کانون‌های بیماری دام در قم 23 درصد کاهش‌یافته است


کانون‌های بیماری دام در قم 23 درصد کاهش‌یافته است

قم- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در نیمه نخست امسال انواع کانون‌های بیماری دام سبک و سنگین در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال، ‌23 درصد کاهش‌یافته است.

مهدی رفیعی محمدی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در این مدت بیماری تب برفکی در دام سبک 86 درصد و طاعون نشخوارکنندگان کوچک 43 درصد کاهش‌یافته و موردی از ابتلا به بیماری آبله بز و سل گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: در نیمه نخست امسال 305 هزار راس دام سنگین در استان واکسینه شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 10 درصد افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: در همین مدت، یک‌میلیون و 110 هزار راس دام سبک علیه انواع بیماری‌ها، یک هزار و 370 قلاده سگ علیه بیماری هاری و 15 هزار راس دام ازنظر بیماری سل و بروسلوز واکسینه شده‌اند.

رفیعی بیان کرد: امسال حدود 800 هزار مترمربع جایگاه دامداری سم‌پاشی شده که میزان سم‌پاشی نسبت به پارسال 80 درصد افزایش‌یافته است.

به گفته وی، پنج هزار و 900 نفر شتر منطقه قمرود با سم رایگان سم‌پاشی شده است.

وی گفت: در نیمه نخست امسال 278 هزار راس انواع دام در مجتمع دامشهر واردشده که این رقم در سال گذشته 245 هزار راس بوده است و افزایش 14 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی قم افزود: سال گذشته 40 درصد از دام‌های واردشده به مجتمع دامشهر با مجوز دامپزشکی و گواهی حمل بوده است که امسال این میزان به 78 درصد رسیده و نشان‌دهنده مدیریت بهداشتی و قرنطینه‌ای مناسب دام‌های ورودی به استان است.

در حال حاضر حدود 120 هزار راس دام سنگین، شامل گاو شیری و گوساله پرواری در قم پرورش داده می‌شود که تقریبا بیش از 60 درصد جمعیت گوساله پروار است.

جمعیت گوسفند و بز داشتی 400 هزار راس و دام سبک پرواری 300 هزار راس در حال پرورش است؛ 850 راس اسب و قاطر نیز در استان قم وجود دارد که بخشی در روستاها و بخشی نیز در 12 باشگاه سوارکاری پرورش داده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان