بیش از 21 هزار نفر در خراسان شمالی زائر اربعین شدند


بیش از 21 هزار نفر در خراسان شمالی زائر اربعین شدند

بجنورد- ایرنا- 21 هزار و 587 نفر از خراسان شمالی برای شرکت در آیین اربعین حسینی، نامنویسی کرده‌اند که این رقم نسبت به مجموع داوطلبان سال گذشته رشد بیش از 2 برابری دارد.

مدیر حج و زیارت خراسان شمالی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع این تعداد ۱۳ هزار و ۷۴۸ نفر را مردان و هفت هزار و ۸۳۹ نفر را زنان تشکیل می دهند.

محمدباقر قاصری افزود: بیشترین زائران اعزامی با ۹ هزار و ۲۱۳ نفر از بجنورد، دو هزار و ۹۵۳ نفر از اسفراین، دو هزار و ۳۸۰ نفر از آشخانه و دو هزار و ۳۵۰ نفر از شهرستان شیروان بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین زائران با پنج هزار و ۳۲۸ نفر با استفاده از ناوگان اتوبوس عمومی، دو هزار و ۵۱۸ نفر با اتوبوس دربستی و یک هزار و ۵۱۲ نفر با سواری شخصی و مابقی با استفاده از قطار، هواپیما، سواری کرایه و مینی بوس رهسپار این سفر شده اند.

قاصری گفت: بیشتر زائران در تاریخ ۱۰ تا ۲۰ مهرماه امسال از مرز ایران خارج شده اند.

وی مجموع زائران اعزام شده برای حضور در آیین اربعین حسینی سال گذشته را ۹ هزار و ۸۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: حرکت زائران پیاده روی اربعین حسینی امسال از اواخر شهریورماه به صورت خودجوش آغاز شده است.

قاصری افزود: کاروان های پیاده اربعین حسینی در قالب گروه های مختلف به صورت شبه کاروانی برای شرکت در این آیین معنوی رهسپار کربلای معلی شده اند.

وی اظهار داشت: داوطلبان ثبت نامی توسط ۲۲ دفتر زیارتی استان به کربلای معلا اعزام شده اند.

قاصری مبلغ در نظر گرفته شده برای بیمه هر زائر اربعین را ۲۲۰ هزار ریال دانست و خاطرنشان کرد: زائران تنها در صورت ثبت نام در سامانه سماح می توانند از خدمات بیمه و مراقبت های پزشکی برخوردار شوند.

وی افزود: بیمه زائران از ۵۰ کیلومتری مرز ایران تا خاک عراق و ۵۰ کیلومتر بعد از ورود به ایران اعتبار دارد که مبنای محاسبه نیز مهر ورود و خروج است.

مدیر حج و زیارت خراسان شمالی از زائران خواست حتما کارت شناسایی و فرم بیمه خود را در این سفر معنوی به همراه داشته باشند تا در صورت بروز هرگونه اتفاق و یا بیماری، بتوانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

قاصری گفت: سال گذشته داشتن ویزا و گذرنامه برای شرکت در این آیین الزامی بود ولی امسال زائران تنها با داشتن گذرنامه، می توانند در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلا شرکت کنند.

به گزارش ایرنا؛ به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی ۷۵ درصد از ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی این استان به جابه‌جایی زائران اربعین اختصاص یافته است که بر این اساس ۱۰۵ دستگاه اتوبوس برای اعزام زائران اربعین تدارک دیده شده است.

مهران، مرز خروجی زائران این استان برای شرکت در همایش پیاده روی اربعین تعیین شده است و زائران با ناوگان عمومی تا مرز جابه جا می شوند البته برخی ناوگان که کارهای گمرکی شان انجام شده، به خاک عراق هم می روند.

همچنین در سفر بازگشت از عراق هم، زائرانی از این استان که از ۲۴ تا ۲۹ مهرماه وارد کشور شوند از مرز مهران به همدان و از همدان به استان اعزام می‌شوند اما کسانی که قبل از این تاریخ بازمی گردند، از مرز مهران به خراسان شمالی اعزام می‌شوند.

پارسال بیش از ۹ هزار و ۸۳۸ نفر از شهروندان خراسان شمالی با سفر به عتبات عالیات در آیین اربعین حسینی شرکت کردند.

بر اساس آمارهای کمیته مرکزی اربعین حسینی تعداد کل ثبت نام‌های امسال درسامانه سماح از مرز سه میلیون نفر عبور کرده است.

اربعین مصادف با ۲۰ صفر چهلمین روز شهادت امام سوم شیعیان جهان در سال ۶۱ هجری قمری در صحرای کربلا است.

هر ساله شیعیان زیادی به صورت پیاده و سواره به سوی کربلا برای زیارت مزار امام حسین (ع) عزیمت می کنند، این سنت از قدیم الایام در میان مسلمانان مرسوم بوده است. میلیون ها عاشق و شیدا از روزها قبل در تدارک سفر به کربلا و زیارت مزار سرور و سالار شهیدان هستند. شمار زایران کربلا در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و به یکی از بزرگترین اجتماع مسلمانان جهان تبدیل شده است.

راهپیمایی اربعین حسینی(ع) نماد وحدت مسلمان جهان است چرا که در این روز همه مسلمانان از سراسر جهان به سمت کربلا در حرکت هستند.

مسافت پیاده ‌روی اربعین میان دو شهر نجف و کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است و هزار و ۴۵۲ ستون در این مسیر وجود دارد که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر است.

برای پیاده ‌روی کل مسیر زمانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت لازم است و بهترین زمان برای شروع این پیاده روز ۱۶ صفر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان