فرهنگ و هنر می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اجتماعی باشد


فرهنگ و هنر می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اجتماعی باشد

مهاباد - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی عرصه فرهنگ و هنر را راهگشای مناسبی برای حل مسایل و مشکلات جامعه دانست و گفت: هنر ظرافت‌های خاصی دارد که در حل مشکلات جامعه به ویژه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام ناصر خدایاری عصر روز پنجشنبه در نشستی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان مرزی سردشت اظهار داشت: هر یک از رسته‌ها و شاخه‌هایی که در وادی فرهنگ و هنر وجود دارد می‌تواند با ارایه راه‌حل‌هایی گره‌گشا، ترسیم‌کننده نقشه راه آینده بوده و بسیاری از مشکلات را حل سازد.

وی اضافه کرد: استفاده از هنر در بخش‌های مختلف اثربخشی زیادی دارد و تجربه ثابت کرده که هنر در هر عرصه‌ای که وارد شده نتیجه بخش بوده و برون رفت مطلوبی درپی داشته است.

وی با بیان نقش تسهیل کننده حوزه فرهنگ و هنر در ارتباطات اجتماعی اظهار داشت: مشکلاتی در سطح کلان و استانی وجود دارد که باید با هم‌افزایی و تعامل در جهت رفع آنها اقدام کنیم.
حجت‌الاسلام خدایاری گفت: تحریم‌ها واقعیتی هستند که ما را در شرایط اقتصادی اثرگذار مادی و معنوی قرار داده است اما خلا کاستی‌های مادی را می‌توانیم با همت و اراده و عزم جمعی از طریق تقویت بنیان‌های معنوی قدری جبران کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید از هر راهی برای نشاط مردم استفاده کنیم اظهار داشت: در شرایط حاضر که مدیریت مبتنی بر عدم اتکای درآمدهای نفتی را تجربه می‌کنیم هنرمندان این دوران را با حضور و برداشتن موانع مشارکت‌های اجتماعی باید سپری کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: مردم مبنا و ارکان سیستم‌ها هستند و اگرچه شاید مشکلاتی هم برای مشارکت وجود داشته باشد اما باید با صبر و حوصله موانع را از مسیر حرکت فرهنگ و هنر استان و شهرستان برداشت.
وی برنامه‌ریزی‌های مسوولان را مبتنی بر درک درست آنها از جمعیت‌شناسی مناطق عنوان کرد و افزود: پایه هر نوع برنامه‌ریزی باید مبتنی بر داشتن تصویر روشنی از جمعیت، ترکیب، توزیع و انتظارات است تا با کمک آنها در جهت رفع کاستی‌ها اقدام کرد.
وی با بیان اینکه سیاست‌های ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی برون سپاری می‌شود گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست‌گذار بوده و بازوی اجرایی آن هم سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر هستند که برای انجام فعالیت‌هایشان باید طرح داشته باشند.
وی گفت: واگذاری ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان باید به سمت درآمدزایی و استفاده بهینه از فضاها هدایت شود و در این راستا هنرمندان با ارایه برنامه‌های اقتصادی اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی را یاری کنند.
در این نشست هر یک از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه این شهرستان نیز به بیان مشکلات و درخواست‌های خود کردند که پیگیری حقوق مستمری بازنشستگان، حمایت مادی، ایجاد کانون بازنشستگان، ایجاد نگارخانه، برگزاری بزرگداشت مشاهیر و مفاخر شهرستان، ایجاد تعاونی مسکن هنرمندان و اصحاب رسانه، برگزاری جشنواره بیت و حیران، حمایت حقوقی و معنوی از اصحاب رسانه، آزادی بیان رسانه‌ها، واگذاری مجوز برگزاری برنامه‌ها به شهرستان، انتصاب مسوولان هنری از جنس هنرمندان، تاسیس انجمن موسیقی و تسهیلات بلاعوض از جمله مهمترین مسایل مطرح شده در آن بود.

شهرستان مرزی سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا