ورزش کردن را از خانواده ها شروع کنیم


امروزه جایگزینی بیماری های غیرواگیر دار به جای بیماری های واگیر، بی تحرکی، تغییر سبک زندگی و شیوه تغذیه نقش بسیار…

ورزش کردن را از خانواده ها شروع کنیم

26 مهرماه؛ روز تربیت بدنی و ورزش :

ورزش کردن را از خانواده ها شروع کنیم
سیناپرس: امروزه جایگزینی بیماری های غیرواگیر دار به جای بیماری های واگیر، بی تحرکی، تغییر سبک زندگی و شیوه تغذیه نقش بسیار زیادی در ایجاد بیماری ها و مرگ و میر بشر برعهده دارند.

در این بین بی تحرکی، یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری ها و بروز مرگ محسوب می شود. در حالی که فعالیت فیزیکی مناسب نقش زیادی در پیشگیری از بروز بیماری ها و ارتقای سلامتی افراد ایفا می کند.

دکتر حسین فراهینی، فوق تخصص جراحی زانو با توجه به اینکه ورزش مداوم و منظم باعث افزایش سلامتی و جلوگیری از بیماری ها می شود، به سیناپرس گفت: هم اکنون بیماری هایی مانند عروق کرونر قلب و سکته های مغزی شایع ترین علل ناتوانی و مرگ و میر به حساب می آیند. در حالی که می توان با تغییر در شیوه زندگی و افزایش فعالیت های فیزیکی خطر بروز این بیماری ها را می توان به شدت کاهش داد.

رئیس بخش آموزشی ارتوپدی بیمارستان رسول اکرم(ص) افزود: اثرات مفید ورزش بسیار هستند اما بیشتر در چهار دسته افزایش عملکرد فیزیکی، حفظ ظرفیت های حیاتی موجود، جلوگیری از بیماری و کاهش اثرات سن و بیماری های مزمن روی سلامتی قرار می گیرند.

والدین باید کودکان خود را به ورزش و فعالیت های بدنی تشویق کنند و اگر انتظار دارند که کودکان به طور منظم و مداوم فعالیت ورزشی داشته باشند، بهتر است خودشان هم با آنها ورزش کنند و اصول ورزش را عملا به آنها بیاموزند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: تغییر در شیوه زندگی و تشویق عموم به فعالیت های فیزیکی کار دشواری است. هفتاد و پنج درصد افراد بالای شانزده سال می دانند که ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد اما معنی دقیق آن را نمی دانند.

ورزش و کودکان

فراهینی درباره اهمیت ورزش در دوران کودکی گفت: ورزش برای کودکان درحال رشد ضروری است، زیرا رشد و توسعه سیستم اسکلتی عضلانی را تحریک می کند، توانایی سیستم قلبی ریوی را افزایش می دهد و اثرات سوء تفریح های بدون حرکت مانند بازی های کامپیوتری را جبران می کند.

این متخصص ارتوپدی بیان کرد: همان اصول ورزش های تحملی و هوازی که در بالغان وجود دارد، در کودکان هم باید رعایت شود اما باید توجه داشت که ورزش در کودکان بیشتر باید به صورت یک تفریح همراه با شادی باشد.

وی تصریح کرد: والدین باید کودکان خود را به ورزش و فعالیت های بدنی تشویق کنند و اگر انتظار دارند که کودکان به طور منظم و مداوم فعالیت ورزشی داشته باشند، بهتر است خودشان هم با آنها ورزش کنند و اصول ورزش را عملا به آنها بیاموزند.

ورزش در افراد مسن

رئیس بخش آموزشی ارتوپدی بیمارستان رسول اکرم(ص) به اهمیت ورزش در دوران سالمندی نیز اشاره کرد و گفت: ورزش در افراد مسن سبب جلوگیری از پوکی استخوان، دیابت غیر وابسته به انسولین، فشارخون، بیماری های عروق کرونر و سکته مغزی می شود. فعالیت فیزیکی مناسب توان جسمی افراد با لنگش ناشی از بیماری های عروق محیطی، درد قفسه سینه، نارسایی قلب، آسم و برونشیت مزمن را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: سالانه یک تا دو درصد از نیرو و سه تا چهار درصد از توان افراد مسن سالم کاسته می شود. اگر بیماری ایجاد شود کاهش توانایی بیشتر می شود. فعالیت فیزیکی، قدرت، تحمل و انعطاف پذیری را افزایش می دهد و درصد افزایش آنها مانند جوانان است. از بی حرکتی افراد مسن باید به هر طریق جلوگیری کرد زیرا حرکت و راه رفتن حتی در فقدان اثرات آن روی سلامتی از بروز یبوست، ترمبوز وریدی و آمبولی ریه، ادم اندام های ناشی از جاذبه و زخم های پوستی جلوگیری می کند.

به گفته وی، جلسات ورزش باید گروهی و تفریحی همراه با موزیک باشد که اثرات روانی بسیار خوبی برای افراد مسن دارد و از انزوا و افسردگی آنها جلوگیری می کند.

ورزش و بارداری

فراهینی به اهمیت ورزش در دوران بارداری اشاره کرد و اظهارداشت: مطالعات زیادی در دهه اخیر ثابت کرده است که ورزش های مادر با شدت 70 درصد از حداکثر توانایی به خوبی توسط جنین تحمل می شود. خیلی از تغییرات فیزیولوژیک اوایل حاملگی مانند افزایش حجم خون و تعداد تنفس همراه با آلکالوز برای ورزش مادران باردار مفید است. خانم های حامله ای بوده اند که در مسابقات تنیس یا ماراتون شرکت کرده و مشکلی نداشته اند.

وی گفت: گزارش منتشر شده ای در رابطه با به خطر افتادن جنین در هنگام ورزش مادران وجود ندارد و به جز در موارد استثنایی، ورزش منظم را باید جزء سالم یک حاملگی طبیعی تلقی کرد. البته در طی حاملگی ممکن است مسایلی پیش آید که ورزش را به طور نسبی یا مطلق ممنوع کند.

گزارش: فرزانه صدقی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها