خطرپذیری باغ‌های انگور فاروج در برابر سرما کاهش می‌یابد


خطرپذیری باغ‌های انگور فاروج در برابر سرما کاهش می‌یابد

بجنورد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی فاروج گفت: با اجرای طرح فراز در باغ‌های انگور این شهرستان خراسان شمالی علاوه بر افزایش راندمان تولید در واحد، خطرپذیری باغ‌ها هم در برابر سرما کاهش می‌یابد.

مهران حیاتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه باغ های انگور این شهرستان زمستان هر سال با توجه به بروز دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد و تداوم آن دچار خسارت می شود گفت: به همین منظور طرح فراز «داربستی» امسال در هشت هکتار از باغ های این خطه اجرا می شود.

وی گفت: باغداران برای کاهش آسیب ناشی از کاهش دما، به کمک نیروی انسانی بعد از برداشت محصول و هرس آن، تاک های باغ را به روش سنتی به زیر خاک می برند تا از خطر سرما زمستان مصون بماند که اجرای این روش هزینه های زیادی برای باغدار به همراه دارد.

در اجرای طرح فراز تولید محصول انگور در واحد سطح به دلیل افزایش نفوذ آفتاب در تاج، افزایش گل انگیزی در جوانه های ابتدایی، کاهش شیوع آفات و بیماری ها افزایش می یابد.

حیاتی افزود: پارسال طرح فراز باغ های انگور شهرستان با صرف ۵ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال از محل اعتبارات اشتغال روستایی در سطح ۱۵ هکتار اجرا شد.

وی گفت: امسال هم تاکنون برای اجرای هشت هکتار بیش از ۶ میلیارد و ۲۶۹ میلیون ریال اختصاص یافته است.

مدیر جهادسازندگی فاروج در ادامه گفت: بارندگی ها و سرما ۳۵ درصد به باغ های انگور شهرستان خسارت وارد کرد که این روند عملکرد ۱۶ تن در هکتار را به ۱۰ تن و ۴۰۰ کیلو گرم رسانده است.

حیاتی با اشاره به خسارت هزار و ۱۴۰ میلیارد ریالی ناشی از سرمازدگی و بارندگی های شدید سه ماهه اول سال به باغ های شهرستان افزود: ۶۰ درصد این باغ ها اختصاص به محصول انگور دارد که شامل ۳ هزارو ۶۰۰ هکتار است.

وی بخش خبوشان به مرکزیت تیتکانلو را قطب تولید انگور با کیفیت شهرستان برشمرد و افزود: بیش از ۹۵ درصد بافت جمعیتی این بخش باغدار انگور هستند و مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد این خانوارها وابسته به این محصول است.

حیاتی گفت: پیش بینی برداشت انگور شهرستان با توجه به خسارت ۳۵ درصدی باغ ها، ۳۷ هزار و ۴۴۰ تن است و با توجه به اینکه نسبت تبدیل انگور به کشمش ۴ بر یک است، میزان کشمش تولیدی هم امسال به ۹ هزار و ۳۶۰ تن می رسد.

۳ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات شهرستان فاروج مربوط به محصول انگوراست و از جمله مهمترین ارقام انگور موجود، سلطانی بی دانه یا کشمشی، صحابی، فخری، سبز انگور، عسکری، انگور سیاه، خلیلی، یاقوتی و... است.

۷۱۸۷/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قابل توجه خانم ها / ظلم به رحم چیست؟