رئیس پارلمان اروپا خواستار تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه شد


رئیس پارلمان اروپا خواستار تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه شد

لندن – ایرنا – رئیس پارلمان اروپا در اعتراض علیه حمله ترکیه به شمال سوریه خواستار تعلیق مذاکرات برای پیوستن دولت آنکارا به اتحادیه اروپا شده است.

«دیوید ساسولی» روز پنجشنبه در بروکسل در کنفرانس مطبوعاتی، همچنین خواستار اعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه دولت اردوغان شد و گفت: تحریم‌ها بایستی سخت‌تر و شامل قراردادهای [تجاری] جاری شود.

رئیس پارلمان اروپا از اقدام ترکیه به عنوان «حمله نظامی» تعبیر کرد و گفت:‌ما نه تنها نگران بلکه عصبانی هستیم.

پیش از این اتحادیه اروپا به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر و آزادی‌های مدنی، تاثیرپذیری قوه‌ قضاییه و مناقشه مرزی با قبرس و سایر کشورهای همسایه» عنوان کرده بود، خواستار تعلیق مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شده بود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفته است درخواست طولانی مدت ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا را در یک همه‌پرسی مطرح می‌کند و از این طریق ناراحتی خود از فرایندی که به گفته او با پیش‌داوری منفی به مسلمانان آکنده است، ابراز کرد.

نیروهای ارتش ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی به نام «چشمه صلح» به بخش های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کردند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌ های مدافع خلق (ی.پ.گ) عنوان کرد.

بر اساس تازه ترین گزارش سازمان ملل متحد، تاکنون ۱۳۰ هزار نفر بر اثر حمله ترکیه به شمال سوریه آواره شده‌اند.

همچنین سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که تخمین زده می شود حدود ۴۰۰ هزار غیر نظامی در مناطق محل درگیری حضور داشته باشند که نیاز به محافظت و کمک دارند.

تاکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فنلاند، نروژ، آلمان، فرانسه و جمهوری چک، فروش سلاح به ترکیه را به حال تعلیق درآورده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر