هیچ فرهنگی همانند فرهنگ اربعین نیست


هیچ فرهنگی همانند فرهنگ اربعین نیست

یک کارشناس مذهبی گفت: جمعیت زوار و ذوق و شوق آنان در اجتماع چند میلیونی بیانگر این است که هیچ فرهنگی همانند فرهنگ اربعین نیست.

هیچ فرهنگی همانند فرهنگ اربعین نیستبه گزارش فانوس، حجت الاسلام محمد مهدی غلامی مهمترین مبحث دینی را یاری ولی زمان دانست و اظهار کرد: خدا دین را به گونه‌ای طراحی کرد که معیار یاری ولی خدا مشخص شود اما متاسفانه امروز در جامعه اسلامی که ادعای جامعه مهدوی دارد، نصرت ولی خدا که هدف کامل از دین بوده به حاشیه رفته است.

وی دانستن هدف پیاده‌روی اربعین را برای افراد ضروری خواند و تصریح کرد: در زیارت اربعین آمده است یا اباعبدالله، نصرت و یاری من آماده است تا هرچه بگویی من اطاعت کنم و پیاده آمدم تا بفهمانم دوستت دارم و حاضرم هرکاری برایت انجام دهم، لذا همین پیاده روی‌های هدفمند، زمینه ساز حضرت ولی عصر(عج) خواهد بود.

این کارشناس مذهبی و فرهنگی با بیان حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) درباره حمایت، کمک و عدم غرض‌ورزی نسبت به امیرالمومنین (ع) خاطرنشان کرد: بر این اساس نداشتن ولی و یاری نکردن اولیای خدا، مهمترین غرضی بود که باعث شد بی احترامی‌های متعددی انجام گیرد.

غلامی با بیان اینکه ما باید کاری کنیم که غربت، از اربعین برداشته شود، افزود: طبق فرمایش امام باقر(ع)، باید دل‌های مردم به سمت اهل بیت بیاید و قلبشان حسینی شود که امروز جمعیت زوار و ذوق و شوق آنان در احتماع چند میلیونی بیانگر این است که هیچ فرهنگی، همانند فرهنگ اربعین نیست.

غلامی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین فقط مخصوص دین و فرهنگ ایران یا شیعیان نبوده، بلکه این سنت از گذشته در تمامی ادوار و ادیان رواج داشته است، یادآور شد: در دین اسلام، زیارت امام حسین(ع)، مخصوصا با پای پیاده تاکید شده و طبق فرمایش امام صادق(ع)، هرکس پیاده به زیارت قبر حضرت اباعبدالله(ع) برود، خداوند در هر گامی برای انسان هزار حسنه می‌نویسد و هزار گناه او را محو می‌کند بنابراین این سنت از زمان ائمه وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه حاکمیت‌های مختلف ایرانبیشتر شیعه بودند و سعی در تبلیغ مراسم بزرگ اربعین داشتند، تاکید کرد: به عنوان نمونه در حکومت‌های صفویه و آل بویه که نقل است جلال الدوله دیلمی با فرزندان و جمعی از یاران، با پای پیاده رهسپار نجف و کربلای معلی شد یعنی آن زمان که حکومت شیعی روی کار آمد، این سنت در ایران رواج پیدا کرد و تا زمان شیخ انصاری مرسوم بود و حتی در زمان محدث نوری ادامه داشته است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در زمان محدث نوری با وجود اتومبیل در ایران، این سنت کم رنگ شد، خاطرنشان کرد: آیت‌الله سید محمود شاهرودی توانست این سنت را احیا کند اما در جنگ تحمیلی ایران و عراق این پیاده‌روی از طرف صدام تعطیل شد که بعد از آن حجت الاسلام پناهیان توانست با احادیث و بیان فرهنگ‌های مختلف این سنت را رواج دهند و امروزه این سنت به اجتماع بزرگ اربعین تبدیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !