استجابت دعا بر اساس تسلیم قلبی مقابل همه دستورات الهی است


استجابت دعا بر اساس تسلیم قلبی مقابل همه دستورات الهی است

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با اشاره به شرایط استجابت دعا گفت: ایمان بر اساس تسلیم قلبی مقابل همه دستورات الهی شرط اجابت دعا است در غیر این صورت دعا تحت قبه امام حسین(ع) هم مستجاب نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: حجتالاسلام «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» طی سخنانی که به مناسبت ماه صفر در مسجد امیر(ع) ایراد کرد،‌ با اشاره به نشانه‌های مومن گفت: اگر گاهی انسان نسبت به انجام اعمال نیک که سابقا انجام می‌داده سست می‌شود مهمترین دلیل آن تسلیم قلبی به معنای دقیق ایمان در او وجود ندارد و صرفا تابع شرایط است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه لازمه استجابت دعا ایمان است، عنوان کرد:‌ کسی که از نظر ایمان به تسلیم قلبی نرسیده باشد حتی اگر شرایط مکانی و زمانی را رعایت کرده باشد به عنوان مثال روز اربعین تحت قبه امام حسین(ع) هم دعا کند مستجاب نمی‌شود. چنین افرادی به جای اینکه خود را زیر سوال ببرند فرمایشان امام و علما را زیر سوال می‌برند.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با استناد به آیه ۱۱ سوره «محمد» گفت: خداوند در این آیه می فرماید: «ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَأَنَّ الْکَافِرِینَ لَا مَوْلَى لَهُمْ» (چرا که خدا سرپرست کسانى است که ایمان آورده‏ اند ولى کافران را سرپرست [و یارى] نیست).

وی افزود: بهره‌برداری از موهبت‌های دنیایی از دیگر منافع ایمان برای مومنان است، خداوند در قرآن فرمود اگر مردمان مناطق ایمان آورده و تقوا پیشه کنند ما درهای آسمان و زمین را به روی آنها باز می‌کنیم.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی اظهار کرد: برخی آقایان که تریبون دارند به غلط از دین دفاع می‌کنند به عنوان مثال عامل خشکسالی را بی‌حجابی عنوان می‌کنند و این سخن آنها با وجود مواهب در کشورهای غربی نقض می‌شود که انواع گناهان را انجام می‌دهند، بر اساس آیات قرآن کریم پس از پیامبر اسلام(ص) خداوند بنا ندارد امت‌ها را بر اساس گناهان آنها در دنیا عذاب کند زیرا پیامبر(ص) و جانشینان او در بین مردم هستند. عذاب این اقوام برای آخرت می‌ماند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: وجود خشکسالی و زلزله و برخی بلایای دیگر در ایران به واسطه عذاب الهی نیست بلکه ناشی از نبود زیرساخت‌های درست توسط بشر است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از منافع ایمان قدردانی خداوند از مومنان است، گفت: قدردانی درحالتی صورت می‌گیرد که قطب‌نمای تلاش و زندگی مومن به تمام و کمال به سوی خداوند و آخرت باشد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه مومن آینه مومن است، اظهار کرد: این به معنای بیان عیب برادر مومن به خود او نیست بلکه مومن گرفتاری، رنج برادر مومن خود را برطرف می‌کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مومن واقعی هرگز دروغ نمی‌گوید، ابراز کرد: اگر دولت بر دروغ‌هایی که بر دین بسته می‌شد مالیات می‌گرفت بیشتر از درآمد نفت می‌شد. بی‌حجابی مذموم است اما در مقابل غیبت و دروغ عددی نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مومن واقعی خود سختی را تحمل می‌کند اما در تلاش است که دیگران را رفاه و آسایش دهد متاسفانه بسیاری از ثروتمندان در کنار جمع‌آوری ثروت به بخشش اندکی از مال خود می‌پردازند در حالی که ثروت ائمه معصومین(ع) کوثر خیر و رحمت برای مردم بود و به تکاثر نمی‌رسید.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود