90 منطقه آلوده در استان مرکزی شناسایی شده است


90 منطقه آلوده در استان مرکزی شناسایی شده است

خمین - ایرنا - جانشین دبیر شورای ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: 90 منطقه آلوده در زمینه مصرف مواد مخدر در این استان شناسایی شده است.

«ابراهیم عباسی» روز پنجشنبه در شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان خمین، افزود: نرخ شیوع اعتیاد استان در حال افزایش است و با این آسیب اجتماعی باید با جدیت مقابله شود.
وی ادامه داد: به‌منظور کاهش اعتیاد، طرح یاریگران زندگی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با یک‌هزار و ۲۴۰ نفر ساعت کار کارشناسی تهیه شده است.
جانشین دبیر شورای ستاد مبارزه با موادمخدر استان مرکزی اظهار داشت: براساس برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ نرخ بروز اعتیاد در جامعه هدف باید ۲۵ درصد کاهش یابد.
عباسی گفت: براساس اجرای طرح یاریگران زندگی در حوزه مقابله ۴۰ درصد عرضه و در حوزه درمان ۳۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و در حوزه پیشگیری و فرهنگی ۶۰ درصد از جامعه زیر پوشش قرار می‌گیرند و ۳۵ درصد در حوزه صیانت به کانون خانواده برمی‌گردند.
وی تصریح کرد: این طرح در سه مرحله پیشگیری، درمان، و بازتوانی و با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی در استان مرکزی اجرا می‌شود.
جانشین دبیر شورای ستاد مبارزه با موادمخدر استان مرکزی گفت: اقشار جامعه نظیر دانش آموزان، جامعه کارگری خانواده زیر پوشش آموزش‌های این طرح در مرحله پیشگیری قرار می‌گیرند.
عباسی افزود: پاک‌سازی فضای خارج از مدارس تا یک کیلومتر از توزیع مواد مخدر به منظور دسترسی سخت به این مواد از برنامه‌های در نظرگرفته شده برای کاهش تقاضا است.
وی عنوان کرد: ۳۰ کمپ و ۱۲۰ مرکز درمانی ترک اعتیاد در استان فعال است.
جانشین دبیر شورای ستاد مبارزه با موادمخدر استان مرکزی اظهار داشت: به ازای هر ۱۵ هزار نفر باید یک مرکز درمانی وجود داشته باشد و شمار این مراکز در اراک، خمین و ساوه بیشتر از جمعیت آن‌ها است و کمیجان و شازند با کمبود مرکز درمان دارویی مواجه است.
عباسی بیان کرد: ۱۰ درصد معتادان استان را زنان تشکیل می‌دهند و تنها مرکز ترک اعتیاد زنان در اراک آمادگی پذیرش معتادان زن را به شکل رایگان دارد.
وی افزود: مرکز درمان رایگان کودکان و نوجوانان و افراد زیر ۲۰ سال معتاد در یکی از بیمارستان‌های اراک راه‌اندازی شده و این مرکز خانواده این افراد را نیز با تعرفه دولتی پذیرش می‌کند.
جانشین دبیر شورای ستاد مبارزه با موادمخدر استان مرکزی ادامه داد: در مرحله درمان طرح یاری‌گران زندگی به جای درمان تک‌محوری از اعضای خانواده برای ترک اعتیاد معتاران استفاده می‌شود.
عباسی تصریح کرد: به‌منظور بازتوانی معتادان بهبود یافته تسهیلات اشتغالزایی به آنان پرداخت می‌شود.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر به فرهنگ‌سازی، استفاده از طرح‌های دانشگاهی و برنامه طولانی‌مدت نیاز دارد.
«احمد طهرانی» با اشاره به کاهش سن اعتیاد به مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان افزود: افزایش حساسیت و اطلاع رسانی هدفمند نسبت به مصرف مواد مخدر و انواع مواد خطرآفرین باید بیشتر شود.
وی ادامه داد: افزایش توانمندسازی خانواده‌ها و نوجوانان در مقابل آسیب‌های نوپدید در کاهش اآن‌ها تاثیرگذار است و خانواده‌ها با محوریت لذت زندگی کردن آموزش ببینند.
فرماندار خمین تصریح کرد: : اقدامات دستگاه‌های اجرایی در حوزه پیشگیری و درمان باید عملیاتی باشد و در پایان سال این برنامه‌ها به شکل آماری تحلیل شود.
خمین در جنوب استان مرکزی با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022