علم‌آموزی با توجه به اقتضائات عصر جدید، بیش از گذشته برای طلاب مهم است


علم‌آموزی با توجه به اقتضائات عصر جدید، بیش از گذشته برای طلاب مهم است

حجت‌الاسلام مرتضوی گفت: علم‌آموزی، کسب مهارت‌های تبلیغ دین و نحوه پاسخ‌گویی درست و اقناعی به شبهات با توجه به اقتضائات عصر جدید و سرعت روزافزون فناوری، امروزه بیش از گذشته برای طلاب مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد حسین مرتضوی» در گفت ‌و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه تزکیه نفس و تربیت معنوی اولین و مهم ترین شرط طلبگی است، اظهار کرد: طلبه ای که به تهذیب نفس خود کم توجه است به درد اسلام نمی خورد زیرا فردی که در مسیر خودسازی قرار نگرفته نمی تواند دیگران را به درستی هدایت کند.

استاد درس خارج فقه و اصول افزود: طلاب در مسیر تبلیغ دین و تبیین معارف تشیع باید ابتدا وجود خود را از ناپاکی ها و زشتی ها پاک کنند تا کلام و رفتار آنان بر مخاطبان اثرگذار باشد. امام صادق (ع) فرمودند: «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع؛ مردم را به غیر از زبانتان دعوت به دین کنید، تا سعى و کوشش و درستى و پرهیزگارى و خویشتن دارى را از شما مشاهده کنند»( بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ‏۶۷، ص ۳۰۹).

وی در ادامه، کسب دانش را از الزامات دیگر طلبگی دانست و گفت: علم آموزی و کسب مهارت های تبلیغ با توجه به اقتضائات عصر جدید و سرعت فناوری، امروزه بیش از گذشته برای طلاب مهم است؛ طلبه ای که مجهز به فناوری های نوین نباشد در انتقال معارف دین دچار مشکل می شود و کارایی حداکثری را نخواهد داشت.

مرتضوی با بیان اینکه با گسترش رسانه ها و شبکه های اجتماعی در بستر اینترنت، میزان شبهه افکنی های دشمنان بسیار نسبت به گذشته افزایش یافته است،بیان کرد: حوزه های علمیه باید نحوه پاسخگویی درست و اقناعی به شبهات را جزو کلاس های ثابت قرار دهند تا طلاب به محض قرارگرفتن در معرض سوالات افراد، دستپاچه نشود.

وی کارآمدی اجتماعی را از شروط طلبکی دانست و تاکید کرد: روحانیون و طلاب در عرصه های و حوادث مختلف در کنار مردم قرار دارند و مردم نیز روحانیت را از آن خود می دانند واقعیتی که در کمک رسانی حوزویان به آسیب دیدگان سیلاب های اخیر در کشورمان مشاهده شد.

استاد درس خارج فقه و اصول اضافه کرد: مراکز تصمیم گیر حوزوی باید فراگیری دانش و علوم قرآنی را جزو اولویت های درسی مدارس علمیه قرار دهند تا طلاب ضمن قرار گرفتن در معرض انوار نورانی قرآن، آمادگی انتقال مفاهیم این کتاب هدایتگر را به دیگران داشته باشند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند