انگیزه پزشکی در اهمیت انسان‌دوستی و خدمت‌رسانی نمایان می‌شود


انگیزه پزشکی در اهمیت انسان‌دوستی و خدمت‌رسانی نمایان می‌شود

گروه فرهنگی ـ یک فوق تخصص بیماری کلیه کودکان استان همدان و مدافع حرم حضرت زینب(س) با بیان اینکه تنها راه دوری از دنیا طلبی تقویت فرهنگ قرآنی در جامعه است،گفت: انگیزه پزشکی در اهمیت انسان‌دوستی و خدمت‌رسانی نمایان می‌شود.

انگیزه پزشکی در اهمیت انسان‌دوستی و خدمت‌رسانی نمایان می‌شودخبرگزاری ایکنا همدان، به همراه تعدادی از اعضای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان با حسین عماد ممتاز مدافع حرم حضرت زینب (س) دیدار کردند.

گفت‌وگویی با این فوق تخصص بیماری کلیه کودکان که از معدود تخصص‌های موجود در کشور است تنظیم شده است

ایکنا: خودتان را معرفی کنید و از گذراندن مقاطع تحصیلی و کسب فوق تخصص خود بگوئید.

عماد ممتاز: متولد سال 1340 در تهران هستم، پزشکی عمومی خود را در دانشگاه شیراز گذراندم و دوره تخصص را از دانشگاه بوعلی سینا گرفتم که پس از گذراندن این دوره در دانشگاه علوم پزشکی همدان استخدام شدم.

فوق تخصص خود را نیز از دانشگاه کرمانشاه اخذ کردم و به مدت 25 سال است که در همدان ساکن هستم.

در حال حاضر در ایران دو نفر دارای فوق تخصص بیماری کلیه کودکان هستند که بنده به مدت 13 سال در بیمارستان بعثت همدان مشغول به این فعالیت هستم.

ایکنا: چرا امروز گرایش به رشته‌های پزشکی بیش از گذشته است؟

عماد ممتاز: در هر شغلی مسائل امنیتی، مالی و موقعیت اجتماعی مطرح است، رشته پزشکی به دلیل اعتبار اجتماعی بالا و کمک به بیماران متقاضیان زیادی دارد اما به نظر بنده رشته پزشکی نسبت به سال‌های گذشته جاذبه مالی بالایی ندارد و بیشترین جلوه نمایان در رشته پزشکی خدمت‌رسانی است.

انسان‌دوستی و خدمت‌رسانی انگیزه و نیت اصلی همه پزشکان است، نیت اصلی در پزشکی «درمان بیماران» است و اگر در این میان از لحاظ مالی چیزی هم نصیب پزشک شود مانند تمامی شغل‌های دیگر مشکلی نخواهد داشت.

ایکنا: اصول رابطه پزشک با بیمار بر چه اساس باید باشد؟

عماد ممتاز: رابطه پزشک با بیماران یک رابطه انسانی باهدف کمک‌رسانی است، در گذشته پزشک را به ‌عنوان حکیم معرفی می‌کردند چراکه حکیم یعنی کسی که علاوه بر طبابت از علم عرفان، صلاحیت اخلاقی و فرهنگ در درجه بالایی برخوردار است.

ایکنا: از سختی‌های که برای رسیدن به تخصص خود داشته‌اید بگویید؟

عماد ممتاز: از دوران دبیرستان علاقمند به رشته پزشکی بودم همیشه دوست داشتم علمی را بیاموزم که نتیجه آن مستقیماً در بهبود افراد تأثیرگذار است و برای بهبود جان انسان‌ها تلاش کنم.

در زمان دانشجویی متأهل شدم و دوران سخت و طولانی را گذراندم و به مدت 7 سال مشغول گرفتن مدرک پزشکی عمومی و 3سال مدرک تخصص و 2سال مدرک فوق تخصص طول کشید و اگر در این چند سال طولانی عشق و علاقه پزشکی نبود قطعاً موفق نمی‌شدم.

ایکنا: یک پزشک فوق تخصص چطور از سوریه و مقابله با داعش سر درآورد؟

عماد ممتاز: دفاع از حرم یک مسئله اعتقادی بود که نمی‌توانستم از آن غافل شوم. جنگ در کشور سوریه و هجمه به حرم حضرت زینب(س) یک توطئه از قبل تعیین‌شده بود که هدف اصلی کشور ایران بود و این جنگ بهانه‌ای برای تهاجم به جمهوری اسلامی و محوریت مقاومت و انقلاب اسلامی بود.

شیعیان در کشور سوریه موردتهاجم قرارگرفته بودند که من به‌عنوان یک شیعه نمی‌توانستم اجازه به تخریب حرم حضرت زینب (س) بدهم.

دفاع باید در خارج از مرزها جایی که دشمن می‌خواهد حرکت کند آغاز شود، انگیزه دیگر من انگیزه سیاسی بود که باید از جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کردم.

گروه‌های فاطمیون، حیدریون، زینبیون به‌عنوان مدافع حرم حضور داشتند، این‌همه هماهنگی در میان شیعیان در دفاع از حرم بسیار افتخارآفرین است و این‌ها مقدمه‌ای برای ظهور امام زمان(عج) خواهد بود.

ایکنا: عکس العمل خانواده شما برای حضور در جبهه مقاومت چه بود؟

عماد ممتاز: همسرم مشوق اصلی من برای دفاع از حرم بود، من به مدت یک سال بود که برای دفاع از حرم ثبت‌نام کرده بودم که پس از یک سال به‌عنوان پزشک به سوریه اعزام شدم.

ایکنا: تفاوت‌های طبابت در کشور سوریه و ایران در چه چیزهایی بود؟

عماد ممتاز: طبابت در کشور سوریه با ایران بسیار متفاوت بود زیرا در آنجا هر لحظه منتظر یک حمله ناگهانی از سوی دشمن بودیم و درصحنه‌های بسیاری رزمندگان ایرانی مجروح و یا به شهادت می‌رسیدند.

در سوریه شیرین‌ترین لحظه برایم زمانی بود که با استقبال پرشور یک پزشک سوری مواجه شدم وقتی متوجه شد من یک پزشک ایرانی هستم و این پزشک سوری با نهایت احساس و امید بیان کرد که چشم امید ما به انقلاب اسلامی است.

تلخ‌ترین خاطره من در این کشور مربوط می‌شود به دیدن صحنه‌های مجروح شدن دوستان شیعه و به شهادت رسیدن رزمندگان و مظلومیت خانواده‌های سوری.

با دیدن صحنه‌هایی در کشور سوریه نگاهم به زندگی تغییر کرد اکنون قدر نعمت‌های خداوند و امنیتی که در کشور ایران است را بیشتر از گذشته می‌دانم.

ایکنا: شیرین‌ترین داشته شما در دنیا چیست؟

عماد ممتاز: دفاع از ارزش‌ها شیرین‌تر از هر چیزی است حتی اگر انسان همه‌چیز خود را در زندگی از دست بدهد اما دفاع از مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌صورت آزادانه یک نعمت و افتخار برای شیعه است.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری دور شدن از معنویات و غرق شدن در مادیات عامل مشکلات است. تنها راه تقویت معنویت تقویت فرهنگ قرآنی و سیره اهل‌بیت است.

استان همدان به لحاظ پزشکی رشد بسیاری کرده است و در تربیت دانشجوهای متخصص و فوق تخصص افزایش چشم‌گیری داشته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است