شرایط و روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی به همراه طرز تهیه


شرایط و روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی به همراه طرز تهیه رب خانگی را چگونه نگه داری کنیم تا ماندگاری بیشتری داشته باشد و فاسد نشده و کپک نزد؟ این سوالی است که اکثر خانواده ها بعد ار تهیه رب خانگی می پرسند. با گران شدن قیمت رب و ارزانی گوجه فرنگی بیشتر خانوارها […] نوشته شرایط و روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی به همراه طرز تهیه اولین بار در مجله...

شرایط و روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی به همراه طرز تهیه

رب خانگی را چگونه نگه داری کنیم تا ماندگاری بیشتری داشته باشد و فاسد نشده و کپک نزد؟ این سوالی است که اکثر خانواده ها بعد ار تهیه رب خانگی می پرسند.
با گران شدن قیمت رب و ارزانی گوجه فرنگی بیشتر خانوارها و خانم های با سلیقه و مقتصد ایرانی در منزل رب درست کردند تا هم به صرفه باشد و هم بتوانند از محصولات خانگی بدون نگهدارنده ها استفاده کنند

شرایط و روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی به همراه طرز تهیه

روش جلوگیری از کپک زدن رب خانگی

اما نگه داری و روش تهیه رب خانگی اصول خاصی دارد که ما در این بخش از سایت حرف تازه برای شما بازگو میکنیم تا زحماتتان هدر نرود .
ابتدا باید عرض کنیم که نصف ماندگاری رب خانگی به روش درست کردن و قوام آمدن آن بستگی کردند که دو عامل بسیار مهم است:
۱- غلظت و بدون آب بودن
۲- نمک
یعنی هر چه غلظت رب بیشتر باشد ماندگاری بیشتری دارد و اجازه دهید رب تان خوب بجوشد و قوام بیاید و آبش کشیده شود.
عامل دوم نمک زیاد است که باعث ماندگاری بیشترش میشود.
سعی کنید نمک بیشتری بریزید، اما حواستان باشد نمک غذا را کمتر بریزید تا غذایتان شود نشود.
حتما نیز روی ظرف هایی که فعلا مصرف نمیکنید و مازاد است روغن جامد بریزید تا از هوا کشیدن رب جلوگیری کند و کپک نزند
این دو روشی است که قدیمی ها و مادر بزرگ های قدیمی اعمال میکردند تا رب را بدون یخچال نگه دارند.
در ادامه چند روش امروزی را برایتان توضبح میدهیم تا رب خانگی که با زحمت و سختی پختید بیشتر سالم بماند.

روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی

در بخش زیر چند روش نگه داری رب خانگی را برای شما بیان کردیم.

۱-رب گوجه باید حتی المکان غلیظ باشد و برسد. رب اگر به غلظت کافی برسد تا مدت ها کپک نمی زند و سالم می ماند.

۲- برای نگهداری رب بهتر است از ظروف شیشه ای استفاده کنید. اینکار علاوه بر اینکه سالم تر است باعث می شود رب دیرتر خراب شود.

۳- ظرفی که رب را قرار است در آن بریزید باید کاملاً خشک و تمیز باشد.

۴- روی رب را روغن بریزد تا هوا وارد رب نشود و رب کپک نزند. بهتر است روغن جامد آب کنید و روی تمام شیشه های رب بریزید. روغن باعث می شود هوا به داخل شیشه نفوذ نکند.

۵- در هنگام پخت همانطور که در بالا هم توضیح دادم، در آخر پخت به رب روغن اضافه کنید تا ماندگاری رب افزایش یابد.

۶- درب ظرف رب باید کاملاً محکم شود تا جلوی ورود هوا به آن گرفته شود.

۷- بعد از پختن رب و ظرف کردن رب، ظرف رب را یک شبانه روز برعکس از طرف درب ظرف قرار دهید تا هوای داخل شیشه کاملاً از ظرف خارج شود.

۸- به رب گوجه در هنگام پخت نمک بزنید تا مانع از خراب شدن رب شود.

۹- ظرف رب را در جای خنک قرار دهید.

۱۰- برای برداشتن رب همیشه از قاشک تمیز و خشک استفاده کنید و بعد از برداشتن مقدار مورد نیاز خودتون درب رب را زود ببنید تا خیلی با هوا تماس نداشته باشد.

۱۱- اگر رب در یک ظرف بزرگ است، بهتر است آن را به ظرف های کوچکتر تقسیم کنید و روی هر ظرف را روغن بریزید تا دیرتر خراب شود. ظرف که کوچک باشد زودتر مصرف می شود در نتیجه خراب نمی شود.

۱۲- وقتی رب را باز می کنید باید حتماً آن را در یخچال قرار دهید تا خراب نشود.

روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی در فریزر

بهترین روش برای قرار دادن رب داخل فریز، ریختن رب گوجه داخل کیسه فریزی و پهن کردن آن است.
به طوریکه ضخامت لایه رب، در حدود یک سانتی‌متر باشد. به این روش برای هر بار مصرف به راحتی میتوانید یک تکه از رب یخ زده را جدا کرده و بقیه را در فریزر قرار دهید. مطمئن باشید دمای فریزر رب گوجه رو تا ماه‌ها سالم نگه می‌دارد.

* استفاده از شیشه و یا ظرفی که درب محکمی دارد (البته میتوانید از دبه و ظرف های نوشابه خانواده و ظروف نگه داری غذا نیز استفاده کنید و منعی ندارد)
شیشه به ماده‌ی داخلی‌اش واکنش نمی‌دهد و این کمک می‌کند رب شما خالص و تازه بماند

* نگهداری در یخچال

* ریختن لایه نازک روغن بر روی رب
همانطور که گفته شد، مهمترین دلیل ایجاد کپک بر سطح رب گوجه فرنگی، واکنش آن با اکسیژن هوا است.
یکی از راهکار‌های قدیمی نگهداری رب گوجه فرنگی در منزل، ریختن لایه نازکی روغن روی ظرف رب است. این کار سبب می‌شود که اکسیژن رسانی به رب گوجه متوقف شود و رب دیگر کپک نزند.

* استفاده از ظرف‌های کوچک
اگر رب را در حجم زیاد تهیه کرده‌اید، حتما بعد از بازشدن در ظرف اصلی، رب را در ظروف کوچک و دردار، تقسیم‌بندی و در طبقات بالایی یخچال نگهداری کنید.
بهتر است، از شیشه‌های مخصوص طراحی شده برای نگهداری رب استفاده کنید که یک حلقه و بَست در اطراف آن وجود دارد، تا از ورود هوا تا حد ممکن جلوگیری کند.
همچنین رب گوجه را یکجا داخل ظرف نریزید، بلکه هر چند قاشق که میریزید، قاشق را چند بار بصورت خطی در ظرف حرکت دهید تا حباب یا فضایی از هوا در زیر رب باقی نماند تا موجب کپک زدن و فساد رب در آینده شود.

* هرگز قاشق خیس و یا چرب برای برداشتن رب استفاده نکنید
برای اینکه مدت طولانی‌تری رب‌ها سالم و تازه بمانند، هرگز قاشق خیس و یا چرب را وارد ظرف نکنید چرا که اینکار باعث کپک زدن رب خانگی شما می‌شود.
از قاشق تمیز و خشک کنید
یک توصیه قدیمی برای نگهداری رب گوجه فرنگی برای مدت طولانی و جلوگیری از کپک نزدن آن، استفاده از قاشق خشک و تمیز برای برداشتن رب است؛ بنابراین توصیه می‌شود هرگز قاشق چرب یا خیس را داخل ظرف رب خود نزنید

البته فریزر و یا یخچال تفاوتی ندارد و در هر کدام قسمت که جا داشته باشید میتوانید نگهداری کنید.
می‌توانید یکی از شیشه‌های مورد نیاز را در طبقات بالایی یخچال بگذارید و ما بقی را در فریزر بگذارید و به مرور خارج کنید.
نکته‌ مهم: که در اینجا وجود دارد این است که اگر قصد دارید رب خانگی خود را در فریزر نگهداری کنید، ظرف‌ها را کاملا پر نکنید تا در فریزر نترکند.

شرایط و روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی به همراه طرز تهیه

طرز تهیه رب گوجه خانگی

رب خانگی امروزه به چند روز تهیه میشود.
یک روش قدیمی مادربزرگ ها که گوجه ها را بعد از خورد کردن و نمک ریختن ؛جلوی آفتاب بگذارید تا یک یا دو روز بماند و حسابی پوست گوجه از گوشت آن جدا شود و شما براحتی آنرا صاف کرده و بجوشانید.
روش دوم هرمقداری که می‌خواهید، گوجه فرنگی درون آب جوش بریزید تا چند دقیقه در آب بجوشد.
این کار برای این است که بتوانید به راحتی پوست و گوشت گوجه را جدا کنید. فوت کوزه گری این مرحله این است که قبل از ریختن گوجه‌ها در آب، یک برش کوچک، زیر گوجه‌ها بزنید تا بعد راحت‌تر پوستش جدا شود.

بعد از اینکه گوجه‌ها کمی نرم شدند (تقریبا بعد از ۲ تا ۳ دقیقه) آن‌ها را از آب بیرون آورید و با وارد کردنشان به آب سرد به آن‌ها شوک دهید. خواهید دید که با اینکار گرفتن پوست گوجه‌ها چقدر آسان‌تر می‌شود. در اینجا می‌توانید چند قطعه یخ هم به ترکیب اضافه کنید تا علاوه بر ساده‌تر شدن کار پوست گیری، گوجه‌ها تازه‌تر و بهتر حفظ شوند.
گوجه‌ها را بعد از پوست گیری تکه تکه کنید و درون یک ظرف شیشه‌ای در دار بریزید و تا می‌توانید فشار دهید و آن را پر کنید. سپس درون شیشه را تا جای ممکن با آب پر کنید و مقداری نمک و شکر به آن اضافه کنید تا رب گوجه فرنگی شما هم طعم خوبی بگیرد و هم مدت طولانی تری بماند.
در مرحله‌ی نهایی، پس از آنکه در شیشه‌ها را به خوبی و محکم بستید، شیشه‌ها را به مدت ۴۵ دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید. لازم است از قبل شیشه‌هایی انتخاب کنید که در مقابل حرارت مقاوم باشد و آب به آن نفوذ نکند. بعد از اینکار، ظرف‌ها را خارج کنید و اجازه دهید در دمای اتاق و در جایی به دور از نور مستقیم به مدت ۲۴ ساعت بماند
روش سوم نیز گوجه ها را بعد از خرید و شستن به بیرون و مغازه آبگیری گوجه برده و آب گوجه را گرفته و در منزل بجوشانید.
امروزه دستگاه هایی مانند آبلیمو گیری و آبغوره گیری وجود دارد که آب گوجه را نیز براحتی میگیرد شما میتوانید بدون زحمت صاف کردن و پوست گرفتن ،رب خونگی خود را بپزید.

شرایط و روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی به همراه طرز تهیه

خطرات مصرف رب کپک زده

مصرف هر نوع ماده غذایی که کپک زده باشد برای سلامتی مضر است و حتی برداشتن قسمت کپک زده و مصرف باقیمانده آن که به نظر سالم می‌آید نیز توصیه نمی‌شود.
وقتی یک ماده غذایی کپک می‌زند، نشان دهنده وجود قارچ در آن است بنابراین حتی اگر قسمت کپک زده را از رب خارج کنید، احتمال وجود اسپور‌های قارچ و سم موجود در آن در بقیه رب وجود دارد.
از آنجایی که اسپور‌های قارچ با چشم غیر مسلح مشاهده نمی‌شوند و سم نیز تنها با انجام آزمایشات شیمیایی تشخیص داده می‌شود، بنابراین، این تصور که، چون دیگر داخل ظرف کپک دیده نمی‌شود، مصرف آن اشکالی ندارد، غلط است.

شرایط و روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی به همراه طرز تهیه

کپک‌ها در طول رشد خود، ماده‌ای به نام مایکوتوکسین تولید می‌کنند که برای سلامتی انسان مضر است.
نتایج تحقیقات متخصصان نشان داده است، مایکوتوکسین در طولانی مدت سبب بروز بیماری‌های مزمن می‌شود و بعضی از انواع آن نیز ممکن است باعث بروز سرطان کبد شود. کپک‌ها در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین اولین اقدام برای پیشگیری از کپک زدن مواد غذایی نگهداری آن‌ها در محیط خنک و خشک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد