنر به ویژه هنرهای اسلامی مانند تعزیه است.

حجت الاسلام سید ابوالفضل حسینی اظهار داشت: یکی از فلسفه های قیام عاشورا جاری ساختن سیره نبوی و برخورد و مقابله با بدعت و خرافات است و هنگامی که اصل فلسفه قیام برخورد با نوآوری های کذایی در دین است چرا باید فرهنگ عاشورا گرفتار این مسایل شود؟

وی گفت: برای رواج فرهنگ اصیل نهضت عاشورا باید بر واقعی خوانی وقایع عاشورایی متمرکز شویم و علما مداحان و روحانیان با تکیه بر کتب اصیل، وقایع حقیقی عاشورا را بازگو کنند.

امام جمعه بندرگز ادامه داد: برای مقابله با خرافات باید تذکر و امر و به معروف و راهنمایی را به عنوان محور اصلی در دستور کار قرار داد اما باید با کسانی که عامدانه و مغرضانه در صدد آسیب رسانی به اصل فرهنگ عاشورا هستند برخورد جدی کرد.

امام جمعه بندرگز ضمن تاکید بر استمرار و ضرورت برپایی سنت حسنه نذر در ماه های محرم و صفر تاکید کرد: قابل کتمان نیست که جامعه افراد فقیر و مصیبت دیده دارد اما برای مساعدت به این افراد وجوهات خاصی از قبیل خمس، زکات و انفاق پیش بینی شده و نذورات با این مباحث متفاوت است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی