وزن مناسب برای بارداری موفق


وزن مناسب برای بارداری موفق

امروزه سبک زندگی افراد براساس تغذیه، کم تحرکی، نوع شغل و بسیاری عوامل دیگر تغییر کرده و متأسفانه باعث به وجود آمدن چاقی و اضافه وزن افراد حتی در سنین پایین شده است. در این میان مسأله ی باروری زنان و مردان جامعه نیز تحت...

دکتر معصومه فضائلی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفتگو اختصای با بهداشت نیوز در خصوص تاثیر عامل چاقی بر ناباروری گفت: چاقی افراد براساس بی ام آی (نمایه توده بدنی) یعنی نسبت وزن به مجذور قد تعریف می شود که عدد به دست آمده اگر بین 26 تا 30 باشد اضافه وزن و بالای 30 چاقی محسوب می شود. عامل چاقی ضمن اینکه اعتماد به نفس خانم ها را پایین می آورد، احتمال باروری را نیز در آن ها کاهش می دهد، در واقع با بالارفتن وزن زنان و چاقی میزان تستوسترون و هورمون های مردانه در آن ها بالا می رود. از طرفی چاقی مقاومت به انسولین را بیشتر کرده و به این ترتیب شیوع تخمدان پلی کیستیک را در خانم ها افزایش می دهد.

وی در اینباره افزود: تخمدان پلی کیستیک باعث می شود یا تخمک گذاری صورت نگیرد یا تخمکی که آزاد می شود غیر موثر باشد. در واقع به دلیل اینکه در لایه های چربی مواد التهابی وجود دارند، سیستم ایمنی فعال خواهد شد که هم از ورود اسپرم جلوگیری می کنند و هم باعث می شود تخمکی که آزاد شده به خوبی لانه گزینی نشود.

وزن مناسب برای بارداری موفق

احتمال سقط در زنان چاق

به گزارش بهداشت نیوز دکتر فضائلی احتمال سقط در خانم های چاق را بالا عنوان کرد و گفت: به خانم هایی که اضافه وزن دارند توصیه می کنیم شش ماه قبل باردار شدن حتما وزن خود را پایین بیاورند تا شانس بارداریشان چند برابر شود. حتی خانمی که می خواهد آی وی اف (لقاح مصنوعی) انجام دهد نیز باید وزنش را پایین بیاورد چون چاقی باعث پایین آمدن شانس بارداری اش خواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: به کسانی که بی ام آی آن ها بین 26 تا 30 است توصیه می کنیم تحت نظر پزشک تغذیه باشند تا هم وزن کم کنند هم با رژیم صحیح املاح و ویتامین های بدنشان نیز حفظ شود و آسیبی نبینند. برای بی ام آی بالای 30 حتی گاهی جراحی توصیه می شود.

چاقی مردان و ناباروری

این جراح و متخصص زنان و زایمان در آخر خاطر نشان کرد: غیر از اینکه چاقی در زنان باعث ناباروری می شود، در مردان نیز همین اثر را دارد و باعث کاهش بیست درصدی اسپرم ها می شود. از طرفی تستوسترون مردان در بافت چربی تبدیل به استرادیول می شود که اثر روی بیضه ها گذاشته، هورمون هیپوفیز را کاهش می دهد و در نهایت احتمال باروری آن ها را پایین خواهد آورد.

گفتگو: مشکات سخاوتی

بازنشر در تاریخ 25 مهر 98

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان