منتظران واقعی از عُمق جان به سیره امام عصر(عج) تمسک می‌کنند


منتظران واقعی از عُمق جان به سیره امام عصر(عج) تمسک می‌کنند

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان اینکه منتظران واقعی در گفتار و عمل و رفتار خود باید زمینه‌ساز ظهور باشند،گفت: ویژگی چنین افرادی این است که از عمق جان به سیره امام عصر(عج) تمسک می‌کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: منتظر امام عصر(عج) بودن لقلقه زبان بسیاری است، در مساجد، تکایا، در جمع‌های مختلف مذهبی همواره دعا برای ظهور امام زمان(عج) می‌شود، اما سوال آن است که واقعا چه قدر به اعتقاد خود راسخ هستیم و چه‌قدر از عمق جان گفتاری و عملی منتظر حضرت هستیم.

حجت الاسلام «محمد ماندگاری» با بیان اینکه منتظران امام زمان(عج) به دو دسته منتظران همراه و غیرهمراه تقسیم می شوند، گفت: منتظران وجود پیامبر اکرم(ص) از پیروان یهود و نصارا بودند، عجیب است که علمای این دو دین جرو مبلغان پیامبر(ص) بودند به طوری که در قرآن آمده است: «لَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُونَ » (کسانى که به ایشان کتاب [آسمانى] داده‏ ایم همان گونه که پسران خود را مى ‏شناسند او [=محمد] را مى ‏شناسند و مسلما گروهى از ایشان حقیقت را نهفته مى دارند و خودشان [هم] مى‏ دانند)، یعنی به گونه ای حضرت را توصیف می کردند گویی در حال صحبت کردن در مورد اولاد خود بودند.

این استاد اخلاق ادامه داد: وقتی که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد بخشی از علمای یهود و نصارا که منتظر آمدن او بودند، مقابلش جبهه گرفتند، این مساله برای منتظران ظهور پیام دارد که چگونه می شود عده ای که تا دیروز همراه بود امروز دیگر همراه نبودند.

حجت الاسلام ماندگاری گفت: حضرت امیر(ع) بیست و پنج سال خانه‌نشین بود و مردم از شرایط زمانه به ستوه آمدند و پشت در خانه حضرت امیر(ع) آمدند. ما می گوییم «اللهم عجل لولیک الفرج» آنها نیز پشت درب خانه حضرت آمدند و گفتند قیام کن. بنابراین امام علی(ع) به میدان آمدند اما همین افرادی که شعار می دادند حضرت ظهور کند بعد از ظهور همراهی اش نکردند و نمونه بارز آن طلحه، زبیر و ابوموسی اشعری بود. آنها شعارشان با حضرت امیر(ع) بود اما فکرشان با حضرت نبود.

وی اظهار کرد: بعد از شهادت حضرت علی(ع)، با بیست سال فاصله، به مدت10 سال وجود امام حسن(ع) و 10 سال امام حسین(ع) سکوت کرده بودند آن هم به دلیل شرایطی که معاویه ایجاد کرده بود، اما معاویه که از دنیا رفت و یزید به حکومت رسید ظلم در جامعه بیشتر شد و مردم کوفه 18 هزار نامه و امضا برای امام حسین(ع) فرستادند. امام حسین(ع) امام زمانش بود و کوفیان گفتند اگر شما نیایی و ظهور نکنی شکایت به جدت می‌کنیم.

این پژوهشگر سیره اهل بیت گفت: امام حسین(ع) قبل از ظهور خود چند نائب به کوفه فرستاد و مردم هم با نائبان حضرت خو تا کردند، آخرین نائب امام حسین(ع) مسلم بود که مردم ابتدا با او نیز رفتار خوبی داشتند اما بعدها کم آوردند و آن چنان شد که در تاریخ آمده است.

حجت الاسلام ماندگاری افزود: در ایام محرم عزاداری می کنیم، منتظران امام حسین(ع) قاتلانش بودند. همراهی اش نکردند. امام حسین(ع) به دست منتظرانش کشته شد. ما نیز منتظر امام زمان خود هستیم. باید از تاریخ عبرت بگیریم، چنانچه خداوند در قرآن فرمود: « فاعتبروا یا اولی الابصار».

علاقه مندان می توانند فایل این سخنرانی را از اینجا دریافت کنند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تلاش نیروهای امنیتی برای اطفا حریق ناشی از حمله هوایی آمریکا به پایگاه حشد الشعبی