طرح ثبت اسناد و اموال مدیران و مسئولان؛ شفافیت در کنار نظارت


طرح ثبت اسناد و اموال مدیران و مسئولان؛ شفافیت در کنار نظارت

خبرگزاری آریا- براساس ابلاغ آیین نامه رئیس قوه قضاییه تمام مقامات، مسئولان و کارگزران کشور باید اموال خود را در آغاز و پایان سمت خود در سامانه ثبت اموال مسئولان اعلام کنند.

طرح ثبت اسناد و اموال مدیران و مسئولان؛ شفافیت در کنار نظارت

خبرگزاری آریا- براساس ابلاغ آیین نامه رئیس قوه قضاییه تمام مقامات، مسئولان و کارگزران کشور باید اموال خود را در آغاز و پایان سمت خود در سامانه ثبت اموال مسئولان اعلام کنند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا؛ یکشنبه 31شهریور بود که سامانه ثبت اموال مقامات، مسئولان و کارگزاران در مرکز آمار قوه قضاییه رونمایی شد.
براساس ابلاغ آیین نامه رئیس قوه قضاییه تمام مقامات، مسئولان و کارگزران کشور باید اموال خود را در آغاز و پایان سمت خود در سامانه ثبت اموال مسئولان اعلام کنند.
مقامات مسئول موظف هستند بلافاصله پس از انتخاب یا انتصاب، فرم تعهدنامه برای اعلام اموال خود را تأیید کنند.
فهرست دارایی مقامات مسئول اعم از داخل یا خارج کشور باید شامل موارد ذیل باشد:
1- کلیه اموال غیر منقول، با ذکر مشخصات پلاک ثبتی و یا با هر شناسه دیگر و در صورتی که ثبت نشده باشد با هر مشخصه‌ای که به سهولت قابل شناسایی است.
2- حقوق دارای ارزش مالی از قبیل امتیاز مالی، حق انتفاع، بهره برداری و نظایر آن؛
3- مطالبات و دیون اعم از حال یا وعده دار؛
4- سرمایه گذاری؛
5- اوراق بهادار از قبیل اوراق مشارکت و سهام اعم از بی نام یا با نام، با قید نوع، میزان و مرجع صدور؛
6- موجودی حساب‌های بانکی، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌ها اعم از دولتی یا غیردولتی و یا قرض الحسنه و نظایر آن با ذکر شماره حساب؛
7- هرگونه منابع درآمدی مستمر.
چنانچه دارایی مقامات مسئول در خارج از کشور باشد، مشخصات کشور و منطقه مربوط و قید سایر مشخصات دارایی به نحوی که به سهولت قابل شناسایی باشد.

اما سه روز پیش سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد: ظرف 3 هفته آینده شعبه‌ای از سامانه ثبت اموال و اسناد مسئولان در مجلس مستقر می‌شود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هیچ یک از نمایندگان مخالف ثبت اموال و اسناد خود نبوده و هر یک از نمایندگان می‌تواند داوطلبانه اطلاعات خود را به طور شفاف در اختیار مردم قرار دهد.

خبرنگار پارلمانی آریا در همین ارتباط گفتگویی با چند تن از نمایندگان مجلس انجام داده که در ادامه می خوانید:

ایراد این قانون محرمانه بودنش است
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس و دبیر هیئت رئیسه مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا در خصوص سامانه ثبت اسناد و اموال مسئولان اظهار داشت: اصل این موضوع کار بسیار خوب و پسندیده ای است. اینکه تمام مسئولان کشور از شهردار یک منطقه تا رئیس جمهور و رهبری لیست اموال خود را اعلام کند، کار درست و خوبی است. البته در قانون اساسی برخی از مسئولان باید لیست اموال خود را اعلام می کردند اما در سال 92 به همه تعمیم داده شد. (متن کامل)

این سامانه باعث ایجاد شفافیت و ورود افراد به اتاق شیشه ای می شود
سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر در مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا در خصوص سامانه ثبت اسناد و اموال مسئولان اظهار داشت: قانون بسیار خوبی به تصویب رسیده است. در همین راستا یک سامانه داخلی طراحی شده که در همین مکان(مجلس)، نمایندگان به ثبت اسناد و اموال خود می پردازند.
وی افزود: مردم باید بدانند نماینده ای که به آن رای دادند چه اموال و وضعیتی دارد. خصوصا اینکه قوه قضاییه رصد کند و اگر اموال کسی خلاف رویه افزایش داشته است، بازخواست شود. (متن کامل)

کسی نمی تواند از اجرای قانون ممانعت کند
علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان در مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا در خصوص ایجاد سامانه ثبت اسناد و اموال مسئولان اظهار داشت: یکی از اصول قانون اساسی روی زمین مانده بود که بالاخره به مرحله اجرا رسید. نمایندگان باید لیست اموالشان را قبل از دوره نمایندگی اعلام می کردند که این امکان فراهم نبود، اما در حال حاضر این سامانه تدارک دیده شده است. البته استفاده از این سامانه باید تسهیل شود، چراکه ما هنوز نتوانستیم که اموالمان را در سامانه ثبت کنیم. حداقل یک امکانی باید در خود مجلس فراهم شود تا نمایندگان به سهولت بتوانند به ثبت اسناد و اموال خود بپردازند. با این طرح کاملا موافقیم چراکه وظیفه قانونی ما است. (متن کامل)

طرح ثبت اموال مسئولان، در مضان تهمت و افترا بودن را به حداقل می رساند
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی آریا در خصوص سامانه ثبت اسناد و اموال مسئولان اظهار داشت: این طرح در درجه اول برای مدیران مملکت بسیار خوب است. صلاح نیست که در محفل و مجلسی زندگینامه هر کسی تعریف شود. اینکه گفته شود یک جایی، سامانه ای است و در آن اموال و اسناد مسئولان، مدیران و نمایندگان کنترل می شود، بسیار خوب و پسندیده و قابل قبول است. توصیه من به همه مسئولان این است که از این موضوع استقبال کنند. نکته بعدی و مهم این طرح این است که در مضان اتهام، تهمت و افترا بودن به حداقل ممکن می رسد. (متن کامل)

این طرح در عملکرد مجلس و دولت تاثیرگذار است
سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا در خصوص سامانه ثبت اسناد و اموال مسئولان اظهار داشت: طرح، طرح بسیار خوب و پسندیده ای است. ایجاد این سامانه، یک تذکر است. همانطور که حضرت علی(ع) فرمودند: مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا ؛ یعنی هر کسی قبل از مرگ یک حسابرسی از کارهای خود بکند. این تذکر اثر دارد و تذکر به نفس ما است. ضمن اینکه این طرح در عملکرد مجلس و دولت بسیار تاثیرگذار است. (متن کامل)

عده ای ترس از شفافیت دارند
حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا در خصوص سامانه ثبت اسناد و اموال مسئولان و نمایندگان مجلس اظهار داشت: ما خودمان در کمیسیون قضایی از طراحان این طرح بودیم. به عنوان سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از این طرح دفاع کردم و ثبت اموال و اسناد تمام مسئولان، نمایندگان، شهرداران، استانداران و مدیران را در این سامانه واجب می دانیم. اگر می خواهیم جامعه ای شفاف و بدون دغدغه و نگرانی داشته باشیم باید ثبت اموال صورت بپذیرد. (متن کامل)

این طرح به کسی جرات دزدی و رانت را نمی دهد
محمد دامادی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا در خصوص سامانه ثبت اسناد و اموال مسئولان اظهار داشت: این طرح یک قانون است و باید اجرا شود. 5سال پیش اعلام کردم که اموالمان را ثبت کنیم، چه اشکالی دارد؟ نه فقط نمایندگان مجلس و مسئولان، چه اشکالی دارد لیست همه مردم را بدانیم؟ یک سامانه ای باشد که در آن لیست اموال همه ثبت شود. هر ایرانی یک کد اعتباری داشته باشد و همه در یک سرور اطلاعات ذخیره شده باشد و مشخص باشد که فلان شخص در حال حاضر چه میزان پول در حسابش در حال گردش است. شفافیت باید در مملکت ما اتفاق بیفتد. (متن کامل)

طرح ثبت اموال مسئولان باید اجرا شود و اطلاعات در دسترس مردم قرار بگیرد
علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا در خصوص سامانه ثبت اسناد و اموال مسئولان اظهار داشت: این طرح، طرحی بسیار درست و قابل قبول است. هر کسی که در نظام جمهوری اسلامی مسئول است باید شفاف باشد. اینکه چقدر در آمد دارد؟ ، از کجا درآمد دارد؟ و چه میزان اموال دارد را مردم باید بدانند. این طرح به همین دلیل از فساد گسترده، پولشویی و رانت جلوگیری می کند. (متن کامل)

امنیت اطلاعات باید تامین شود
سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی آریا در خصوص سامانه ثبت اسناد و اموال مسئولان اظهار داشت: اجرای این طرح قانون است. قانون هم باید اجرا شود. مسئولان نظام باید اموالشان را ابتدا و انتهای مسئولیتشان اعلام کنند. بنابراین این سامانه در مسیر اجرای قانون است و کار بسیار درستی است. (متن کامل)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی