صرفه جویی 100 میلیون دلاری در تولید مواد دارویی


اختراعی گفت: امسال بیش از 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در حوزه تولید مواد موثره دارویی افزون بر مقادیر سال گذشته ایجاد خواهد شد.

صرفه جویی 100 میلیون دلاری در تولید مواد داروییبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در خصوص اهداف نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ گفت: مهم‌ترین هدف و تفاوت نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ با سایر رویداد‌های مشابه این حوزه، ملاقات رودرروی صاحبان دانش فنی تولید مواد موثره دارویی و مواد شیمیایی وابسته مثل مواد واسطه با مصرف کنندگان و آن‌هایی که تمایل به سرمایه گذاری دارند است و امیدواریم نتیجه نمایشگاه منجر به انعقاد قرارداد‌های متعدد نقل و انتقال دانش فنی شود.

رئیس نمایشگاه بین المللی فارمکس ۲۰۲۰ در خصوص راهکار‌های اجرایی جهت بسترسازی نقل و انتقالات دانش فنی افزود: در داخل کشور دو گروه متفاوت در حوزه صاحبان دانش فنی وجود دارد. گروه اول، نهاد‌های تحقیقاتی و دانشگاهی هستند که سال هاست روی تولید مواد شیمیایی و مواد دارویی کار می‌کنند، مانند شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های شتاب دهنده و ...، که همگی جهت حضور در این نمایشگاه ابراز علاقه کرده اند.

او ادامه داد: گروه دوم، شرکت‌های تولیدکننده هستند. در حال حاضر برای بسیاری از تولیدکننده‌های داخلی، تعداد اقلامی که در لیست دارویی شان وجود دارد، بیشتر از ظرفیت تولیدی شان می‌باشد، چراکه تا همین چند ماه پیش، بخش عمده‌ای از بازار دارویی کشور در اختیار واردکننده‌های دارو قرار داشت. وارد کنندگان در دو محور داروی تحت لیسانس و دارو‌های سفارشی که در خارج از کشور تولید و وارد می‌شد، بازار را در دست گرفته بودند، اما اخیراً که با تدابیر خوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو، از بسیاری از واردات بی مورد، به حد قابل توجهی جلوگیری شده است، ظرفیت شرکت‌های داروسازی و کارخانجات تولیدکننده مواد موثره و بسته بندی عملاً بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در هر محصول افزایش پیدا کرده است.

اختراعی با اشاره به اینکه عمده شرکت‌های تولیدکننده مواد موثره ما چند منظوره هستند و اقلام متعددی را تولید می‌کنند، ادامه داد: وقتی که ظرفیت همه اقلام همزمان بالا می‌رود، طبیعتاً امکان تولید همه این مواد در بلندمدت وجود نخواهد داشت؛ بنابراین تولیدکننده‌ها با دسته بندی محصولات، برخی از اقلام که نزدیک‌تر به خانواده محصولات شان است یا از لحاظ اقتصادی و فنی بیشتر به آن احاطه دارند، نگه می‌دارند و تولید سایر اقلام را به اجبار کنار می‌گذارند.
رئیس نمایشگاه بین المللی فارمکس ۲۰۲۰ تصریح کرد: در چنین شرایطی، چه فرصتی بهتر از یک نمایشگاه تخصصی مانند فارمکس ۲۰۲۰ که تولیدکنندگان دانش فنی تولید اقلام کنار گذاشته شده را به صورت مدت دار یا نقدی در اختیار سایر سرمایه گذارانی بگذارند که تازه وارد بازار شده اند یا تعداد مولکول‌های تولیدی کمتر از ظرفیت تولید خود دارند.
او افزود: این گروه در واقع گروه دوم صاحبان دانش فنی هستند که تجربیات خوبی دارند، منابع را به خوبی می‌شناسند، سال‌ها تجربه تولید دارند و خیلی راحت می‌توانند نرم افزار را منتقل نمایند و حتی نیرو‌های انسانی را در نقل و انتقالات، آموزش دهند، بنابراین در حوزه دانش فنی در این نمایشگاه دستمان پر خواهد بود.
اختراعی همچنین در حوزه صاحبان دانش فنی خارجی گفت: مدت زیادی است روش انتقال دانش فنی ثبت و معرفی شده است. در حال حاضر تولیدکنندگان کشور‌های مهم ماده اولیه ساز دنیا، یعنی هند و چین، در قبال در اختیار گذاشتن دانش فنی تولید، قرارداد‌های supply agreement می‌بندند و برای مدت مشخص و محدود، مواد واسطه یا میانی و مواد پایه را با قیمت بین المللی در اختیار تولیدکننده‌ها می‌گذارند. در این نمایشگاه مسیر برای این گروه از صاحبان دانش فنی نیز باز شده است و در حال دعوت از آنان جهت حضور در این نمایشگاه هستیم. سعی می‌کنیم تا یک ماه قبل از نمایشگاه، فهرستی از مولکول‌های داخلی و خارجی آماده جهت انتقال دانش فنی را منتشر کنیم و امیدواریم در این نمایشگاه بتوانیم به عنوان یک واسطه در انتقال دانش فنی، موفقیت‌های بزرگی را کسب کنیم.بیشتر بخوانید: فارمکس ۲۰۲۰ توسعه‌ای در صنعت داروسازی و تکمیل زنجیره تأمین کشور
او گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در حوزه تولید مواد موثره دارویی افزون بر مقادیر سال گذشته ایجاد خواهد شد. مولکول‌های جدید زیادی در شرف تولید داریم که فعالیت‌های اصلی تکمیل زنجیره تأمین در این بخش خواهد بود. امیدوارم نمایشگاه فرصتی باشد برای اینکه در حوزه نقل و انتقال دانش فنی جهت تسهیل و تسریع رسیدن به مراحل خودکفایی نتایج خوبی داشته باشد.

حضور کشور‌های خارجی در نمایشگاه بین المللی فارمکس ۲۰۲۰

اختراعی در خصوص حضور کشور‌های خارجی در نمایشگاه بین المللی فارمکس ۲۰۲۰ تصریح کرد: نمایشگاه فارمکس فرصت بسیار ایده آلی برای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی خارجی است که می‌توانند با کمک به تولیدکننده‌های ایرانی در انتقال دانش فنی محصولات خود، روی کل بازار ایران حساب باز کنند و آن‌ها این مورد را به خوبی درک کرده اند. نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ برای تأمین کننده‌های مواد موثره دارویی یک فرصت طلایی و ویژه خواهد بود .
او در ادامه بیان کرد: روش لانچ کردن دانش فنی بدون انتقال پول بر اساس جبران در خرید مواد میانی و مواد پایه از تولیدکننده خارجی است. البته این مرحله‌ای از خودکفایی است و مرحله بعد در واقع تولید مواد پایه و مواد میانی است و همانطور که پیش‌تر گفته شد، برنامه‌های ویژه‌ای در این حوزه هم در حال اجراست.
اختراعی گفت: در زمینه انتقال دانش فنی تاکنون با ۴ گروه خارجی مذاکراتی انجام شده است و در روز‌های پیش رو نیز با ۹ شرکت خارجی بزرگ دیگر مذاکراتی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان