آخرین وضعیت بازار سکه چگونه است؟


آخرین وضعیت بازار سکه چگونه است؟

بخشی از افت سکه تمام بهار آزادی ناشی از نزول بهای دلار در ماه‌های اخیر و عدم توان آن برای رشد بیشتر بوده است.

به گزارش بنکر (Banker)، قیمت دلار از اواخر شهریورماه نتوانسته است به بالای مرز ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومانی پا بگذارد و حدود یک ماه است که در بازه محدود ۱۱ هزار و ۳۵۰ تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومانی حرکت کرده است.

از نگاه فعالان همین محدود شدن دامنه نوسان موجب شده است که انتظارات افزایشی معامله‌گران بازار سکه نیز کمتر شود. روند کم‌نوسان دلار را به وضوح می‌توان در تغییرات قیمتی روز چهارشنبه بازار مشاهده کرد، جایی که دلار نه نمی‌تواند به بالای محدوده ۱۱ هزار و ۴۲۰ تومانی قدم بگذارد و نه توان شکست به زیر محدوده ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی را دارد. نتیجه این نوسانات محدود در روز پنجم هفته قرار گرفتن روی عدد ۱۱ هزار و ۴۱۰ تومان بود که تغییری را نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه نشان نمی‌داد.
در حالی که کاهش دامنه نوسانات دلار و افت تدریجی آن به‌عنوان یکی از عوامل کاهش بهای سکه معرفی شده است، عده دیگری از فعالان باور دارند، کاهش تقاضای مصرفی و سرمایه‌گذاری در بازار سکه عامل اصلی افت بوده است.

از نظر آنها حباب قیمتی فلز گرانبهای داخلی به وضوح نشان می‌دهد که تقاضای خاصی در بازار سکه وجود ندارد و تمایل خرید در بازار بسیار پایین است. حباب سکه در هفته‌های اخیر با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده به حدود ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. در واقع ارزش بازاری سکه بسیار کمتر از ارزش ذاتی آن است و همین عامل نگرانی‌هایی را نیز در میان معامله‌گران به منظور قاچاق سکه به کشورهای همسایه ایجاد کرده است. این در حالی است که عده‌ای هم باور دارند خروج طلا منجر به ورود ارز به کشور می‌شود.

البته دسته‌ای از فعالان نیز قاچاق سکه و طلا را تکذیب می‌کنند و باور دارند برای معامله‌گران صرفه چندانی در قاچاق با توجه به ریسک‌های آن وجود ندارد. به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار تا زمانی که سطح تقاضای بازار در چنین شرایطی قرار دارد، حباب سکه منفی خواهد بود؛ البته خروج دلار از زندان یک ماه اخیر تا حدی می‌تواند قیمت‌های بازار سکه را نیز تحریک کند. با این حال، تغییرات قیمتی دلار به گونه‌ای نبوده است که افزایشی‌های بازار سکه را به رشد امیدوار کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403