بزنوید الیگودرز


بزنوید نامی است که به مجموعه چند روستای کنار هم در دره ای عمیق هم که مرکزیت بخش بشارت زلقی شهرستان الیگودرز را تشکیل داده است اطلاق می‌شود. منطقه بزنوید از گله موئه شروع می‌شود و تا رود رودبار لرستان امتداد می یابد. مرکز منطقه بزنوید روستای توتکان است و از سایر روستاهای بزنوید می […] نوشته بزنوید الیگودرز اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای...

بزنوید نامی است که به مجموعه چند روستای کنار هم در دره ای عمیق هم که مرکزیت بخش بشارت زلقی شهرستان الیگودرز را تشکیل داده است اطلاق می‌شود. منطقه بزنوید از گله موئه شروع می‌شود و تا رود رودبار لرستان امتداد می یابد. مرکز منطقه بزنوید روستای توتکان است و از سایر روستاهای بزنوید می توان به پاخیمه گاه، محمد آباد، پیر محمد، توتکان، چال فهره، کیش و … اشاره کرد . تعدادی از روستاهای منطقه بزنوید به علت قرار گرفتن در پروژه سد و نیروگاه رودبار لرستان از بین رفته اند.
اکثر مردم بزنوید از نژاد لر و از ایل بختیاری ، شاخه چهارلنگ و باب زلقی هستند.

شغل اصلی مردم بزنوید دامداری و کشاورزی است هرچند امروزه تعدادای از این مردم در پروژه سد رودبار مشغول به کار شده اند. کشاورزی در منطقه بزنوید اکثراً به صورت کاشت گندم و دامداری آن‌ها نگهداری بز و گوسفندو گاو را شامل می شود. از آثار زیبای تاریخی آن می توان به گورستان شیران سنگی اشاره کرد همچنین این منطقه در طبیعت بکر زاگرس قرار دارد .بزرگترین پل خرپایی کشور در بزنوید واقع شده است.
بزرگترین پل خرپایی کشور در مرز لرستان و چهارمحال و بختیاری است. جایی که به دلیل دور افتادن از مراکز استانها در آنجا محرومیتی عمیق ریشه کرده و این همت است که چاره گشای این محرومیت شده است. این پل علاوه بر استفاده عابرین پیاده و احشام، قابلیت عبور خودروها و محموله هایی با وزن ۷۰ تن را نیز داراست. عیت در ۱۰۰ کیلومتری شهر الیگودرز قرار دارد.

بزنوید الیگودرز

در ساخت این پل با توجه به وزن زیاد و محدودیت میدان کار از روش مونتاژ و پیشروی خرپا از روی ریل استفاده شد که در نوع خود کم‌نظیر است. شش ماه مطالعات اجرایی این پل طول کشیده است که از نظر طراحی، ساخت و نحوه نصب از نمونه های شاخص پل سازی در ایران محسوب می شود. ساخت این پل موجب شده است تا مشکلات رفت و آمد بین ۲ روستای بزنوید و چال فهره که در حاشیه رودخانه رودبار قرار دارند رفع شود و همچنین ۲ استان لرستان و چهارمحال و بختیاری از طریق این پل به هم متصل شدند.
برای رفتن تا روستای بزنوید و چال فهره در مرز استان لرستان باید بیش از ۱۰۰ کیلومتر را از مرکز شهرستان الیگودرز طی کرد تا به بخش بشارت رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق