اربعین 97؛ سال حماسه اخوت دو ملت (6)


اربعین 97؛ سال حماسه اخوت دو ملت (6)

بغداد – ایرنا – اربعین 97 مانند اربعین های سنوات قبل با تهدیدها و چالش‌های تازه‌ای مواجه بود که مهم ترین چالش در این سال تلاش برای نفرت انگیزی بین دو ملت ایران و عراق بود اما برخلاف آنچه دشمنان می‌خواستند تبدیل به سال اخوت بین دو ملت شد.

نگرانی جدی از حضور ضعیف زائران ایرانی به دلیل افزایش کم سابقه ارزش دلار در داخل کشور در نتیجه تحریم های ظالمانه آمریکا و مشکلات مالی که برای زائران ایرانی در نتیجه فروش دلار در عراق ایجاد شد، همگی نزدیک بود که کل زیارت اربعین حسینی را تحت الشعاع قرار دهد.

با وجود همه این فتنه انگیزی های دشمنان دو ملت و مشکلاتی که در نتیجه ناهماهنگی های اداری ایجاد شد اما در نهایت اربعین حسینی در سال ۹۷ مانند سیلی خروشان همه این چالش ها و تهدیدها و مشکلات را به فرصتی دوباره برای تقویت پیوندهای اخوت و همسایگی بین دو ملت عراق و ایران تبدیل کرد.

** فتنه نخ نما

شرایط سخت اقتصادی که برای ایران در نتیجه تحریم های ظالمانه آمریکا در ابتدای امر ایجاد شد و هنوز جمهوری اسلامی ایران دوره گرفتن فشار تحریم ها را می گذراند، قیمت دلار فراتر از ۱۵ هزار تومان رسیده بود و این امر فضا را برای افزایش سفرهای اتباع عراقی به ایران مهیا کرده بود.

اتباع عراقی با استفاده از تفاوت بالای ارزش دلار در برابر ریال، عملا فضا را برای سفر به ایران برای زیارت زیارتگاه های مقدس در مشهد و قم و همچنین گردشگری در سراسر ایران و درمان بیماران خود با توجه به پیشرفت های پزشکی ایران مهیا می دیدند.

برهمین اساس، میزان سفرهای شهروندان ایرانی به عراق و اتباع عراقی به ایران بالعکس شد به نحوی که به ازای هر ۱.۵ میلیون ایرانی که به عراق سفر می کرد ۲ تا ۲.۵ میلیون عراقی به ایران می آمدند.

دشمنان دو ملت که در ۹۵ نتوانسته بودند با ادعای بهره برداری جنسی ایرانیان از زنان عراقی در ایام اربعین به نتیجه برسند این بار در اربعین ۹۷ به دنبال معکوس کردن این قضیه بر آمدند و اتباع عراقی را به همین اتهام محکوم کردند.

روزنامه سعودی «شرق الاوسط» قبلا در جریان اربعین ۹۵ با انتشار گزارشی سراسر دروغ در بحبوبه زیارت اربعین حسینی مدعی شد که بسیاری از مردان ایرانی در ایام زیارت اربعین حسینی با زنان و دختران عراقی روابط نامشروع برقرار می کنند؛ امری که موجی از اعتراضات را در عراق به دنبال داشت.

اعتراضات در جامعه عراق به حدی بزرگ بود که دیگر اقوام و طوایف عراق از کردها و اهل سنت هم به آن پیوستند و نوعی وحدت ملی علیه این گزارش روزنامه سعودی شرق الاوسط ایجاد کرد، اما با اینحال در نهایت این رسانه سعودی ناچار به عذرخواهی و اخراج روزنامه نگار تهیه و منتشر کننده گزارش خبری مربوطه شد.

در اربعین ۹۷ دشمنان دو ملت به جای برخورد مستقیم همانند سال ۹۵ به برخورد غیر مستقیم با هدف فتنه انگیزی روی آوردند.

طرح وجود خانه های فساد در برخی شهرهای ایران و منطقه آزاد اروند رود برای مردان عراقی، نخستین بار توسط رسانه های انگلیسی مطرح شد و به تدریج این قضیه به سطح شبکه های اجتماعی ایرانی کشید و در ۹۷ با ایجاد موج رسانه ای که برخی رسانه های ایرانی غافل، پیشتاز آن بودند، احساسات و غیرت مردم ایران را علیه عراقی ها تحریک کرد.

در واقع واکاوی ها نشان می دهند که اصل این تصور درباره خانه های فحشا در شهرهای زیارتی و حتی منطقه ای مانند «اروند» برای مردان عراقی ناشی از گزارش بی مستند روزنامه انگلیسی «گاردین» است که دو سال قبل از آن در ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۵ چنین ادعاهایی را مطرح کرده بود.

این روزنامه انگلیسی با عنوان «زیارت، غذا، سکس و پارک آبی» نخستین بار این گزارش بی مستند را منتشر کرد و اینکه این رسانه انگلیسی به طور مشخص مردم عراق را هدف گرفته و به دیگر ملت هایی که به عنوان گردشگر یا زائر به ایران سفر می کنند، کار نداشته و در همان زمان یکی از پرسش های بی جواب بوده که به باور بسیاری هدف اصلی آن نفرت انگیزی بین دو ملت بوده است.

بالا گرفتن بحث ها در شبکه های اجتماعی، سبب شد برخی ها از سیاست های حمایتی ایران از عراق انتقاد کنند و عده ای نیز برای بایکوت سفرهای زیارتی به عراق فراخوان بدهند، طبیعتا همه این قضایا در آستانه اربعین اتفاق می افتاد.

با وجود این که این قضیه باعث تحریک احساسات و غیرت مردم ایران شد اما تلاش زیادی صورت گرفت تا این قضیه به نحو صحیحی برای مردم شرح داده شود اما آنچه حائز اهمیت بود این بار تیرهای فتنه انگیزی نه از دشمنان دو ملت بلکه از داخل، علیه دوستی و برادری دو ملت شلیک شده بود.

** فتنه اعتراضات و آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

یکی از اتفاقات مهم سال ۹۷ موج اعتراضات گسترده به نابسمانی آب و برق و آمار بالای بیکاری بود که شراره آن از شهر بصره در جنوب شرق عراق زده شد و به دیگر استان های جنوبی و بغداد نیز کشید.

این اعتراضات عمومی بر خلاف اعتراضات سنوات گذشته (۲۰۱۵ و ۲۰۱۶) به یکباره به خشونت بی سابقه ای تبدیل شد و بخشی از معترضین که بعدها مشخص شد نفوذی آمریکایی ها و سعودی ها بوده اند به کنسولگری ایران در بصره حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

گروه های تخریبگر در پوشش اعتراضات اجتماعی در بصره و دیگر شهرهای جنوب و مرکز عراق به علاوه بغداد که عموما خاستگاه اصلی و تاریخی شیعیان عراق است، تمام نهادها و مقرهای حزبی را که در طول سنوات گذشته رسانه های غربی و عربی به آنها برچسب وابستگی به ایران می زدند، تخریب کردند و به آتش کشیدند.

مقرهای احزاب شیعه و دفاتر گروه های مقاومت اسلامی به علاوه الحشد الشعبی همزمان با آتش زدن و تخریب کنسولگری ایران در بصره در عموم شهرهایی که اعتراضات اجتماعی برقرار بود به آتش کشیده و تخریب شدند.

برخی از این موج خشونت را طرح آمریکایی – سعودی برای ایجاد جنگ «شیعه – شیعه» در عراق می دانستند و از اینکه کنسولگری و منافع آمریکا در طول این اعتراضات در امان مانده بود، همگی تعجب می کردند.

گزارش های بعدی که رسانه های عراقی منتشر کردند مشخص شد که برخی از رهبران اعتراضات اجتماعی به طور مرتب با کنسولگری آمریکا در بصره رفت و آمد داشته و تعدادی از خشونت گران نیز در عربستان سعودی آموزش هایی برای تخریب و فتنه انگیزی فراگرفته اند.

بعد از این موج رسوایی که علیه آمریکا و سعودی ها ایجاد شد، سرکنسول آمریکا در بصره از بیم انتقام جویی مردم عراق ناچار به ترک محل خدمت خود و بستن کنسولگری آمریکا در بصره شد.

سعودی ها با موجی از اعتراضات عمومی عراق مواجه شدند که این اعتراضات در اربعین ۹۷ همانند سنوات گذشته نیز تجلی یافت.

برخی شعارهای ضد وهابیت سعودی در جریان زیارت اربعین ۹۷ و بیلبردهای بزرگی از خیانت آل سعود علیه جهان اسلام و همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی در مسیرهای حرکت زائران در اربعین از نمودهای بارز نارضایتی از سیاست های عربستان سعودی نسبت به عراق بود.

برخی موکب داران هم در این سال با ترسیم پرچم رژیم سعودی (بدون عبارت مقدس لا اله الا الله محمد رسول الله) در کنار پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی در کف مسیر حرکت زائران اعتراض خود را با لگدمال کردن این پرچم خیانت توسط پای زائران به نمایش گذاشتند.

فتنه ای که آمریکا و سعودی ها در تابستان ۹۷ برای نفرت انگیزی و اختلاف افکنی بین دو ملت ایران و عراق ترسیم کرده بودند عملا در اربعین ۹۷ که مصادف با هشتم آبان ماه ۹۷ بود نتیجه معکوس داد و اربعین به منبری برای اعلام برائت از استکبار آمریکا و استذلال سعودی تبدیل شد.

**نگرانی از حضور ضعیف زائران ایرانی

تلاش برای حضور کم رنگ زائران ایرانی در اربعین حسینی فقط به فتنه انگیزی در اعتراضات اجتماعی تابستان ۹۷ محدود نشد بلکه آمریکایی ها و سعودی ها و رژیم صهیونیستی امیدوار بودند که تحریم های ظالمانه آمریکا آخرین تیر آنها برای تضعیف روابط دو ملت و به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران باشد.

تحریم های ظالمانه آمریکا در آستانه اربعین ۹۷ اثرات خود را بر وضعیت اقتصادی گذاشته بود و دلار حتی از ۱۵ هزار تومان نیز تجاوز کرد برای همین سفر اربعین برای بسیاری از ایرانیان سخت و دشوار بود.

همه گزارش ها حاکی از آن بود که در نتیجه این وضعیت اقتصادی سخت، تعداد زائران ایرانی به شدت کاهش خواهد یافت و این به معنای نوعی ضعف برای ایران در برابر آمریکا و تضعیف اربعین حسینی بود.

مردم عراق که به طور مرتب به ایران رفت و آمد داشتند و این شرایط سخت را درک می کردند و خشنودی آمریکا و همپیمانان منطقه ایش را از این ضعف موقتی ایران می دیدند و امیدوار بودند که بر روابط دو ملت نیز اثر بگذارد، یکباره کمپین های دعوت از زائران ایرانی را به راه انداختند.

برخی از موکب داران عراقی با شعار «حب الحسین یجمعنا» فعالیت خودجوش خود را برای دعوت از زائران ایرانی برای حضور در اربعین حسینی آغاز کردند.

یک عده از موکب داران ویدئوهایی از خود در شبکه های اجتماعی منتشر کردند و از فراهم کردن خودروهای مجانی برای نقل و انتقال زائران ایرانی از مرزها به شهرهای زیارتی عراقی و بالعکس خبر دادند.

یک عده هم در شبکه های اجتماعی نوشتند که «اربعین حسینی امسال (۹۷) بدون حضور زائران ایرانی صفایی ندارد.»

فراخوان های عراقی ها چنان وسیع و گسترده بود که برخی برای اینکه صدایشان به گوش ملت ایران برسد به زبان فارسی در شبکه های اجتماعی روی آوردند تا ملت ایران را به آمدن به عراق تشویق کنند.

برخی خطاب به زائران ایرانی می گفتند هیچ پولی نمی خواهد هزینه کنید و ملت و موکب داران عراق همه هزینه ها را تقبل می کنند و از حمل و نقل گرفته تا مکان خواب و استراحت تا غذا همه را مجانی در اختیارتان می گذارند.

همکاری مقامات دو کشور نیز برای این که به اربعین ضربه ای نخورد و حضور حداکثری زائران ایرانی نیز تضمین شود یکی از کم سابقه ترین همکاری ها در این سال به شمار می رود.

تفاهمنامه اربعین حسینی در همین سال بین وزارتخانه های دو کشور امضا شد و عراق برای تشویق زائران ایرانی به سفر به عراق و مشارکت در زیارت اربعین حسینی، در اقدامی کم سابقه ۱۶ دفتر صدو روادید در سراسر ایران دایر کرد.

فراخوان گسترده مردم عراق هم برای تشویق زائران ایرانی برای حضو در زیارت اربعین و اقدامات دو کشور و همراهی دولت عراق با این فراخوان عمومی باعث شد که تمامی توطئه ها نقش بر آب شود و اربعین حسینی به راستی تبدیل به حماسه شود.

آمار جمعیت زائران طبق اعلام «سید احمد الصافی» امام جمعه کربلا و ناظر تولیت آستان مقدس عباسی (ع) ۱۵ میلیون ۳۲۲ هزار نفر بود که رقمی به مراتب بیش از ۹۶ است و تعداد زائران ایرانی شرکت کننده در این مراسم نیز بالغ بر دو میلیون نفر برآورده شد.

زائران ایرانی در این سال فقط زائر نبودند بلکه بسیاری از موکب های ایرانی نیز در این سال در عراق خدمات دهی به زائران را آغاز کردند تا نشان دهند که تحریم های ظالمانه آمریکا نمی تواند کرم و سخاوت ایرانیان را به محاق کشاند خصوصا اگر این کرم و سخاوت در راه خدمت به زائران امام حسین (ع) باشد.

طبق اعلام سید احمد الصافی از مجموع ۱۰ هزار و ۷۰۰ موکبی که در این سال به زائران در طول مسیرها و داخل شهر کربلا به زائران خدمات ارائه می کردند ۲۲۵ موکب خارجی بودند که بخش اعظم آنها (بالغ بر یکصد موکب) از موکب های ایرانی بودند.

حضور پرشمار زائران ایرانی و استقبال کم سابقه موکب داران و زائران عراقی از آنها و گشودن خانه های خود به روی زائران ایرانی در این سال، یکی از جلوه های زیبای شعار «حب الحسین یجمعنا» بود که توطئه ای که می خواست بین دو ملت اختلاف و نفرت بیفکند، به فرصتی برای وحدت و همبستگی بیشتر تبدیل شد.

**قضیه دلار و سردرگمی زائران

یکی از اتفاقات ناخوشایند که نزدیک بود بر حرکت زائران ایرانی در اربعین اثر نامطلوب بگذارد و نزدیک بود تبدیل به فتنه شود، قضیه توزیع ارز در عراق بود.

به دلیل این که اولین سال بود که این طرح اجرا می شد، ضعف در اجرای طرح و عدم برآورد صحیح امکانات زائران ایرانی را در داخل عراق دچار سردرگمی کرد.

قرار بود که بانک ملی چند مرکز در داخل عراق برای توزیع ارز به زائران ایرانی که در سامانه سماح ثبت نام کرده بودند، ایجاد کند اما به دلیل نبود ارز کافی در این مراکز، زائران ایرانی که با جیب های خالی آمده بودند دچار سردرگمی شدند.

مداخله به موقع ستاد ایرانی اربعین حسینی به ریاست «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و همراهی مسوولان امر در داخل ایران خوشبختانه این غائله را خیلی زود خواباند و باعث شد تا زائران ایرانی که به شدت عصبی شده بودند با دریافت ارز تخصیصی آرام شدند.

در برخی مورد زائران ایرانی حتی از شدت عصبانیت برخی از مراکز فروش دلار را تخریب کردند اما در نهایت این مشکل نیز برطرف شد.

**موفقیت اربعین ۹۷ و قدردانی مقامات ایرانی ازعراق

اربعین ۹۷ با وجود این همه چالش ها و مشکلات اما در نهایت یکی از باشکوه ترین مناسبت ها در سال های اخیر بود و حجم حضور حتی از سال قبل از آن نیز فراتر رفته بود و برای اولین بار بیش از یکصد موکب ایرانی در این مراسم در کنار برادران عراقی سرگرم خدمت به زائران شدند.

فرمانده عملیات فرات میانه در پایان مراسم اربعین حسینی تاکید کرد که طرح تامین امنیت زیارت میلیونی اربعین حسینی با موفقیت کامل صورت گرفت و هیچ گونه خلل یا حادثه ضد امنیتی در این مراسم رخ نداد.

سپهبد ستاد «قیس خلف محمداوی» گفت: طرح امنیتی ویژه اربعین در بخش های حمل و نقل، خدمات و امنیت به خوبی پیش رفته است.

تعدادی از عملیات تروریستی پیش از شروع اربعین حسینی خنثی شدند و در یک مورد نیز نیروهای امنیتی عراق موفق شدند یک تروریست انتحاری را قبل از حمله به زائران به هلاکت برسانند.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری ایران هم همانند سال گذشته، در بحبوبه اربعین سفر زیارتی به عراق داشت و از نزدیک روند همبستگی و اخوت ایرانیان و عراقی ها را در خدمات دهی به زائران مشاهده کرد و از نجف با «برهم صالح» رییس جمهوری عراق تماس گرفت و از میزبانی خوب عراقی ها و سخاوتمندی آنها در حق زائران اربعین حسینی تقدیر و تشکر کرد.

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در بیانیه ای از دولت و ملت عراق به خاطر برپایی باشکوه اربعین حسینی تقدیر و تشکر کرد.

مسجدی تاکید کرد: «شعار زیبای «حب الحسین یجمعنا» (عشق حسین ما را گردهم می آورد) در اربعین سال ۱۳۹۷ بیانگر وحدت بی نظیر دو ملت بزرگ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق است که افزون بر تقرب و ارتقاء روابط برادرانه، بی تردید آینده ای روشن از تبلور فرهنگ اهل بیت (ع) را در پی خواهد داشت.»

مسوولان کربلا نیز در کنفرانس خبری متعاقب پایان مراسم اربعین از بسیاری از قصور و تقصیرها از زائران به ویژه در بخش حمل و نقل عذرخواهی کردند.

اربعین ۹۷ هم به دلیل ازدحام جمعیت یک مورد حادثه رانندگی داشته که در نتیجه آن ۱۱ زائر ایرانی کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی داشت.

این حادثه هفتم آبان ماه در جاده حدفاصل مرز مهران به کوت در منطقه «شوچه» اتفاق افتاد علت حادثه نیز خواب آلوده بودن راننده عنوان شد.

سیلاب بشری اربعین ۹۷ به این ترتیب به پایان رسید در حالی که اثری از توطئه های دشمنان دو ملت برجای نمانده بود و همه مشکلات و ناهماهنگی های اداری برطرف شدند و همه از موکب دار گرفته تا زائر عادی و تا عالی ترین مقام مسوول در دو کشور از زیارت اربعین ۹۷ راضی و خشنود بودند. /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی