وزیر خارجه لبنان: در مقابل دو گزینه فروپاشی بزرگ یا نجات جسورانه قرار داریم


وزیر خارجه لبنان: در مقابل دو گزینه فروپاشی بزرگ یا نجات جسورانه قرار داریم

بیروت- ایرنا- «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان و رئیس حزب جریان آزاد ملی با تأکید بر اینکه لبنان در مقابل دو گزینه متناقض «فروپاشی بزرگ» و یا «نجات متهورانه» قرار دارد، هشدار داد که عده ای در صدد سوء استفاده از موج اعتراضات صادقانه مردم برای ساقط کردن رئیس جمهوری، دولت و مجلس نمایندگان هستند که لبنانی ها آنها را عادلانه برگزیده اند.

باسیل که عصر جمعه در «بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان سخن می گفت، اعتراض ها و خشم مردم لبنان را نتیجه متراکم شدن بحران ها و شکست ها دانست و خاطرنشان کرد: اگر درک نکنیم که لبنان را باید با اصلاحات سریع و حل بحران نجات دهیم، خطری بزرگتر در راه خواهد بود.
وی که بعد از دیدار با ژنرال «میشل عون» رئیس جمهوری سخن می گفت، اظهار کرد که برخی در داخل لبنان جنگ اقتصادی را بر لبنان تحمیل کرده و در صدد سرنگون کردن ریاست جمهوری و ناکام ساختن دوره جدیدی هستند که در لبنان شروع شده است.
وزیر خارجه لبنان تصریح کرد: تحولات امروز لبنان می تواند به فرصتی برای نجات لبنان و اقتصاد آن و یا به بحرانی اقتصادی، مالی، اجتماعی و امنیتی تبدیل شود که در صورت انتخاب گزینه دوم، لبنان با شیطنت ستون پنجم دشمن وارد مرحله ای از هرج و مرج و فتنه خواهد شد.
رئیس حزب جریان آزاد ملی تأکید کرد که موضعش، حل ریشه ای و همه جانبه معضل بودجه و پاسخگویی به مطالبات مردم است و نمی توان بودجه سالانه لبنان را بدون اصلاحات تصویب کرد.
باسیل با تأکید بر اینکه «نباید مالیات ها و عوارض جدید وضع شود»، گفت: مردم به دولت فرصت دهند تا وظایف خودش را برای حل مشکلات انجام دهد؛ در غیر اینصورت، جایگزین دولت کنونی، تنها بسیار بدتر شدن اوضاع کنونی خواهد بود.
وزیر خارجه لبنان با بیان اینکه «سعد حریری نخست وزیر لبنان آماده است، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله با ماست و نبیه بری رئیس مجلس از بعبدا (کاخ ریاست جمهوری) برای حل روشن مشکلات حمایت می کند» خاطرنشان کرد: کافی است به مردم نشان دهیم برای حل مشکلات مثل بازگرداندن اموال غارت شده، برملا کردن حساب های سرّی در بانک ها و رفع مصونیت ها جدی هستیم.
رئیس حزب جریان آزاد ملی تصریح کرد: ما وضع مالیات های جدید حتی جزئی بر عموم مردم را قبل از وضع مالیات های بزرگ بر ثروتمندان نمی پذیریم.
وی در باره اصلاحات در لبنان گفت: امروز توان اصلاحات را داریم حتی اگر مردم در خیابان ها که قطعاً ما را به تسریع در اقدامات ترغیب می کند، بمانند.
باسیل افزود: خواستار تصویب قانون بازگرداندن اموال غارت شده، برملا کردن حساب های سرّی بانکی مسؤولان و رفع مصونیت از نمایندگان مجلس و وزیران، توقف از بین رفتن اموال در وزارت ارتباطات، گمرک ها، قاچاق قانونی و غیرقانونی و فرارهای مالیاتی هستیم.
وزیر خارجه لبنان با تأکید بر اینکه «بحران لبنان بدون حل پرونده بحران پناهجویان و آوارگان سوری حل نمی شود»، تصریح کرد: باید اقداماتی سریع برای افزایش صادرات و کاهش واردات شروع کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید