برای نخستین بار پیله پاییزه نوغان در گلستان برداشت شد


برای نخستین بار پیله پاییزه نوغان در گلستان برداشت شد

گنبدکاووس – ایرنا – با حضور رئیس و جمعی از کارشناسان و مدیران سازمان جهادکشاورزی گلستان، برای نخستین بار برداشت پیله پاییزه نوغان (کرم ابریشم) در این استان انجام شد.

در این آیین که روز پنجشنبه با نخ‌ریسی، بافت پارچه ابریشمی و جمع آوری پیله کرم ابریشم همراه بود، رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: نوغانداران پیش ازاین هر سال فقط یک بار در فصل بهار برای پرورش کرم ابریشم و تغذیه آن از برگ درختان توت بهره‌برداری می‌کردند.

مختار مهاجروی افزود: با تحقیقات و تلاش کارشناسان، بهره‌برداری از برگ درختان توت برای پرورش کرم ابریشم در پاییز مورد توجه قرار گرفت و این طرح در نهایت نتیجه داد و خوشبختانه نخستین پیله‌های کرم ابریشم با تغذیه از برگ درختان توت در تابستان و پاییز، امروز به وسیله نوغانداران در روستای صالح آباد کلاله جمع‌آوری می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: از اوایل شهریور سالجاری ۵۰۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان گلستان توزیع شد که خوشبختانه با تولید حدود سی کیلوگرم پیله ابریشم از هر جعبه، درآمد خوبی نصیب آنان شد.

دکتر مهاجر در ادامه به طرح توسعه توتستان‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت: طرح احداث هزار هکتار توتستان در شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه در شرق استان گلستان را در برنامه داریم که با اجرای این پروژه تحولی بزرگ در اقتصاد خانواده های روستایی شکل خواهد گرفت.

برای نخستین بار پیله پاییزه نوغان در گلستان برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی کلاله نیز به نقش اقتصادی و درآمدزایی نوغانداری و تولید پارچه‌های ابریشمی نفیس و توسعه صنایع دستی مرتبط با این صنعت در روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت : در کلاله هر ساله در فصل بهار به نوغانداری مشغول می شوند که در سالجاری یک هزار و ۵۷۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران این شهرستان توزیع شد که براساس ارزیابی های صورت گرفته امسال افزون بر ۴۰ تن و ۷۰۰ کیلوگرم پیله بوسیله نوغانداران کلاله تولید و به بازار مصرف عرضه شده است.

علی علیزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: با رفع نواقص پرورش کرم ابریشم و تولید پیله به خصوص نوغانداری پائیزه که بهبود تولید آن براساس ارزیابی کارشناسان مطلوب شناسایی شده است، افزایش تولید ۱۰۰درصدی پرورش ابریشم و تولید نوغان در شهرستان کلاله پیش بینی می شود.

در شهرستان ۱۳۰ هزارنفری کلاله در شرق استان گلستان ۶۸ هزار و ۲۰۳ هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد