سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود


سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

ارومیه – آذربایجان غربی با وجود تولید 45 درصد از سیب کشور هر سال در فروش، بازاریابی و صادرات این محصول مهم کشاورزی با چالش جدی مواجه است و امسال هم سیب استان خریدار ندارد.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی- این استان با تولید سالانه نزدیک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن قطب اول سیب در کشور به شمار می رود اما متاسفانه هر سال با غفلت از این ظرفیت به دلیل نبود برنامه ریزی منسجم بخشی از سرمایه های هنگفت مهم و اقتصادی به هدر می رود.

هر سال با نزدیک شدن به فصل برداشت سیب قصه تلخ و تکراری نبود بازار مناسب، نبود برنامه مشخص و الگوی مناسب کشت، نبود سورت و بسته ‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید، گران بودن هزینه های حمل و نقل نیز در این استان روایت می شود و این قصه با تضرر باغداران و هدررفت سرمایه های بخش کشاورزی استان خاتمه می یابد.

۲۰ دستگاه اجرایی عضو کمیته صادرات استان هستند اما هیچ کدام تاکنون نتوانسته برنامه منسجمی برای حل مشکل بازار پس از تولید سیب تدوین و اجرایی کنند سال گذشته بخش اعظمی از سیب های تولیدی در انبارهای استان پوسید و امسال در هفته های آغازین برداشت اعلام می شود اوضاع سیب چندانی فرق با سال گذشته نخواهد داشت.

هر چند در روزهای ابتدایی فصل تابستان تاکنون نشست های متعددی برای رفع مشکل بازار سیب استان با حضور مسئولان استانی برگزار و حتی استاندار آذربایجان غربی به شخصه رایزنی هایی با وزیر جهاد کشاورزی هم انجام داده اما هنوز این نشست ها تاثیری بر مشکلات بازار سیب و حتی سایر محصولات کشاورزی استان نداشته است.

سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

بازار سیب امسال بحرانی از سالهای گذشته است

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه در خصوص وضعیت بازار سیب در استان به خبرنگار مهر گفت: مشکلات و چالش بازار سیب نسبت به سال گذشته و سالهای قبل نه تنها تغییری نکرده بلکه امسال نیز به دلیل بالا بودن هزینه های تولید به دلیل شرایط اقتصادی اوضاع بدتر شده است.

پس از پیگیری های مداوم باغداران، اتحادیه و مسئولان استانی در حال حاضر مقرر شده است سیب صنعتی به قیمت ۸۰۰ تومان خریداری شود هر چند این قیمت بهتر از رقم۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان هفته های ابتدای خرید باشد اما اصلا جوابگو نبوده و همچنان باغداران به وضع موجود معترض هستندامیر مرادی سرمای زودرس بهاره به همراه بارش تگرگ و در پی آن خسارت دیدن ۳۳ هزار تن سیب استان را یکی دیگر از مشکلات بازار سیب استان عنوان کرد و افزود: در هفته های آغازین برداشت سیب به قیمت۴۰۰ تومان خریداری شد در حالی که هزینه تولید سه هزار تومان برآورد می شود و این قیمت خرید در واقع چیزی جز متضرر شدن باغدار و بخش کشاورزی استان نداشت.

وی ادامه داد: پس از پیگیری های مداوم باغداران، اتحادیه و مسئولان استانی در حال حاضر مقرر شده است سیب صنعتی به قیمت ۸۰۰ تومان خریداری شود هر چند این قیمت بهتر از رقم۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان هفته های ابتدای خرید باشد اما اصلا جوابگو نبوده و همچنان باغداران به وضع موجود معترض هستند.

مرادی با اشاره به تولید ۳۰۰ هزار تن سیب درختی در استان گفت: تاکنون نزدیک ۱۰۰ هزار تن از این میزان با قیمت اولیه ۴۰۰ هزار تومان به فروش گرفته و مابقی سیب های صنعتی باقی مانده بر اساس دستورالعمل جدید با قیمت ۸۰۰ تومان خریداری می شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه نبود برنامه ریزی منسجم از سوی مسئولان، بالا بودن هزینه های تولید، مشکل سورت و بسته بندی، نبود ناوگان مناسب صادراتی، عدم برنامه ریزی مشخص در زمینه میزان تولید و کیفیت محصولات تولیدی بدون توجه به بازارهای جهانی را بخش اعظمی از مشکلات بازار سیب استان عنوان کرد.

سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

زنجیره سیب در آذربایجان غربی ایجاد می شود

وی با بیان اینکه امسال از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب تولیدی در استان ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن در سردخانه های استان برای صادرات، توزیع در بازار شب عید ذخیره سازی می شود گفت: اگر برنامه ریزی دقیقی برای صادرات نداشته باشیم امسال بحران نبود بازار مناسب و عدم صادرات سیب سال گذشته تکرار می شود.

مرادی با اشاره به علاقمندی کشورهای هند و پاکستان برای سیب ایران به خصوص سیب قرمز افزود: امسال بازار ۹۰۰ هزار تنی سیب در این دو کشور داریم که اگر بتوانیم از چهار میلیون سیب تولیدی کشور این بازار را به دست بیاوریم بخشی از مشکلات صادرات سیب برطرف می شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه در خصوص مشکلات سورت و بسته بندی سیب در استان نیز اظهارداشت: حل مشکل سورت و بسته بندی نیازمند ورود سرمایه گذار مناسب بخش خصوصی است تا این مشکل به صورت ریشه ای حل شود.

مرادی تشکیل میز سیب کشوری، زنجیره سیب در استان را یکی از گام های خوب برای حل مشکل بازار سیب استان برشمرد و عنوان کرد: امیدواریم با راه اندازی زنجیره سیب در استان از سال آینده شاهد حل مشکلات بازار سیب باشیم.

وی در خصوص جمع آوری سیب های صنعتی به صورت غیربهداشتی با وجود ممنوعیت قانونی و تذکرات مکرر افزود: بیش از ۲۰ سال است طرح جمع آوری مراکز جمع آوری سیب زیردرختی در دستور کار قرار دارد اما نه زیرساخت ها و نه ساز و کار این کار به درستی فراهم نیست باید چاره اندیشی اساسی در این خصوص صورت گیرد.

سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

حل مشکلات بازار سیب نیازمند برنامه ریزی دقیق تری است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت بازار سیب استان به خبرنگار مهر گفت: امسال مشکلات سیب پیچیده تر از سالهای گذشته است با ادامه روند فعلی سیب استان خریدار نخواهد داشت.

هادی بهادری با بیان اینکه سالهاست شاهد مشکل بازار پس از تولید در بخش محصولات کشاورزی به خصوص سیب هستیم افزود: عملکرد دولت به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص اصلا قابل دفاع نیست.

سالهاست مسئولان مراکز جمع آوری سیب های صنعتی را نتوانسته اند ساماندهی کنند و با وجود تعیین مراکز مشخص و بهداشتی و نیز ممنوعیت انباشت سیب در کنار جاده ها امسال شاهد بودیم این مشکل بیشتر و حادتر استوی با بیان اینکه مشکلات سیب بخصوص سیب صنعتی نیازمند برنامه ریزی دقیق از سوی مسئولان استان است گفت: بیش از ۳۰ درصد سیب تولیدی استان صنعتی است و هیچ برنامه و تدبیری برای حل بازار این بخش از سیب استان تاکنون اندیشیده نشده است.

بهادری با تاکید بر اینکه باید موانع صادرات از سر راه سیب استان برداشته شود افزود: بخشی از این مشکلات ناشی از بروکراسی پر پیچ و خم بوده و بخش دیگری مربوط به سورت و بسته بندی و کمبود کامیون های یخچالدار است که باید این مشکلات همزمان برطرف شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با گلایه از انباشت سیب های صنعتی به صورت غیربهداشتی و فله ای در کنار جاده ها عنوان کرد: سالهاست مسئولان مراکز جمع آوری سیب های صنعتی را نتوانسته اند ساماندهی کنند و با وجود تعیین مراکز مشخص و بهداشتی و نیز ممنوعیت انباشت سیب در کنار جاده ها امسال شاهد بودیم این مشکل بیشتر و حادتر است.

روز گذشته دومین میز کشوری سیب بعد از دو سال وقفه در ارومیه برگزار و طی آن راهکارها و موانع پیش روی بازار سیب با حضور مقامات کشوری و استانی بررسی شد جلسه ای که بعد از پایان آن عنوان شد نتیجه عملی در پی نداشت باید منتظر ماند و دید مصوبات این نشست کی وارد فاز اجرایی می شود.

سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

مالیات های بالا مانع اساسی رونق صادرات کشاورزی است

مشاور معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در این نشست با قبول عدم موفقیت دولت در حل مشکلات بازار سیب گفت: برند سازی سیب، حل موانع صادرات، اعطای تسهیلات با نرخ ۱۴.۵ درصد به صادرکنندگان سیب را از راهکارهای پیشنهادی برای حل این مشکل عنوان کرد.

حبیب رادفر با اشاره به طرح موضوع اجباری بودن حمل میوه با کامیون های یخچالدار نیز افزود: درخصوص عدم اجازه گمرک مبنی بر حمل و نقل میوه ها در کشور و گمرکات در کامیون های یخچالدار باید گفت که وزارت صنعت، معدن و تجازت کشور در آخرین بخشنامه خود خبر از اجباری نبودن این مسئله داده است.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی هم از مانع تراشی دولت بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب گلایه کرد و گفت: امروز نه تنها در بحث صادرات گام‌های موثری برداشته نمی شود بلکه در حال مانع تراشی نیز هستیم و نه تنها قادر به ارزآوری نیستیم بلکه سدهای مهم نیز ایجاد شده که با نامه‌نگاری ها قادر به حل این‌مسئله نخواهیم بود.

حسن حیدرنژاد با بیان اینکه هیچ صادرکننده‌ای قادر به وارد ارز خود به کشور نیست افزود: در یک بازه زمانی واردات ارز به صورت فیزیکی برای صادرکننده ضررهایی را در برداشت که امروز ارزآوری یا پیمان سپاری ارزی غیر ممکن است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه اما در کنار بیان برخی مشکلات از جمله قوانین دست و پاگیر پیش پای صادرات بخش کشاورزی بالا بودن میزان مالیات را از مهمترین مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی عنوان کرد.

بهنام تاج‌الدینی افزود تعهد پیمان‌سپاری ارزی مهم ترین مشکل بخش صادرات کشاورزی در سال‌جاری است، بخش کشاورزی در سال های اخیر در بخش صادرات میزان قابل توجهی ارزآوری داشته اما علاوه بر تحریم‌ها، پیمان سپاری ارزی نیز سد محکمی در بخش صادرات است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ارومیه، خاطرنشان کرد: در سطح آذربایجان غربی صادرکنندگان بخش سیب، خرده صادرکننده بوده و نبود زیرساخت های بانکی، وجود مالیات های قابل توجه و بخشنامه‌های غیرکارشناسی از مهم ترین مشکلات این صادرکنندگان است.

سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

تشکیل زنجیره صادرات سیب حلقه مفقوده بخش کشاورزی آذربایجان غربی است

در این میان رئیس جهاد کشاورزی آذربایحان غربی معتقد است عدم تشکیل زنجیره صادرات سیب طی سالهای اخیر حلقه مفقوده بخش کشاورزی و بازار سیب استان است و گفت: یکی از موانع اصلی در خصوص بازار پس از تولید بخش کشاورزی به خصوص سیب وجود خرده دهقانی است.

تجارت سیب در سطح کشور و استان دارای ارزش۱۰۰ میلیون دلاری است که می‌تواند، موتور محرک اقتصاد کشاورزی و به دنبال آن موتور محرکه اقتصاد استان عمل کند چرا که در آذربایجان‌غربی ۲۵ درصد ارزش افزوده حاصل از تولید در بخش کشاورزی است و همچنین بخش کشاورزی ۳۲.۸ درصد اشتغال فعال استان را تشکیل می‌دهدرسول جلیلی با بیان اینکه این در حالی است اگر بخش کشاورزی به صورت زنجیره و منسجم عمل کند شاهد مشکلات موجود نخواهیم بود گفت: تجارت سیب در سطح کشور و استان دارای ارزش۱۰۰ میلیون دلاری است که می‌تواند، موتور محرک اقتصاد کشاورزی و به دنبال آن موتور محرکه اقتصاد استان عمل کند چرا که در آذربایجان‌غربی ۲۵ درصد ارزش افزوده حاصل از تولید در بخش کشاورزی است و همچنین بخش کشاورزی ۳۲.۸ درصد اشتغال فعال استان را تشکیل می‌دهد.

وی از تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب در استان طی سالجاری خبر داد و اظهارداشت: هم اکنون زنجیره سیب در کشور، تنها در استان تهران و آذربایجان‌غربی که به عنوان اولین تولید کننده سیب کشور بوده و یک سوم سیب کشور را تولید می‌کند، تشکیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌غربی با دارا بودن ۳۶۰ سردخانه در سطح استان و حدود ۹۶۰ تا یک میلیون تن ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی، بزرگترین ظرفیت سردخانه را در سطح کشور دارا است.

جلیلی ایجاد تشکل های فراگیر و زنجیره تولید را از راهکارهای مهم برای کاستن اثرات خرده دهقانی عنوان و اضافه کرد: تشکیل زنجیره صادرات سیب درختی و محصولات کشاورزی به عنوان حلقه مفقوده رونق اقتصادی استان در بخش کشاورزی به شمار می رود.

وی عنوان کرد: هدف از تشکیل زنجیره توسعه صادرات سیب درختی، واگذاری امور از حلقه تولید و نگهداری، صادرات و صنایع تبدیلی و تکمیلی، حمل و نقل و حلقه مدیریتی به خود بهره برادران و بخش خصوصی است که با حمایت و نظارت دولت صورت می گیرد که در راس آن وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

جلیلی اضافه کرد: با برگزاری جلسات و مذاکرات انجام شده در روزهای اخیر و با حمایت محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی به منظور حمایت از باغداران و تثبیت قیمت، نرخ خرید حمایتی سیب درجه سه برای حمایت از کشاورزان استان بالاتر از ارقام موجود در بازار اعلام شد که بر این اساس نرخ سیب صنعتی ۸۰۰ تومان تعیین شد.

سالهاست عدم برنامه ریزی منسجم، نبود بسته بندی و سورت مناسب با بازار های جهانی، عدم همراهی باغداران و همراهی تشکل های کشاورزی و بخش دولتی موجب شده دود این موازی کاری به چشم اقتصاد استان برود و زمان آن رسیده است بجای برگزاری جلسات روتین و بدون نتیجه گام های عملی برای حل این مشکلات برداشت.


خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی- این استان با تولید سالانه نزدیک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن قطب اول سیب در کشور به شمار می رود اما متاسفانه هر سال با غفلت از این ظرفیت به دلیل نبود برنامه ریزی منسجم بخشی از سرمایه های هنگفت مهم و اقتصادی به هدر می رود.

هر سال با نزدیک شدن به فصل برداشت سیب قصه تلخ و تکراری نبود بازار مناسب، نبود برنامه مشخص و الگوی مناسب کشت، نبود سورت و بسته ‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید، گران بودن هزینه های حمل و نقل نیز در این استان روایت می شود و این قصه با تضرر باغداران و هدررفت سرمایه های بخش کشاورزی استان خاتمه می یابد.

۲۰ دستگاه اجرایی عضو کمیته صادرات استان هستند اما هیچ کدام تاکنون نتوانسته برنامه منسجمی برای حل مشکل بازار پس از تولید سیب تدوین و اجرایی کنند سال گذشته بخش اعظمی از سیب های تولیدی در انبارهای استان پوسید و امسال در هفته های آغازین برداشت اعلام می شود اوضاع سیب چندانی فرق با سال گذشته نخواهد داشت.

هر چند در روزهای ابتدایی فصل تابستان تاکنون نشست های متعددی برای رفع مشکل بازار سیب استان با حضور مسئولان استانی برگزار و حتی استاندار آذربایجان غربی به شخصه رایزنی هایی با وزیر جهاد کشاورزی هم انجام داده اما هنوز این نشست ها تاثیری بر مشکلات بازار سیب و حتی سایر محصولات کشاورزی استان نداشته است.

سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

بازار سیب امسال بحرانی از سالهای گذشته است

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه در خصوص وضعیت بازار سیب در استان به خبرنگار مهر گفت: مشکلات و چالش بازار سیب نسبت به سال گذشته و سالهای قبل نه تنها تغییری نکرده بلکه امسال نیز به دلیل بالا بودن هزینه های تولید به دلیل شرایط اقتصادی اوضاع بدتر شده است.

پس از پیگیری های مداوم باغداران، اتحادیه و مسئولان استانی در حال حاضر مقرر شده است سیب صنعتی به قیمت ۸۰۰ تومان خریداری شود هر چند این قیمت بهتر از رقم۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان هفته های ابتدای خرید باشد اما اصلا جوابگو نبوده و همچنان باغداران به وضع موجود معترض هستندامیر مرادی سرمای زودرس بهاره به همراه بارش تگرگ و در پی آن خسارت دیدن ۳۳ هزار تن سیب استان را یکی دیگر از مشکلات بازار سیب استان عنوان کرد و افزود: در هفته های آغازین برداشت سیب به قیمت۴۰۰ تومان خریداری شد در حالی که هزینه تولید سه هزار تومان برآورد می شود و این قیمت خرید در واقع چیزی جز متضرر شدن باغدار و بخش کشاورزی استان نداشت.

وی ادامه داد: پس از پیگیری های مداوم باغداران، اتحادیه و مسئولان استانی در حال حاضر مقرر شده است سیب صنعتی به قیمت ۸۰۰ تومان خریداری شود هر چند این قیمت بهتر از رقم۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان هفته های ابتدای خرید باشد اما اصلا جوابگو نبوده و همچنان باغداران به وضع موجود معترض هستند.

مرادی با اشاره به تولید ۳۰۰ هزار تن سیب درختی در استان گفت: تاکنون نزدیک ۱۰۰ هزار تن از این میزان با قیمت اولیه ۴۰۰ هزار تومان به فروش گرفته و مابقی سیب های صنعتی باقی مانده بر اساس دستورالعمل جدید با قیمت ۸۰۰ تومان خریداری می شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه نبود برنامه ریزی منسجم از سوی مسئولان، بالا بودن هزینه های تولید، مشکل سورت و بسته بندی، نبود ناوگان مناسب صادراتی، عدم برنامه ریزی مشخص در زمینه میزان تولید و کیفیت محصولات تولیدی بدون توجه به بازارهای جهانی را بخش اعظمی از مشکلات بازار سیب استان عنوان کرد.

سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

زنجیره سیب در آذربایجان غربی ایجاد می شود

وی با بیان اینکه امسال از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب تولیدی در استان ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن در سردخانه های استان برای صادرات، توزیع در بازار شب عید ذخیره سازی می شود گفت: اگر برنامه ریزی دقیقی برای صادرات نداشته باشیم امسال بحران نبود بازار مناسب و عدم صادرات سیب سال گذشته تکرار می شود.

مرادی با اشاره به علاقمندی کشورهای هند و پاکستان برای سیب ایران به خصوص سیب قرمز افزود: امسال بازار ۹۰۰ هزار تنی سیب در این دو کشور داریم که اگر بتوانیم از چهار میلیون سیب تولیدی کشور این بازار را به دست بیاوریم بخشی از مشکلات صادرات سیب برطرف می شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه در خصوص مشکلات سورت و بسته بندی سیب در استان نیز اظهارداشت: حل مشکل سورت و بسته بندی نیازمند ورود سرمایه گذار مناسب بخش خصوصی است تا این مشکل به صورت ریشه ای حل شود.

مرادی تشکیل میز سیب کشوری، زنجیره سیب در استان را یکی از گام های خوب برای حل مشکل بازار سیب استان برشمرد و عنوان کرد: امیدواریم با راه اندازی زنجیره سیب در استان از سال آینده شاهد حل مشکلات بازار سیب باشیم.

وی در خصوص جمع آوری سیب های صنعتی به صورت غیربهداشتی با وجود ممنوعیت قانونی و تذکرات مکرر افزود: بیش از ۲۰ سال است طرح جمع آوری مراکز جمع آوری سیب زیردرختی در دستور کار قرار دارد اما نه زیرساخت ها و نه ساز و کار این کار به درستی فراهم نیست باید چاره اندیشی اساسی در این خصوص صورت گیرد.

سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

حل مشکلات بازار سیب نیازمند برنامه ریزی دقیق تری است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت بازار سیب استان به خبرنگار مهر گفت: امسال مشکلات سیب پیچیده تر از سالهای گذشته است با ادامه روند فعلی سیب استان خریدار نخواهد داشت.

هادی بهادری با بیان اینکه سالهاست شاهد مشکل بازار پس از تولید در بخش محصولات کشاورزی به خصوص سیب هستیم افزود: عملکرد دولت به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص اصلا قابل دفاع نیست.

سالهاست مسئولان مراکز جمع آوری سیب های صنعتی را نتوانسته اند ساماندهی کنند و با وجود تعیین مراکز مشخص و بهداشتی و نیز ممنوعیت انباشت سیب در کنار جاده ها امسال شاهد بودیم این مشکل بیشتر و حادتر استوی با بیان اینکه مشکلات سیب بخصوص سیب صنعتی نیازمند برنامه ریزی دقیق از سوی مسئولان استان است گفت: بیش از ۳۰ درصد سیب تولیدی استان صنعتی است و هیچ برنامه و تدبیری برای حل بازار این بخش از سیب استان تاکنون اندیشیده نشده است.

بهادری با تاکید بر اینکه باید موانع صادرات از سر راه سیب استان برداشته شود افزود: بخشی از این مشکلات ناشی از بروکراسی پر پیچ و خم بوده و بخش دیگری مربوط به سورت و بسته بندی و کمبود کامیون های یخچالدار است که باید این مشکلات همزمان برطرف شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با گلایه از انباشت سیب های صنعتی به صورت غیربهداشتی و فله ای در کنار جاده ها عنوان کرد: سالهاست مسئولان مراکز جمع آوری سیب های صنعتی را نتوانسته اند ساماندهی کنند و با وجود تعیین مراکز مشخص و بهداشتی و نیز ممنوعیت انباشت سیب در کنار جاده ها امسال شاهد بودیم این مشکل بیشتر و حادتر است.

روز گذشته دومین میز کشوری سیب بعد از دو سال وقفه در ارومیه برگزار و طی آن راهکارها و موانع پیش روی بازار سیب با حضور مقامات کشوری و استانی بررسی شد جلسه ای که بعد از پایان آن عنوان شد نتیجه عملی در پی نداشت باید منتظر ماند و دید مصوبات این نشست کی وارد فاز اجرایی می شود.

سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

مالیات های بالا مانع اساسی رونق صادرات کشاورزی است

مشاور معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در این نشست با قبول عدم موفقیت دولت در حل مشکلات بازار سیب گفت: برند سازی سیب، حل موانع صادرات، اعطای تسهیلات با نرخ ۱۴.۵ درصد به صادرکنندگان سیب را از راهکارهای پیشنهادی برای حل این مشکل عنوان کرد.

حبیب رادفر با اشاره به طرح موضوع اجباری بودن حمل میوه با کامیون های یخچالدار نیز افزود: درخصوص عدم اجازه گمرک مبنی بر حمل و نقل میوه ها در کشور و گمرکات در کامیون های یخچالدار باید گفت که وزارت صنعت، معدن و تجازت کشور در آخرین بخشنامه خود خبر از اجباری نبودن این مسئله داده است.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی هم از مانع تراشی دولت بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب گلایه کرد و گفت: امروز نه تنها در بحث صادرات گام‌های موثری برداشته نمی شود بلکه در حال مانع تراشی نیز هستیم و نه تنها قادر به ارزآوری نیستیم بلکه سدهای مهم نیز ایجاد شده که با نامه‌نگاری ها قادر به حل این‌مسئله نخواهیم بود.

حسن حیدرنژاد با بیان اینکه هیچ صادرکننده‌ای قادر به وارد ارز خود به کشور نیست افزود: در یک بازه زمانی واردات ارز به صورت فیزیکی برای صادرکننده ضررهایی را در برداشت که امروز ارزآوری یا پیمان سپاری ارزی غیر ممکن است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه اما در کنار بیان برخی مشکلات از جمله قوانین دست و پاگیر پیش پای صادرات بخش کشاورزی بالا بودن میزان مالیات را از مهمترین مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی عنوان کرد.

بهنام تاج‌الدینی افزود تعهد پیمان‌سپاری ارزی مهم ترین مشکل بخش صادرات کشاورزی در سال‌جاری است، بخش کشاورزی در سال های اخیر در بخش صادرات میزان قابل توجهی ارزآوری داشته اما علاوه بر تحریم‌ها، پیمان سپاری ارزی نیز سد محکمی در بخش صادرات است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ارومیه، خاطرنشان کرد: در سطح آذربایجان غربی صادرکنندگان بخش سیب، خرده صادرکننده بوده و نبود زیرساخت های بانکی، وجود مالیات های قابل توجه و بخشنامه‌های غیرکارشناسی از مهم ترین مشکلات این صادرکنندگان است.

سیب امسال هم خریدار ندارد/مشکلی که هر سال تکرار می شود

تشکیل زنجیره صادرات سیب حلقه مفقوده بخش کشاورزی آذربایجان غربی است

در این میان رئیس جهاد کشاورزی آذربایحان غربی معتقد است عدم تشکیل زنجیره صادرات سیب طی سالهای اخیر حلقه مفقوده بخش کشاورزی و بازار سیب استان است و گفت: یکی از موانع اصلی در خصوص بازار پس از تولید بخش کشاورزی به خصوص سیب وجود خرده دهقانی است.

تجارت سیب در سطح کشور و استان دارای ارزش۱۰۰ میلیون دلاری است که می‌تواند، موتور محرک اقتصاد کشاورزی و به دنبال آن موتور محرکه اقتصاد استان عمل کند چرا که در آذربایجان‌غربی ۲۵ درصد ارزش افزوده حاصل از تولید در بخش کشاورزی است و همچنین بخش کشاورزی ۳۲.۸ درصد اشتغال فعال استان را تشکیل می‌دهدرسول جلیلی با بیان اینکه این در حالی است اگر بخش کشاورزی به صورت زنجیره و منسجم عمل کند شاهد مشکلات موجود نخواهیم بود گفت: تجارت سیب در سطح کشور و استان دارای ارزش۱۰۰ میلیون دلاری است که می‌تواند، موتور محرک اقتصاد کشاورزی و به دنبال آن موتور محرکه اقتصاد استان عمل کند چرا که در آذربایجان‌غربی ۲۵ درصد ارزش افزوده حاصل از تولید در بخش کشاورزی است و همچنین بخش کشاورزی ۳۲.۸ درصد اشتغال فعال استان را تشکیل می‌دهد.

وی از تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب در استان طی سالجاری خبر داد و اظهارداشت: هم اکنون زنجیره سیب در کشور، تنها در استان تهران و آذربایجان‌غربی که به عنوان اولین تولید کننده سیب کشور بوده و یک سوم سیب کشور را تولید می‌کند، تشکیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌غربی با دارا بودن ۳۶۰ سردخانه در سطح استان و حدود ۹۶۰ تا یک میلیون تن ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی، بزرگترین ظرفیت سردخانه را در سطح کشور دارا است.

جلیلی ایجاد تشکل های فراگیر و زنجیره تولید را از راهکارهای مهم برای کاستن اثرات خرده دهقانی عنوان و اضافه کرد: تشکیل زنجیره صادرات سیب درختی و محصولات کشاورزی به عنوان حلقه مفقوده رونق اقتصادی استان در بخش کشاورزی به شمار می رود.

وی عنوان کرد: هدف از تشکیل زنجیره توسعه صادرات سیب درختی، واگذاری امور از حلقه تولید و نگهداری، صادرات و صنایع تبدیلی و تکمیلی، حمل و نقل و حلقه مدیریتی به خود بهره برادران و بخش خصوصی است که با حمایت و نظارت دولت صورت می گیرد که در راس آن وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

جلیلی اضافه کرد: با برگزاری جلسات و مذاکرات انجام شده در روزهای اخیر و با حمایت محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی به منظور حمایت از باغداران و تثبیت قیمت، نرخ خرید حمایتی سیب درجه سه برای حمایت از کشاورزان استان بالاتر از ارقام موجود در بازار اعلام شد که بر این اساس نرخ سیب صنعتی ۸۰۰ تومان تعیین شد.

سالهاست عدم برنامه ریزی منسجم، نبود بسته بندی و سورت مناسب با بازار های جهانی، عدم همراهی باغداران و همراهی تشکل های کشاورزی و بخش دولتی موجب شده دود این موازی کاری به چشم اقتصاد استان برود و زمان آن رسیده است بجای برگزاری جلسات روتین و بدون نتیجه گام های عملی برای حل این مشکلات برداشت.

کد خبر 4749604

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر