مناسب‌سازی فضای مساجد برای نابینایان؛ از وعده‌ها تا عمل


مناسب‌سازی فضای مساجد برای نابینایان؛ از وعده‌ها تا عمل

درحالی که مسئولان از برنامه‌ریزی خود برای مناسب‌سازی مساجد برای معلولان سخن می‌گویند، ائمه جماعات مساجد اعتقاد دارند، فضای این خانه‌های خدا برای نابینایان و سایر معلولان و کم‌توانان مناسب‌سازی نشده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: 23 مهرماه، روز جهانی نابینایان نامگذاری شده است و همین مناسبت، بهترین بهانه برای بررسی وضعیت مساجد برای استفاده این قشر است.

آیت ‌الله «سید محمد‌ حسین میرسجادی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان در این ارتباط بیان کرد: فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولان مناسب نیست درحالی که این دسته از افراد حق دارند با فراهم شدن شرایط رفت و آمد به اندازه دیگران از فضای معنوی مساجد و برنامه های آنها استفاده کنند.

امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) (واقع در تهران، میدان شوش، خیابان ری، نبش خیابان انبار گندم) با تاکید بر مناسب سازی فضای مساجد باید برای نابینایان و سایر معلولان و کم توانان، گفت: تمام دستگاه هایی که مسئول ساخت یا بهسازی و نوسازی مساجد هستند باید تدبیری برای تسهیل رفت و آمد این دسته از افراد به این خانه های بیندیشند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی طی سالیان اخیر برای دسترسی و استفاده معلولان به منابع دینی از جمله طراحی دستگاه هوشمند حفظ قرآن ویژه نابینایان انجام شده است، اضافه کرد: این روند در حوزه مساجد به کندی انجام می گیرد همانطور که معابر عمومی نیز برای این گروه به خوبی مناسب سازی نشده اند.

مناسب‌سازی فضای مساجد برای نابینایان؛ از وعده‌ها تا عمل

حجت الاسلام والمسلمین «حسن کمالی» از روحانیون معلول که سابقه امامت جماعت مسجد وفا در تهران، خیابان شوش شرقی، خیابان رجب نیا را در کارنامه خود دارد، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: دستگاه های مسئول مناسب سازی فضای شهری برای معلولان، اقدام چندانی برای مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولان انجام نداده اند.

مناسب‌سازی فضای مساجد برای نابینایان؛ از وعده‌ها تا عمل

به گزارش شبستان، معلولان در آموزه های دینی دارای جایگاه ویژه ای هستند. ابن ام مکتوم یکی از صحابه رسول خدا(ص) که نابینا بود روزی در نزد پیامبر(ص) آمد و گفت یا رسول الله من از فیض جهاد محروم شدم و از جمله قاعدین هستم، در این زمان از فوق عرش خداوند برای تسلی خاطر این مرد نابینا خطاب رسید که ای رسول من، به این مرد بگو که معلولین را خداوند در صف مجاهدین قرار داده است ولو اینکه در خانه خود بنشینند.

سخن آخر اینکه، روز جهانی نابینایان بهترین فرصت برای بازخوانی عملکرد مدیران کشور در مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد و همچنین معابر شهری و وسایل عمومی حمل و نقل است. امیدواریم سال آینده از مساجدی گزارش تهیه کنیم که فضای آنها برای استفاده مساجد به سازی شده است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس