بند 700 ساله‌ «مملکت»؛ محافظ شهر کرمان در برابر سیلاب


بند 700 ساله‌ «مملکت»؛ محافظ شهر کرمان در برابر سیلاب

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمان با اشاره به کارهای مطالعاتی برای حوزه آبخیز بند مملکت گفت: 25 سازه برای این بند پیشنهاد شده است که اجرای آن ها از خطر پذیری شهر کرمان در برابر سیلاب جلوگیری می کند.

به گزارش ایسنا، "رحمت الله باقری" امروز ۲۵ مهرماه در کارگاه آموزشی و ترویجی دست اندرکاران دولتی فاز دوم پروژه آبخیزداری بند مملکت، به اهمیت منابع طبیعی از دیدگاه رهبری و ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: نتیجه مطالعات نشان می دهد یکی از دلایل مهاجرت روستاییان به شهر، از دست دادن محور توسعه آن ها، یعنی آب و خاک است.

وی در ادامه با بیان اینکه بند مملکت ۴۳ هزار هکتار وسعت دارد که در این محدوده ۵۴ روستا و آبادی کوچک قرار دارد و مدخل ورودی و بالاترین نقطه به سمت کرمان است که این موضوع خطر پذیری سیلاب برای کرمان را در پی دارد و بیان کرد: با بهره گیری از اعتبارات صندوق توسعه ملی و اهتمام دفتر عمرانی استانداری و ستاد بحران با کار مطالعاتی در حوزه بند مملکت، ۲۵ مورد سازه پیشنهاد شده است.

باقری گفت: در صورت اجرای این طرح ها، علاوه بر کاهش خطر پذیری شهرکرمان می توان به دیگر هدف های مطالعه این طرح، یعنی تعدیل سیلاب به کرمان، تقویت سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک به عنوان توان اقتصادی منطقه و تولید نیز برسیم.

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمان با بیان اینکه از این ۲۵ مورد سازه، ۴ مورد گور آب و یک مورد پخش سیلاب باید اجرا شود، گفت: در این طرح ها ۱۴ مورد بند خاکی متراکم پیش بینی شده است که ۳ مورد بند خاکی دارسینوئیه با اعتبار ۳۵۶ میلیون تومان با کنترل حجم سیلاب، ۱۳ هزار و ۴۸۰ متر مکعب، اجرا شده است.

وی افزود: از این ۲۵ سازه، ۶ مورد بند سنگی سیمانی در نظر گرفته شده است که ۴ مورد، شامل چشمه امام رضا با اعتبار ۴۷۰ میلیون تومان و کنترل حجم سیلاب ۶ هزار متر مکعب، ده بالا با اعتبار ۷۳۶ میلیون تومان و کنترل حجم سیلاب ۳۵ هزار متر مکعب، گینکان با اعتبار ۸۵۹ میلیون تومان و کنترل حجم سیلاب ۳۶ هزار متر مکعب و ده قاسم با اعتبار ۹۳۶ میلیون تومان و کنترل حجم سیلاب ۴۳ هزار متر مکعب اجرا شده است.

باقری با بیان اینکه کار مطالعاتی همچنان ادامه دارد و امکان افزایش این سازه ها وجود دارد، گفت: لازم است مسئولان استانی برای اجرای این پروژه ها همکاری کنندکه در صورت اجرایی نشدن این پروژه ها، شهر کرمان بر اثر بارندگی در معرض خطر سیل قرار می گیرد.

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمان با اشاره به اینکه در سیستم آبخیز باید مشارکت آحاد مردم را داشته باشیم، بیان کرد: لازم است همه بخش ها، چون کشاورزی، بخش های عمرانی، درمانی و غیره برای حضور انسان در سیستم حوزه آبخیز همکاری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، در این نشست "وفا خیراندیش" معاون عمرانی فرمانداری شهرستان کرمان نیز با اشاره به ناگزیری از حوادث گفت: زمان های گذشته در اطراف کرمان، بحث آبخیزداری و بند مملکت، قابل توجه بوده است و اکنون نیز در صورتی که رسیدگی نشود، می تواند آب را داخل شهر کند.

وی با بیان اینکه بند مملکت یا بند هلاکو یکی از شاهکارهای ایرانیان در ۷۰۰ سال پیش است و به عنوان یک دستاورد قابل دفاع است که با این ویژگی ها درکشور چند مورد بیشتر نداریم، افزود: این بند ۸ تا ۱۰ متر ارتفاع، دارای ۴۳ متر طول تاج در بالادست است و دانش ۷۰۰ سال پیش، این نیاز را برای احداث آن که برای رونق کشاورزی و جلوگیری از سیلاب مفید است، احساس کرده است.

خیراندیش با بیان اینکه منابع طبیعی سطح ۴۳ هزار هکتار حوزه آب خیز بند مملکت را مورد مطالعه قرار داده است که اجرای طرح های این اداره، همکاری ارگان های مختلف را می طلبد افزود: در سیاست گذاری های جدید، قطعا باید کار از سوی مردم صورت گیرد و دستور العمل های سازمان ملل نیز توانمندسازی و آموزش در عرصه های منابع طبیعی بوده است.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان کرمان با تاکید بر اینکه بخشداری ها باید نقاط بحرانی را شناسایی کنند تا با تقسیم کار از همه ظرفیت ها استفاده و با تدابیر صورت گرفته از بحران جلوگیری کنیم خاطر نشان کرد: در صورتی که دانش و توانمند سازی در جوامع محلی ایجاد شود، می توان به جای تخریب منابع طبیعی و درآمد کم در مدت کوتاه، عرصه را به منبع پایدار درآمد تبدیل کرد و برای نمود بیشتر این کار، نیاز به هم افزایی و مشارکت همه دستگاه ها است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق