نماینده پارلمان اروپا: توافق برگزیت،بدترین پیمان تجارت آزاد اروپا است


نماینده پارلمان اروپا: توافق برگزیت،بدترین پیمان تجارت آزاد اروپا است

تهران - ایرنا - نماینده فرانسه در پارلمان اروپا از توافق برگزیت به عنوان بدترین پیمان تجارت آزاد یاد کرد و گفت: با این توافق، انگلیس به تردمیل کالاها به اروپا تبدیل می شود.

«ژان لوک ملانشون» (Jean-Luc Mélenchon) عصر پنجشنبه پس از حصول توافق میان اتحادیه اروپا و انگلیس در خصوص برگزیت در توئیتی نوشت: توافقنامه برگزیت بدترین پیمان تجارت آزاد است که تاکنون توسط اتحادیه اروپا منعقد نشده بود.

او معتقد است که با این توافق، انگلیس به تردمیل کالاها به اروپا تبدیل می شود.

ساعاتی پیش از برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس از دست یابی به توافق جدید برگزیت خبر داد.


نماینده پارلمان اروپا: توافق برگزیت،بدترین پیمان تجارت آزاد اروپا است


او روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشت:‌ ما به توافق جدیدی رسیدیم که کنترل [کشور] را پس می‌گیرد.

این توافق اینک باید تا پیش از پایان مهلت برگزیت به تائید سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و پارلمان انگلیس برسد تا به اصطلاح برگزیت با توافق انجام شود.

بر اساس برنامه اعلام شده انگلیس ۳۱ اکتبر (۹آبان) اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

حزب ائتلافی دولت جانسون موسوم به حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی (DUP) در واکنش به این خبر، مخالفت خود را با توافق جدید برگزیت اعلام و رهبر حزب مخالف دولت انگلیس هم تصریح کرد که از توافق جدید در پارلمان حمایت نمی کند.

جانسون قصد دارد تا روز شنبه در نشست فوق‌العاده پارلمان، توافق جدید را به رای بگذارد. اگر او در این رای گیری شکست بخورد، طبق مصوبه پارلمان بایستی مهلت برگزیت را به تعویق بیندازد. نخست وزیر انگلیس بارها اعلام کرده که به هر قیمتی انگلیس را در موعد مقرر از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

با این توافق، جانسون از روز شنبه کار دشواری در پارلمان این کشور خواهد داشت.

نماینده پارلمان اروپا: توافق برگزیت،بدترین پیمان تجارت آزاد اروپا است

«ژان‌کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به توافق به دست آمده در توییتر نوشت: جایی که اراده وجود داشته باشد توافق می‌شود. توافق جدید متوازن و عادلانه و مطابق با تعهد ما برای یافتن راه حل است؛ او به شورای اروپا پیشنهاد کرد تا این توافق را تصویب کنند.

با این حال واکنش‌های منفی سیاستمداران انگلیس نسبت به توافق جدید نشان می دهد که جانسون تا اجرای برگزیت مسیر بسیار ناهمواری را پیش رو دارد. چنانچه جو سوینسون رهبر حزب لیبرال دمکرات اعلام کرد:‌نبرد برای توقف برگزیت تمام نشده است. توافق جدید جانسون برای اقتصاد، خدمات عمومی و محیط زیست مطلوب نیست و من برای توقف روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بیشتر از گذشته مصمم هستم.

بروکسل امروز و فردا (پنجشنبه و جمعه) میزبان نشست سران اتحادیه اروپا در مقر این اتحادیه است؛ حمله ترکیه به سوریه، تغییرات اقلیمی و برگزیت عمده مباحثی است که در این نشست به بحث گذاشته خواهد شد.

گفته شده در در توافق جدید برگزیت، قرار است موقعیت متفاوتی به ایرلند شمالی داده شود، "بک استاپ" کنار گذاشته و نقشه بدیل جایگزین آن خواهد شد.

طرح «بک استاپ» مربوط به مرز ایرلند شمالی و جنوبی است. بر اساس توافق «جمعه نیک» که منجر به صلح در ایرلند شد، نباید میان این دو قسمت مرز فیزیکی کشیده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟