آیا حساسیت دندان به شیرینی را باید جدی بگیریم؟


آیا حساسیت دندان به شیرینی را باید جدی بگیریم؟

حساسیت دندان به شیرینی یکی از مشکلات متداول و جدی برای دندان است. این مشکل نه تنها ما را از خوردن شیرینی بازمی‌دارد، بلکه یک هشدار برای مشکلات جدی‌تری به حساب می‌آید. بیماری لثه، پوسیدگی دندان، آسیب مینای دندان و... از جمله علل این حساسیت محسوب می‌شوند.

آیا حساسیت دندان به شیرینی را باید جدی بگیریم؟

ستاره | سرویس سلامت – حساسیت دندان‌ها به شیرینی لذت خوردن خوراکی‌های خوشمزه بسیاری را از ما می‌گیرد! کافی است آن درد چند ثانیه‌ای را تصور کنیم تا بعد با حسرت قید خوردن انواع شکلات، شیرینی‌ها، مربا‌ها و... را بزنیم. ولی شاید این تیر کشیدن لحظه‌ای دندان‌ها و درد گرفتن‌شان چاره‌ای داشته باشد، نه؟ بیایید ببینیم علت حساسیت دندان‌ها به شیرینی جات چیست و چطور می‌توان از شر آن خلاص شد.

علت حساسیت دندان به شیرینی

علت حساسیت دندان‌ها به شیرینی ضعیف شدن مینای دندان است. مینای دندان از عاج دندان محافظت می‌کند و اگر تحلیل برود عاج در معرض آسیب قرار می‌گیرد. عاج به تغییرات دما، خوراکی‌های اسیدی، شیرین و... عکس‌العمل نشان می‌دهد و وقتی آزرده شود شما احساس درد می‌کنید.
عواملی چون مصرف خوراکی‌های اسیدی و ترش، پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه، ترمیم دندان، مسواک زدن به روش غلط، سفید کردن دندان‌ها و... می‌توانند موجب ضعیف شدن مینای دندان شوند. حتی دندان قروچه در خواب یا کنار رفتن بخشی از لثه که موجب می‌شود ریشه در معرض تغییرات دمایی و چیز‌هایی که می‌خوریم، قرار می‌گیرد نیز به حساسیت دندان به شیرینی دامن می‌زند. پس هر چیزی که مینای دندان را تحلیل ببرد یا باعث آسیب‌پذیری عاج دندان شود موجب حساسیت دندان خواهد شد.

آیا حساسیت دندان به شیرینی را باید جدی بگیریم؟

درمان حساسیت دندان به شیرینی

با توجه به دلایلی که برای حساسیت دندان‌ها گفته شد درمان این مشکل تنها از طریق حل ریشه‌ای آن امکان‌پذیر است. یعنی ابتدا باید دلیل حساسیت را شناسایی کرد و متناسب با این دلیل برای درمان اقدام کرد. مثلا اگر پوسیدگی مینای دندان موجب حساسیت دندان شخص به شیرینی شود باید این پوسیدگی را تراشید و جای خالی‌اش را با مواد ترمیمی که محافظت خوبی از عاج به عمل بیاورد پر کرد. یا مثلا اگر کنار رفتن لثه موجب حساسیت شده باید آن قسمت تحلیل رفته از لثه را تا جای ممکن ترمیم کرد.
از دیگر درمان‌های پزشکی حساسیت دندان به شیرینی می‌توان به استفاده از ژل فلوراید، پوشاندن دندان با رزین باندینگ، عصب کشی و پوشانده ریشه دندان با بافت پیوندی لثه اشاره کرد.
البته راه‌حل‌های خانگی نیز برای درمان این مشکل وجود دارد، برخی از آن‌ها شامل استفاده از محلول آب و نمک برای شستشویی دهان و به کار بردن روغن نارگیل به عنوان دهانشویه می‌شوند.
لازم به ذکر است که استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس یا هر درمان موضعی دیگر تنها در حالتی که حساسیت دندان شما به شیرینی خیلی کم باشد می‌تواند اثربخش باشد.
درمان‌های پزشکی یا خانگی حساسیت دندان به شیرینی می‌تواند با درمان‌های مربوط به حساسیت دندان به سرما و گرما یکی باشد، چون منشا هر دو حساسیت یکسان است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه حتما مقاله مربوط را مطالعه کنید.

سخن آخر

همانطور که گفته شد دلایل حساسیت دندان شما پوسیدگی و تحلیل رفتن دندان و لثه است. شاید بشود به طور قطع گفت که حساسیت دندان سرآغاز یک سری مشکلات بزرگتر دیگر برای دندان‌های شماست. پس اگر نسبت به آن بی‌خیال باشید مشکل شما به مرور بدتر می‌شود و چه بسا ناچار شوید دندان‌تان را عصب‌کشی کنید یا آن را بکشید. علاوه بر حساسیت به شیرینی، گاهی دندان‌ها در برابر ترشی نیز حساس می‌شوند. این مشکل معمولا به علت تحلیل رفتن مینای دندان است، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می‌کنیم مطلب علت حساسیت دندان به ترشی چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ را مطالعه کنید. پس نسبت به مشکل‌تان بی‌خیال نباشید. اگر سبک زندگی شما به گونه‌ای است که زمینه نابود کردن دندان‌های شما را فراهم می‌کند آن را تغییر دهید و برای تقویت کردن دندان‌ها و لثه‌ها با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. در پایان فراموش نکنید اگر راهکار دیگری برای رفع حساسیت دندان به شیرینی سراغ دارید، آن را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی