مشاور وزیر ارشاد: نسل امروز را نمی‌توان با هر شعاری به شعور حسینی کشاند


مشاور وزیر ارشاد: نسل امروز را نمی‌توان با هر شعاری به شعور حسینی کشاند

زنجان – ایرنا – مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: زبان و نیاز نسل امروز، استفاده از ابزار هنر در انتقال مفاهیم است، ما امروز با نسلی مواجه هستیم که نمی‌شود آنان را با هر شعاری به شعور حسینی کشاند، اما درگیر کردن آنان با معارف از طریق هنر نتیجه‌بخش و موثر است.

محمدرضا سوقندی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه نخستین همایش گریم، چهره پردازی و طراحی لباس عاشورایی در زنجان به تاثیر هنر دینی در اشاعه فرهنگ عاشورایی اشاره کرد و افزود: هنرمندان باید روی مبانی فکری و معرفتی هنر عاشورایی بیشتر کار کنند.

وی با بیان اینکه نقش نمادها و نشانه ها درآیین های عاشورایی یکی از بهترین روش هایی بوده که فرهنگ عاشورا را ماندگار کرده است، اظهار داشت: در اصول فرهنگ سازی و انتقال فرهنگ، روش های مختلفی وجود دارد، اما در حوزه هنر، نقش نماد، سمبل و نشانه ها، نقشی است که در طول تاریخ مورد توجه زیادی بوده و ما در عرصه فرهنگ عاشورایی، بخشی از این موضوع را در هنر تعزیه می بینیم.

سوقندی ادامه داد: ایرانی ها خالق هنر تعزیه هستند و این موضوع حتی به قبل از اسلام هم بر می گردد که بخشی از آن را در شاهنامه فردوسی می بینیم، ایرانی ها با خوش سلیقی که داشتند از هنر تعزیه در عرصه دین و فرهنگ عاشورا بهره گرفتند.

وی به تقویت مبانی معرفتی، فکری و اندیشه ورزی حرکت هنرمندانه در قبال فرهنگ عاشورا تاکید کرد و افزود: با تشکیل اتاق های فکر و گروههای مشورتی می توان به کارهای انجام شده در این حوزه بعد محتوایی، معرفتی و علمی بیشتری داد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران به لزوم توجه به مبانی ساختاری آیین های مرتبط با فرهنگ عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از ویژگی های آیین های عاشورایی در مناطق مختلف، تنوع آنها به لحاظ جغرافیایی است، و این هنرمندان هستند که می توانند با رصد این آیین ها در قالب رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری آنها را برای مخاطبان بازتولید کنند.

سوقندی ادامه داد: امروز ما نسلی داریم که ادبیات و زبان خاص خودش را دارد، شاید دیگر نتوانیم آنچه را در گذشته داشتیم به همان شکل خودش عرضه کنیم، بنابراین نیازمندیم تا هنرمندان با هنر خلاق خودشان با حفظ معارف و محتوای داشته های گذشته، با ابزار نوین آنها را برای نسل جدید بازتولید کنند.

وی افزود: شکل گیری دبیرخانه دائمی هنرهای دینی و عاشورایی می تواند یک حرکت نویی را در این عرصه رقم بزند.

سوقندی با بیان اینکه امروز عنصر زمان در هنر تعیین کننده است، گفت: امروز اگر کسی نتواند بین زبان و هنر و زمانه خود پیوند برقرار کند، نمی تواند با نسل جدید ارتباط برقرار نماید.

وی خاطرنشان کرد: گله مندی های برخی مسئولان در این خصوص که نسل امروز دین گریز و دین ستیز شده اند، به خاطر عقب ماندن مسئولان از تحولات و تغییرات است، نکته این است که ما نتوانسته ایم داشته های خود را متناسب با زیان نسل جدید بازتولید و منتقل کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران ادامه داد: هنرمندان به عنوان نخبگان فکری و جریان ساز در جامعه، باید روی این رسالت متمرکز شوند و در این راستا بهره گیری از ابزار هنر و پیوند آن با عمق محتوای فرهنگ عاشورایی می تواند گفتمان جدید هنری را رقم بزند.

گفتنی است در نخستین دوره همایش گریم، چهره پردازی و طراحی لباس عاشورایی در زنجان، ۲۰۰ هنرمند در رشته های به رقابت با یکدیگر پرداختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟