اعجاز اشک و علم در اربعین


اعجاز اشک و علم در اربعین

ایلام- ایرنا- اشک مسافری است که از دیار قلب برخواسته، به خانه چشم سفر کرده و از مجرای دیدگان بر دشت و دمن می ریزد و با اعجاز ارادت حسین ابن علی (ع) آتش عالم را خاموش می کند.

به گزارش ایرنا، اشکی که با نام و عَلَم سردار کربلا مزین باشد، گوهر گرانبهایی است که از گنج دل فرود می آید و به حکم ایثار از بند قفل و رمز کلید رها می شود و سرایی سترگ از عزا و ماتم عالم را به آسمانی از عشق به تاریخ تقدیم می کند، بی علت نیست که امام حسین (ع) می فرمایند: انا قتیل العبرات، (من کشته اشک هستم).

در محشر اربعین دهها میلیون انسان عاشق با سلاح اشک و نماد عَلَم از اقصی نقاط ایران و جهان رهسپار کربلا می شوند تا وادی جان را در جوار فرزند زهرا (س) مصفی کنند و اعجاز وصلت امت با امام را به نمایش بگذارند.


چشم تر، مظهر دل سبز است و ریزش دانه های الماسین اشک ، اوج رافت خدا در مجرای قلب، چنانچه بخشکد خار قساوت می روید و اقلیم حیات را به سرای عذاب تبدیل می کند.


در منطق مهربانی هیچ عذابی کشنده تر از رقت قلب نیست و به همین خاطر امام صادق (ع) می فرمایند: هیچ بنده ای به کیفری بزرگتر از سنگدلی گرفتار نشده است.


به قول عرفا سختی دل از خشکی چشم، خشکی چشم از کثرت گناه، زیادی گناه از علاقه به دنیا و محبت به دنیا، ریشه همه گناهان ما بندگان است.

عَلَم ادب و عزت و عشق به خاندان عصمت و طهارت و یاد ماندگار حسین بن علی (ع) مدیون ریزش مروارید اشک است که از آستان عاطفه به ساحل صورت می چکد و مُشک دلاویز صفا و صداقت در جان جوامع بشری می پراکند.


امروز به یمن محشر اربعین رزهای مهران و شلمچه و چذابه و خسروی آوردگاه عَلَم و اشک دلداران امام حسین (ع) شده، تا با پای دل و دیده جان صحن و سرای مظلوم کربلا را زیارت کنند، چراکه بر اساس آموزه های مذهب تشیع، آه و اندوه و عزای سالار شهیدان، بند غرور و غفلت و حسرت و هراس را ذایل و امید عظمت را به ارمغان می آورد.


فریادهای لبیک یا حسین (ع) زائران، امواج عزت آفرین عَلَم های سبز و روح عاشقان در غوغای اربعین در تجلیگاه مهران ایران حقانیت حسین فاطمه (س) و ظلم یزیدیان زمان را برای همیشه به عالم عرضه می کند.


قدرت اشک و عَلَم و تفوق آن بر جبروت جباران تاریخ نماد مانایی مذهب شیعه جعفری است که با ۵۵۰ سال قدمت در ایران نشو و نمای آن در دین مسیح و کلیساها نیز پیداست.


واقعه شگفت انگیز و شورآفرین عاشورای امام حسین(ع)، تجلی زیباترین جلوه توحید عملی، عینیت ایمان، تحقق و تسلیم در پیشگاه خداوند منان و مظهر ایثار و وفا و پاکبازی خالصان خداست.

برپایی محافل اشک و عَلَم و عزاداری در زندگی فردی و اجتماعی بندگان مخلص تجلی و مسیر تاریخ را به یک سمفونی جهانی تبدیل کرده که راهپیمایی اربعین حسین (ع) نمونه بارز آن است.


امام خمینی (ره) می فرمایند: گریه بر مظلومیت امام حسین (ع) در حقیقت فریاد علیه ظالم است و همین گریه و اشک های مسلمانان است که محرم را در امتداد تاریخ ماندگار کرده است.


عجب چراغ شگفت آوری است نور حسین (ع) که هرچه باد می وزد فروزان تر می گردد. خفاشان شب پرست با تبلیغات سوء ، نیرنگ های گوناگون ، شگردهای عوام فریبانه و قتل عام فرزندان پیامبر(ص) تلاش کردند تا حقیقت دین خدا را پنهان و خود را خلیفه حق معرفی کنند، اما اکنون اعجاز اشک و ارادت ، علم سرخ حسین (ع) در اربعین اتحاد مسلمانان جهان را در کربلای ایران و عراق به ارمغان آورده است و مفهوم این شعر زیبا را به اثبات رسانده است:

چراغی را که ایزد بر فروزد / هرآنکس فوت کند ریشش بسوزد


تو گویی آن قطرات اشک، نمی از یم غیرت حسین (ع) است که چون فروغ تابان بر دل عارفان تابید و آب دیده را به موثرترین ابزار جهاد علیه ملحدان تبدیل و فریاد استنصار و استغاثه ستمدیدگان عالم را به درجه اجابت رسانید.


در مکتب اسلام، گریستن و گریاندن، موکب گردانی و عَلَم افرازی از اسباب تقرب به خداست و در این خصوص امام صادق (ع) می فرمایند: من برای گریه کننده گان بر مظلومیت امام حسین (ع) ثواب ۲ هزار حج، ۲ هزار عمره و ۲ هزار غزوه را ضمانت می کنم.

بگذار تا بگریم چون ابر بر بهاران / از سنگ ناله خیزد روز وداع یاران


اشک های حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) امروز در اجتماع بزرگ اربعین به ثمر نشسته و باعث اهتزاز پرچم اسلام و نماد اتحاد موحدان جهان گردیده و علمای سبز و سرخ و سیاه با ملیت های مختلف از اقصی نقاط عالم سرزمین های ایران و عراق را به نمایشگاه زیبایی تبدیل کرده و با ترنم اشک شوق پویندگان راه حسین (ع) نوازش می شود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا