ساماندهی بافت تاریخی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست


ساماندهی بافت تاریخی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست

بوشهر- ایرنا- ساماندهی و مرمت بافت تاریخی شهر بوشهر یک کار بین سازمانی است و بدون مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و مردم امکان‌پذیر نیست.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بافت قدیم بوشهر با مساحتی بالغ بر ۳۸ هکتار واقع در قسمت شمالی شهر است که تمام این مساحت در

سال ۷۸ با شماره ثبت ۲۳۶۰ به نام بافت تاریخی شهر بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

نصراهه ابراهیمی روز پنجشنبه افزود: بافت قدیم بوشهر شامل حدود هزار پلاک است که از این تعداد ۴۰۰ بنای آن با ارزش و ۸۰ پلاک آن نیز به ثبت ملی رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر ادامه داد: عمارت‌های زیادی در این بافت وجود دارد که برخی از این عمارت‌ها از سوی اشخاص حقیقی و برخی نیز

از سوی این اداره کل و ارگان‌های دولتی مرمت و بازسازی شده‌اند.

وی بیان کرد: عمارت‌های کازرونی، دهدشتی، علوی، طاهری، مبارکی، رشیدی، هفته و ایرانی، موزه تجارت دریایی، مدرسه گلستان و بازار قدیم از جمله پروژه‌هایی هستند که از سوی اداره کل میراث

فرهنگی بازسازی و مرمت شده اند و اغلب کاربری اداری و موزه ای دارند.

ابراهیمی گفت: همچنین مسجدهای دهدشتی، کوفه، شیخ سعدون، شنبدی ، جمعه و آل عصفور نیز از جمله پروژه‌های مرمتی بافت تاریخی است که با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه انجام شده است.

وی یادآور شد: همچنین عمارت امیریه و بیلیارد از جمله بناهای تاریخی بافت هستند که از سوی بخش‌های اداری، دولتی و خصوصی عمارت‌هایی مانند شیرازی ( که قرار است هتل سنتی شود )، خانه

صمیمی ( کافه حاج رییس ) و اقامتگاه بومگردی همیشه سبز از شاخص‌ترین پروژه‌هایی است که از سوی بخش خصوصی مرمت و بازسازی می‌شوند.

ابراهیمی گفت: اگر حضور مردم و فرهنگ در بافت تاریخی کم رنگ باشد، پروژه احیای بافت باشکست روبرو می‌شود و این همت مسئولان استان را می‌طلبد که با قرار دادن مشوق‌های بیشتری این زمینه را فراهم کنند.

وی تاکید کرد: سیاست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقویت بخش خصوصی و واگذاری عمارت‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی با محوریت احیای بافت تاریخی، حفظ سنت و فرهنگ این خطه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک