امضا 56 توافق‌نامه و 48 یادداشت تفاهم بین ایران و قرقیزستان طی 28 سال روابط مشترک


امضا 56 توافق‌نامه و 48 یادداشت تفاهم بین ایران و قرقیزستان طی 28 سال روابط مشترک

سفیر قرقیزستان در تهران در مراسم روز استقلال ملی این کشور گفت در طول 28 سال روابط مشترک ایران و قرقیزستان 56 توافق‌نامه بین دولتی و 48 یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده...

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «آوازبیک عبدالرزاق‌اف» سفیر قرقیزستان در تهران در بیست و هشتمین سالگرد استقلال حاکمیت ملی ااین کشور گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران یکی از نخستین‌ کشورهایی در دنیا بود که حاکمیت و استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخته است.

وی افزود:‌روابط دیپلماتیک دو کشور در حالی توسعه یافته که سفارت ایران در بیشکک در سال 1992 میلادی در قرقیزستان افتتاح شده و سفارت جمهوری قرقیزستان در تهران نیز در سال 1996 افتتاح شد.

سفیر قرقیزستان در تهران تصریح کرد: در طول 28 سال گذشته 56 تفاهم‌نامه بین دولتی و 48 یادداشت تفاهم در زمینه‌های حمل‌ونقل، گمرک، تجارت و ... به امضا رسیده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ همکاری‌های آموزشی و بین منطقه‌ای، همکاری‌های فرهنگی و همکاری‌های در راستای مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان یافته بین تهران و بیشکک بخش دیگری از مناسبات بین دو کشور است.

عبدالرزاق‌اف اظهار داشت: سند چشم‌انداز 10 ساله که از سال 2016 به امضا رسیده است بخشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان برای توسعه روابط است. این در حالی است که حسن روحانی در سال 2019 از بیشکک بازدید کردند.

وی تصریح کرد: دو کشور به صورت سازنده در سازمان‌های بین‌المللی همکاری‌های مشترک داشته که از مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

سفیر قرقیزستان در تهران گفت:‌ قرقیزستان طرفدار منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای است که البته این موضع‌گیری بیشکک براساس فتوای معظم رهبری و منطبق با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است.

عبدالرزاق‌اف گفت: قرقیزستان علاقه‌مند به گسترش ترانزیت کالا و بارهای خود از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عربی و اروپایی است. لذا باید کریدورهای جدید جاده‌ای و راه‌آهن به منظور همکاری‌های چندجانبه اقتصادی، علمی و آموزشی و انسانی محقق شده و بدانیم چه توسعه‌ روابط بین تهران و بیشکک به نفع تمام کشورهای منطقه است.

وی افزود: همکاری‌های قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ، سینما، ورزش و آموزش باید گسترش بیشتری پیدا کند.

سفیر قرقیزستان در تهران خاطرنشان کرد:‌ جشنواره‌های فیلم‌های سینمایی ایران هر ساله در قرقیزستان برگزار می‌شود.

عبدالرزاق‌اف گفت:‌از وزارتخارجه ایران و دولت جمهوری اسلامی بابت اعطای کمک یک میلیون دلاری به منظور احداث ورزشگاه استان اوش در قرقیزستان تشکر می‌‌کنم.

وی افزود: روابط همسایگی خوب و همکاری‌های دوستانه بین دو کشور ضروری است و امیدوارم بیش از پیش گسترش یابد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06