چگونه می توان مجوز آژانس هواپیمایی گرفت


در این مورد آژانس هواپیمایی با توجه به خدماتی که ارائه می کنند به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول با داشتن محوز بند الف این دسته مربوط به آژانس هایی می شود که خدمات مسافرت هوایی را ارائه می دهند و با نام آژانس هواپیمایی شناخته می شوند. آژانس هایی که توانسته اند […] نوشته چگونه می توان مجوز آژانس هواپیمایی گرفت اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی...

در این مورد آژانس هواپیمایی با توجه به خدماتی که ارائه می کنند به سه دسته تقسیم می شوند.

دسته اول با داشتن محوز بند الف
این دسته مربوط به آژانس هایی می شود که خدمات مسافرت هوایی را ارائه می دهند و با نام آژانس هواپیمایی شناخته می شوند. آژانس هایی که توانسته اند این مجوز را اخذ کنند در این گروه قرار می گیرند. به طور مثال آژانس هواپیمایی سام سیر از این دسته می باشند.
دسته دوم با داشتن مجوز بند ب
آژانس هواپیمایی که موفق به اخذ این نوع مجوز شود می تواند پروازهای بین المللی انجام دهد و با فروش بلیط هواپیما برای سفرهای خارجی به یک آژانس هواپیمایی جهانگردی تبدیل شود.(مانند آژانس هواپیمایی سام سیر)
دسته سوم با داشتن مجوز بند پ
آژانس هواپیمایی مانند سام سیر با داشتن این نوع مجوز می تواند به ارائه خدمات زیارتی بپردازد که از همین رو این نوع آژانس هواپیمایی با نام آژانس خدماتی زیارتی نیز شناخته می شود.
برای فعالیت های آژانس هواپیمایی قوانین و مقرراتی با توجه به درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۷۹ در نظر گرفته شده است که در ادامه به بیان آنها می پردازیم:

چگونه می توان مجوز آژانس هواپیمایی گرفت

اولین فصل که مربوط به کلیات تاسیس یک آژانس هواپیمایی است

ماده ۱
دفترهای خدماتی که شامل این آیین نامه می شوند:
آژانس های موجود در بند الف: دفاتر خدمات مسافرتی که در جهت برنامه ریزی سفر، فروش بلیط، تهیه مکان برای استقرار مسافر به ارائه خدمات مسافری بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم با در نظر گرفتن قوانین و مقررات در آن زمنیه می پردازند.
آژانس های موجود در بند ب: دفاتر جهانگردی که خدماتی ازجمله فروش بلیط هواپیما، اخذ ویزا برای مسافران، برنامه ریزی و انجام مسافرت های گروهی بصورت داخلی و خارجی ، در نظر گرفتن مکان مناسبی برای استقرار مسافران را با در نظر گرفتن قوانین حاکم بر آن ارائه می کند.
آژانس های موجود در بند پ: آژانس هواپیمایی که اقدام به ارائه خدمات زیارتی داخلی و خارجی ،ارائه بلیط هواپیما، تهیه مکان مطلوب برای استقرار مسافران با در نظر گرفتن قوانین حاکم بر حج و زیارت می پردازد.
ماده ۲
اگر تمایل دارید به ارائه خدمات موجود در بند الف این آئین نامه بپردازید نیاز دارید تا مجوزهای مورد نیاز را از وزارت راه و شهرسازی اخذ کنید. در صورتیکه علاقه مند هستید تا در زمینه خدماتی که در بندهای ب و پ ارائه می شود نیز فعالیت کنید باید مجوزهای مورد نیاز را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کنید تا قادر به ارائه بلیط هواپیما برای اینگونه خدمات باشید.
تبصره: یک شخص می تواند تمامی این مجوزها را داشته باشد.
ماده ۳
تمامی کسانی که می خواهند در زمینه خدماتی ، که آژانس هواپیمایی به ارائه آن می پردازد مانند خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی ، به فعالیت و ارائه بلیط هواپیما بپردازند موظف هستند که تمامی مجوزهای مورد نیاز را با توجه به آئین نامه از مراجع مربوطه کسب کنند. در غیر اینصورت مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می شود.

چگونه می توان مجوز آژانس هواپیمایی گرفت

فصل دوم که مربوط به شرایط صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرتی می باشد
برای اینکه بتوانید مجوز تاسیس یک دفتر خدمات مسافرتی را کسب کنید نیاز است شامل موارد زیر باشید تا در صورت تشخیص مراجع مربوطه به اخذ مجوز تاسیس آژانس هواپیمایی نایل شوید.
ضوابط کلی مورد نیاز:
ارائه محلی مناسب برای تاسیس آژانس خدماتی
معرفی شخصی به عنوان مدیر فنی
ارائه نام و نشان دقیق دفتر
قرار دادن تضمین
شرایطی که اشخاص حقوقی باید داشته باشند:
داشتن تابعیت ایران
مرتبط بودن زمینه فعالیت شخص حقوقی با فعالیت های موضوع آئین نامه
این موارد برخی از قوانینی هستند که برای گرفتن مجوز تاسیس آژانس خدماتی باید به رعایت آنها بپردازید. مثل آژانس هواپیمایی سام سیر

فصل دوم که به بیان قوانین و شرایط مربوط به صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرتی پراخته است
ماده ۴
داشتن موارد زیر برای کسانی که قصد دارند تا یک آژانس هواپیمایی تاسیس کنند و از طریق آن به ارائه خدماتی مانند فروش بلیط خارجی بپردازند الزامی می باشد.
ضوابط کلی برای اخذ مجوز:
در نظر گرفتن مکان مناسب برای ارائه خدمات
معرفی شخصی با عنوان مدیر فنی برای آژانس مسافرتی
مشخص کردن آدرس دقیق و نام مورد نظر
سپردن تضمین
شرایطی که اشخاص حقوقی باید داشته باشند:
داشتن تابعیت ایران
مرتبط بودن زمینه فعالیت شخص حقوقی با فعالیت هایی که در آئین نامه مطرح شده است
شرایطی که اشخاص حقیقی با داشتن آن می توانند مجوز تاسیس آژانس هواپیمایی مثل سام سیر را کسب کنند و در زمینه ارئه بلیط خارجی و داخلی به فعالیت بپردازند:
داشتن تابعیت ایران
داشتن دین اسلام یا دیگر ادیانی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند
ارائه مدرکی معتبر که نشان دهنده عدم اعتیاد به مواد مخدر باشد
ارائه مدرک معتبر مبنی بر عدم سوئ پیشینه
ارائه مدرک پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای متقاضیان مرد
برای اخذ مجوز آژانس مسافرتی نیاز به ارائه مدرک کارشناسی یا بالاتر است

چگونه می توان مجوز آژانس هواپیمایی گرفت

مشغول نبودن به فعالیت دیگری که مانع انجام امور مربوط آژانس مسافرتی شود
برای اینکه بتوانید برای گرفتن این نوع مجوز اقدام کنید باید حداقل سن ۲۵ سال را دارا باشید
از دیگر موارد مورد نیاز داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار مفید در حوزه مورد نظر است
تبصره: این مجوز برای کسانی که تابعیت ایران را ندارند تنها در قالب اشخاص حقوقی آن هم با رعایت تمامی قوانین مربوط به آن می تواند صادر شود.
ماده ۵
جمع آوری نظرات دستگاه های ذی صلاح در مورد صلاحیت افراد متقاضی برای کسب مجوز تاسیس آژانس مسافرتی و اقدام به عرضه بلیط خارجی بر عهده وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه وشهرسازی می باشد.
تبصره : دستگاه هایی که برای استعلام از آنها استفاده می شود موظف هستند تا حداکثر ۱۵ روز نتیجه استعلام را به سازمان های مربوطه اعلام نمایند. در صورت عدم پاسخ دهی دستگاهای مورد نظر، جواب استعلام به عنوان موافقیت در نظر گرفته می شود.
ماده ۶
در این آئین نامه جانبازانی که دارای حداقل ۲۵ در صد جانبازی هستند و توانایی جسمی مناسب برای انجام این فعالیت را دارند، آزادگان و رزمندگانی که بصورت داوطلبانه در جبهه به مدت دوسال حضور داشتند، خانواده های شاهد با ارائه مدرک از مراجع مربوطه و در صورت داشتن شرایط این آئین نامه بصورت کامل برای کسب مجوز آژانس مسافرتی در الویت قرار دارند تا با اخذ آن به فروش بلیط خارجی و داخلی هواپیما بپردازند.
ماده ۷
افرادی که خواهان تاسیس آژانس مسافرتی هستند باید مکانی را برای آن در نظر بگیرند که موارد زیر در آن رعایت شده باشد:
الف) مساحتی که برای دفتر خدماتی خود انتخاب می کنید باید ۴۰ الی ۷۰ متر مربع باشد که به میزان تقاضا و محل قرار گیری دفتر بستگی دارد.
ب) ساختمانی را که به عنوان دفتر از آن استفاده می کنید باید کاربرد اداری یا تجاری داشته باشد تا توسط سازمان های مربوطه مورد تائید قرار بگیرد تا بتوانید در آن به ارائه خدماتی از جمله فروش بلیط خارجی بپردازید.
ج) ارائه مدرکی که نشان دهد این ملک از آن شما می باشد یا آن را برای تاسیس آژانس مسافرتی و ارائه خدماتی چون فروش بلیط خارجی و داخلی از شخصی اجاره کرده اید.
رعایت این موارد برای اخذ این مجوز از دستگاه های مربوطه الزامی می باشد.
منبع: سام سیر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر