تشخیص آرتروز با کمک صدای زانو!


تشخیص آرتروز با کمک صدای زانو!
پژوهشگران دانشگاه لنکستر در انگستان موفق به توسعه یک شیوه غیر تهاجمی شدند که با استفاده از صدای مفصل های زانو، آرتروز را با دقت بالا در مراحل نخست تشخیص می دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال نیوز، تشخیص آرتروز شیوه های مختلفی دارد. در این شیوه تازه میکروفون های کوچکی به زانو متصل می شود تا صداهای با فرکانس بالای مفصل های زانو را حین نشستن، راه رفتن و ایستادن تشخیص دهد. در مرحله بعدی این سیگنال ها به وسیله کامپیوتر تجزیه و تحلیل میشوند تا سلامت مفاصل زانو بطور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. تجزیه و تحلیل بر اساس شکل موج های صوتی حین حرکات زانو صورت می گیرد.

این راه حل بار اول است که برای تشخیص آرتروز زانو مورد استفاده قرار می گیرد و دقت آن بسیار بالاست. این شیوه بسیار ساده، ارزان، غیر تهاجمی و دقیق بوده و علاوه بر تشخیص زودهنگام بیماری، موفقیت روند درمان را هم نشان می دهد.

آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفصل ها گفته می شود و یکی از بزرگ ترین معضلاتی است که اشخاص به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می شوند. رایج ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می شود.

بین مفاصل بطور طبیعی نوعی روان کننده موجود است، زمانیکه در بیماری آرتروز میزان تولید این روان کننده کاهش می یابد، مفاصل و غضروف ها به هم ساییده میشوند و علاوه بر ایجاد درد، سبب می شود مریض در انجام فعالیت های معمولی مثل راه رفتن و نشستن با مشکل روبرو شود.

سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین علل بروز آرتروز هستند. استفاده از دارو، ورزش و در موارد حاد، عمل جراحی توصیه می شود.

نتیجه این مطالعه در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403