1500 تن محصولات گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری تولید شد


1500 تن محصولات گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری تولید شد

شهرکرد- ایرنا- مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از تولید یکهزار و 500 تن محصولات گیاهی دارویی در سال زراعی جاری در این استان خبر داد.

ابراهیم شیرانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، از افزایش سطح زیر کشت ۵۰۰ هکتار گیاهان دارویی در دولت دوازدهم خبر داد و افزود: هم‌اکنون سطح زیر کشت گیاهی دارویی استان از ۶۰ هکتار سال ۹۲ هم‌اکنون به یکهزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافته است.

به گفته وی، با اختصاص ۲۰ هکتار زمین زراعی استان به محصول زعفران، امسال افزون بر ۸۰۰ کیلوگرم این محصول گرانبها برداشت شده است که متوسط برداشت در هر هکتار با توجه به آموزش ، ترویج و حمایت دولتی به ۴ کیلوگرم رسیده است.

مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به کاهش آب سفره‌های زیرزمینی و بروز کم آبی، با رویکرد سیاست تغییر الگوی کشت در استان و ترغیب کشاورزان به تولید محصولات کم آب‌بر، برداشت محصول گل‌محمدی، زعفران و موسیر در این استان نسبت به گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

شیرانی، سطح زیر کشت محصول گل‌محمدی در ۲سال گذشته استان را ۲۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که امسال کشت محصول به ۶۵۰ هکتار افزایش یافته و در سال زراعی جاری در هر هکتار ۳ تن محصول گل‌محمدی مرغوب برداشت شده است.

وی، با اشاره به اینکه در سال ۹۲ تنها در ۶۰ هکتار از اراضی استان گیاهان دارویی کشت می‌شد، تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده از سوی دولت تدبیر و امید هرساله بیش از ۵۰۰ هکتار به وسعت کشت گیاهان دارویی استان افزوده می‌شود.
شیرانی با بیان اینکه هر هکتار از اراضی گیاهان دارویی برای ۲ تا ۳ نفر شغل مستقیم ایجاد می‌کند، تاکید کرد: اگر چه اشتغالزایی در این حوزه به صورت فصلی و مقطعی است اما با درآمدزایی بالا و توجیه‌پذیری اقتصادی همراه است.
شیرانی، از تهیه و تدوین سند توسعه گیاهان دارویی در این استان در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: توسعه کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی از مهمترین اهداف این سند راهبردی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، رویش ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در استان را نشانه مستعد بودن منطقه برای توسعه تولید این گونه‌های مثمر دانست و گفت: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از مزارع کم آب و سطح اراضی شیبدار شهرستانهای مختلف استان به زیر کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران و گل‌محمدی رفته است.
به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می‌شود و سطح زیر کشت استان ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره‌بردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید