شبکه خرید و فروش اشیای عتیقه در نقده متلاشی شد


شبکه خرید و فروش اشیای عتیقه در نقده متلاشی شد

ارومیه- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقده گفت: اعضای شبکه سه نفره‌ای که به خرید، فروش و حفاری اشیای عتیقه در این شهرستان مشغول بود، با تلاش مشترک یگان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی دستگیر شدند.

حامد پرورش روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی دریافت خبری مبنی بر نگهداری و فروش اشیای عتیقه در یکی از منازل شهر نقده، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی این شهرستان به همراه نیروی انتظامی به محل اعزام شدند.

وی اضافه کرد: پس از بررسی‌ها در نهایت مجسمه های سفالی، تعدادی سکه، سنگ‌های شکل‌دار، کوزه و اشیای تزیینی از متخلفان کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: یک دستگاه فلزیاب و یک دستگاه تراش سنگ نیز در این عملیات کشف و ضبط شد و در اختیار نیروهای انتظامی و یگان میراث فرهنگی شهرستان قرار گرفت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقده گفت: حفاری غیرمجاز جرم بوده و چنانچه حفاری در مکان‌ها و محوطه‌های تاریخی انجام گیرد، علاوه بر ضبط اشیای کشف شده و وسیله‌های حفاری، متهم به حداکثر مجازات مقرر محکوم می ‌شود.

پرورش ادامه داد: اثر و بناهای تاریخی بخش عمده‌ای از فرهنگ و تمدن کشور محسوب می‌شود و به نوعی انتقال فرهنگ را به دنبال دارد و باید رویکرد جلب مشارکت‌های اجتماعی برای حفاظت از میراث فرهنگی در جامعه نهادینه شود.

آذربایجان‌غربی دارای یک‌هزار و ۵۷۵ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی، ۲ اثر ثبت شده جهانی و همچنین دارای تپه‌های باستانی است که بارها سودجویان اقدام به حفاری‌های غیرمجاز در محوطه این آثار کرده‌اند اما همواره ناکام مانده‌اند.

شهرستان ۱۲۷ هزار نفری نقده یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی بوده و در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری جنوب ‌شرق ارومیه واقع شده است.

۹۹۱۸/۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022