پیش بینی درآمد ناخالص 1890 میلیارد ریالی برای زیتون‌کاران کنسروی طارم


پیش بینی درآمد ناخالص 1890 میلیارد ریالی برای زیتون‌کاران کنسروی طارم

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: پیش‌بینی‌می‌شود 1890 میلیارد ریال از راه برداشت زیتون کنسروی، درآمد ناخالص نصیب بهره‌برداران این محصول شود.

نازخند صبحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز برداشت زیتون در استان زنجان، اظهار کرد: در حال حاضر برداشت زیتون از سطح ۲۰ هزار هکتار از باغات زیتون آغاز شده و بی‌شک از این سطح زیر کشت بیش از ۴۵ هزار تن محصول برداشت شده و روانه بازار ایران و سایر کشورها می‌شود. تعداد بهره‌بردارانی که مشغول کشت و کار محصول زیتون در شهرستان طارم هستند، تقریبا بیش از ۸۷۰۰ بهره‌بردار با ۴۵۰ هزار نفر است.

این مسئول با اشاره به اینکه طارم یکی از بزرگ‌ترین بانک‌ژن‌های خاورمیانه است، ادامه داد: عملکرد این محصول در باغ‌های شهرستان طارم در سال‌جاری نسبت به سال‌های قبل، افزایش چشم‌گیری دارد و امسال برای محصول زیتون، سال‌آور است و به گفته اعضای خانه کشاورز، زیتون‌کار از این میزان سطح زیرکشت ۱۵۰ هزار و ۶ هکتار بارور و ۵۱۸۰ هکتار غیربارور است.

وی افزود: سالانه ۷۰ درصد محصول به صورت کنسروی و سبز برداشت می‌شود و از آنجایی که در سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن محصول کنسروی زیتون برداشت خواهد شد که با این حساب ۱۸۹۰ میلیارد ریال از راه برداشت زیتون کنسروی، درآمد ناخالص نصیب بهره‌برداران این محصول خواهد شد.

صبحی، زیتون را محصولی با بالاترین سطح زیرکشت در بین محصولات باغی و زراعی دانست و تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد سطح زیرکشت، ۴۰ درصد تولید و رتبه اول تولید این محصول در سطح کشور مربوط به زیتون است و با توجه به عدم استفاده از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا زمان برداشت و نیز استفاده اصولی و به موقع از کودهای شیمیایی دامی، کمپوست محصولات تولیدی از نظر باقی‌مانده سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز و استاندارد است و به همین دلیل طرف‌داران زیادی در بازارهای خارجی پیدا کرده است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران، یادآور شد: در سال‌های اخیر با توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد بازارهای مختلف فروش زیتون، این محصول به یک عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان طارم و استان زنجان تبدیل شده است. همچنین به دلیل برخورداری شهرستان طارم از شریان حیاتی رودخانه قزل‌اوزن و خاک حاصل‌خیز، این شهرستان به بزرگ‌ترین قطب کشاورزی استان و منطقه تبدیل شده است و کیفیت محصولات باغی و زراعی آن به‌ویژه محصول زیتون، شهرت جهانی یافته است.

وی اظهار کرد: شهرستان طارم برای چندمین بار رکورد جهانی برداشت زیتون را به خود اختصاص داده و بالاتر از کشورهایی همچون اسپانیا، ایتالیا، مراکش و ترکیه قرار دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایستگاه تحقیقات زیتون طارم با در نظر گرفتن ژئوتیپ‌ها و ارقام موجود خود بین ایستگاه‌های زیتون کشور مقام نخست را دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...