مقایسهٔ ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه با مرسدس بنز CLA


مقایسهٔ ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه با مرسدس بنز CLA

آیا سری 2 گرن کوپه زیباتر و بهتر از مرسدس CLA است؟ ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه و مرسدس بنز CLA از لحاظ ظاهری کاملاً باهم متفاوت هستند اما هردو شبیه کوپه‌های چهاردری به نظر می‌رسند که خیلی کوچک شده‌اند. The post مقایسهٔ ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه با مرسدس بنز CLA appeared first on مجله پدال.

هرچند امروزه سدان‌ها از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند اما مدل‌های چهاردر شیک با سقف شیب‌دار و استایل بیرونی اسپرت هنوز هم با تقاضای زیادی مواجه هستند مخصوصاً اگر توسط برندهای پریمیوم مشهور ساخته شده باشند. کسانی که خودروهایی مثل مرسدس بنز A کلاس سدان یا آئودی A3 سدان را به‌اندازهٔ کافی هیجان‌انگیز نمی‌دانند می‌توانند سراغ مرسدس بنز CLA بروند اما حالا گزینهٔ دیگری هم به این بخش وارد شده که ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه نام دارد. این خودرو که در بازار ایالات‌متحده هم عرضه می‌شود، هرچند طراحی بسیار متفاوتی داد اما درواقع بر اساس هاچ‌بک دیفرانسیل جلوی سری 1 ساخته شده است؛ اما آیا سری 2 گرن کوپه زیباتر و بهتر از مرسدس CLA است؟ در ادامه خواهیم فهمید.

مقایسهٔ ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه با مرسدس بنز CLA

استایل بیرونی

واقعیت این است که ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه و مرسدس بنز CLA از لحاظ ظاهری کاملاً باهم متفاوت هستند و پسندیدن یکی از آن‌ها مستقیماً به این موضوع بستگی دارد که زبان طراحی مرسدس را دوست داشته باشید یا ب‌ام‌و؛ اما چیزی که در هردو خودرو احساس می‌شود این است که این‌ها شبیه کوپه‌های چهاردری به نظر می‌رسند که خیلی کوچک شده‌اند. بدتر از این، هردو خودرو بر اساس هاچ‌بک‌های دیفرانسیل جلو ساخته شده‌اند و در سری 2 گرن کوپه نتیجهٔ نهایی ایجاد نمایی حجیم‌تر از آن چیزی است که ممکن است طرفداران ب‌ام‌و دوست داشته باشند.

بخش جلویی سری 2 گرن کوپه بسیار بادکرده به نظر می‌رسد و علیرغم فرم فست‌بک مانند بخش عقبی خودرو، درب صندوق بار آن مثل یک سدان چهاردر معمولی باز می‌شود یعنی کاملاً مشابه CLA. پس چرا طراحان ب‌ام‌و، فرمی این‌چنینی به بخش عقبی سری 2 گرن کوپه داده‌اند؟ علاوه بر این، طول درهای جلو و عقب CLA تقریباً یکسان است که نمای یکنواخت و چشم‌نوازی را ایجاد کرده است؛ اما در ب‌ام‌و، درب عقب به‌طور مسخره‌ای کوچک است که غیر از دسترسی دشوارتر، کمی هم عجیب به نظر می‌رسد.

ابعاد و اندازه

مرسدس CLA در ظاهر صرفاً زیباتر از سری 2 گرن کوپه به نظر نمی‌رسد بلکه کمی هم از رقیب باواریایی خود بزرگ‌تر است. کوپهٔ چهاردر ب‌ام‌و 4,526 میلی‌متر طول، 1,800 میلی‌متر عرض و 2,670 میلی‌متر فاصلهٔ محوری دارد درحالی‌که از سوی دیگر، درازا، پهنا و فاصلهٔ محوری CLA به ترتیب برابر با 4,688 میلی‌متر، 1,830 میلی‌متر و 2,729 میلی‌متر است. در مورد ظرفیت صندوق بار هم سری 2 گرن کوپه با صندوق 430 لیتری، در پس صندوق بار 460 لیتری مرسدس قرار می‌گیرد درحالی‌که هرچند برای قضاوت واقعی باید صبر کنیم اما فضای صندلی‌های عقب سری 2 گرن کوپه هم روی کاغذ خوب به نظر نمی‌رسد.

کابین و تکنولوژی

از لحاظ تکنولوژی بین این دو خودرو برندهٔ مشخصی وجود ندارد زیرا هردو به صفحه آمپر دیجیتالی و صفحه‌نمایش بزرگ مرکزی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز هستند. در بخش سسیتم‌های ایمنی هم ب‌ام‌و با هشدار برخورد جلو، سیستم فعال تشخیص نقاط کور و هشدار خروج از خط همگی به‌صورت استاندارد، دست‌پر به میدان آمده است. در همین حال، CLA هم به سیستم‌های زیادی مثل دستیار فعال توقف اضطراری، دستیار فعال تغییر خط، دستیار فعال ترمز و… مجهز است که در ابتدا در S کلاس ارائه می‌شدند. هردو خودرو نیز به سیستم کنترل صوتی هم مجهز هستند که با گفتن «هی ب‌ام‌و» یا «هی مرسدس» فعال می‌شود.

پیشرانه و پرفورمنس

اگر بخواهیم شبیه‌ترین موتورهای این دو خودرو را باهم مقایسه کنیم باید قوی‌ترین مدل سری 2 گرن کوپه بنام M235i XDrive را در برابر مدل میان عملکردی مرسدس یعنی CLA35 4Matic قرار دهیم که هردو به موتورهای چهار سیلندر توربو مجهز هستند و هردو دقیقاً 306 اسب بخار قدرت دارند. البته موتور ب‌ام‌و با 450 نیوتن متر گشتاور، از 400 نیوتن متر مرسدس گشتاور بیشتری دارد اما این اختلاف در پرفورمنس تأثیری نداشته و هردو ظرف 4.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند. همچنین هرچند هردو خودرو به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند اما نیروی موتور در سری 2 گرن کوپه توسط گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند درحالی‌که CLA از گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه بهره می‌برد. حداکثر سرعت هردو خودرو هم 250 کیلومتر بر ساعت است اما ب‌ام‌و فقط با لاستیک‌های پرفورمنس می‌تواند به این سرعت دست پیدا کند.

مشخصات فنی

مرسدس CLA35 AMG ب‌ام‌و M235i گرن‌کوپه
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 306 اسب بخار 306 اسب بخار
گشتاور 400 نیوتن متر 450 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 4.9 ثانیه 4.9 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت 250 کیلومتر بر ساعت
طول 4,688 میلی‌متر 4,526 میلی‌متر
عرض 1,830 میلی‌متر 1,800 میلی‌متر
ارتفاع 1,439 میلی‌متر 1,420 میلی‌متر
فاصلۀ محوری 2,729 میلی‌متر 2,670 میلی‌متر
حجم صندوق بار 460 لیتر 430 لیتر
منبع: CarScoops

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس