واکسن روتاویروس، احتمال دیابت به نوع یک را کاهش می‌دهد


واکسن روتاویروس، احتمال دیابت به نوع یک را کاهش می‌دهد
پژوهش های اخیر پژوهشگران دانشگاه ملبورن نشان می دهد عفونت روتاویروس میتواند یک عامل تحریک کننده برای بروز دیابت نوع یک در کودکانی باشد که از نظر ژنتیکی مستعد مبتلا به دیابت هستند. پژوهشگران احتمال می‌دهند واکسن روتاویروس احتمال بروز دیابت را در کودکان کاهش دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال نیوز، دیابت نوع یک نوعی بیماری خودایمنی است. دلیل قطعی این بیماری، ناشناخته است، ولی پژوهشگران بسیاری از عوامل محیطی و ژنتیکی را در این عوارض دخیل می دانند. بعضی مطالعات نشان می دهد عفونت های خاصی در زمان کودکی هم میتواند محرک دیابت نوع یک، به خصوص در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد این بیماری هستند، باشد. یکی از این عفونت ها روتاویروس است.

عفونت روتاویروس سبب پیدایش آنفلوآنزای معده در نوزادان می شود و این وضعیت بسیار رایج است. مطالعات تازه پژوهشگران دانشگاه ملبورن در استرالیا نشان می دهد روتاویروس و دیابت نوع یک دارای ارتباط هستند و در واقع عفونت روتاویروس یک عامل محرک مبتلا به دیابت نوع یک در نوزادانی است که از نظر ژنتیکی مستعد این بیماری هستند. پژوهشگران احتمال می‌دهند ایمن سازی با واکسن روتاویروس میتواند احتمال بروز دیابت نوع یک را در بچه ها کاهش دهد.

این مطالعه نیازمند بررسی بیش تر است و هنوز بطور قطعی نمی توان گفت واکسن روتاویروس از پیدایش دیابت نوع یک در بچه ها جلوگیری می کند.

نتیجه این مطالعه در نشریه PLOS Pathogens منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان