استفاده از مواد مغذی، پیشرفت بیماری‌های استخوان را کم می‌کند


استفاده از مواد مغذی، پیشرفت بیماری‌های استخوان را کم می‌کند

تبریز - ایرنا - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: استفاده کافی از مواد مغذی در طول چرخه زندگی سلامت استخوان را تضمین کرده و پیشرفت بیماری‌های پوکی و نرمی استخوان را به حداقل می رساند.

ندا دولتخواه، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه با افزایش سن لزوم بهبود سلامت اسکلتی - عضلانی در طول زندگی افزایش می یابد، افزود: رژیم غذایی و تغذیه ابزاری مفید و اصلاح پذیر برای مدیریت و احتمالا جلوگیری از اختلالات متابولیکی استخوان مانند پوکی استخوان است.

وی با بیان اینکه بیماری های استخوان مانند پوکی و نرمی منشا پیچیده ای دارد، اظهار داشت: اگرچه تا 70 درصد از تغییرات قابل توجه در توده استخوان نتیجه عوامل ژنتیکی است اما سبک زندگی مانند تغذیه و ورزش از عوامل اصلاح پذیر آن به شمار می رود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: استفاده از مواد مغذی در بسیاری از جمعیت های مختلف موجب افزایش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) شده است بنابراین رعایت رژیم متعادل سرشار از مواد مغذی، معدنی و ویتامین ها می تواند به طور معنا داری در سلامت استخوان ها نقش ایفا کند.

دولتخواه، با اشاره به اینکه پوکی استخوان به راحتی منجر به شکستگی می شود، ادامه داد: بیماری که پوکی استخوان دارد باید خطر شکستگی پیش بینی شده را محاسبه کند وگرنه این خطر افزایش می یابد.

وی یادآوری کرد: برنامه غذایی خوب می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کرده و سایر مشکلات کمبود مواد مغذی را تنظیم و به تبع آن از شکستگی ها جلوگیری کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در دوران پایان زندگی غربالگری های پیشگیرانه از جمله بهینه سازی تغذیه ای، استفاده از مکمل های غذایی و فعالیت بدنی با وزن عادی در افراد مسن پیشنهاد می شود چراکه ممکن است با کاهش یا به تعویق انداختن تحلیل عضلات و سپس سارکوپنی موجب افزایش سلامت اسکلتی - عضلانی شود.

دولتخواه، با بیان اینکه چندین مولفه غذایی بر عملکرد پوکی استخوان تاثیر می گذارد، افزود: ترکیب رژیم غذایی مغذی با فعالیت های بدنی بر سلامت استخوان تاثیر هم افزایی خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا