به گزارش افکارنیوز،

ناتور "محمد علی اندومه" رئیس کمیسیون نظامی و دفاعی پارلمان نیجریه گفت: بررسی های این کمیسیون از تحولات منطقه و به ویژه در ایالت ناآرام "بورنو" ثابت کرد که جنایت های تروریست های بوکوحرام به حدی در این کشور و کشورهای منطقه گسترش یافته که بودجه های تخصیصی و برنامه ریزی های راهبردی ملی و بین المللی برای توقف اقدامات جنایتکارانه آنها دیگر جوابگو نیست.

اخبار بین‌الملل- وی که در برابر نمایندگان سنایی نیجریه در ابوجا سخن می گفت، با اشاره به اینکه جهانیان هر روز شاهد انتشار اخباری از جنایات بوکوحرام در یک نقطه و یا چند نقطه غرب آفریقا هستند، تاکید کرد که چنانچه اقدامی بین المللی برای مبارزه با این گروه تروریستی وابسته به "القاعده" و حتی تروریست های نوظهور دیگر همچون "داعش" صورت نگیرد، به زودی باید شاهد قربانیان بیشماری از غیرنظامیان و نظامیان در کشورهای منطقه و به ویژه در نیجریه باشیم .

سناتور اندومه به دفن فقط 847 سرباز در آرامگاه دولتی "مادیگوری" در ایالت بورنو اشاره کرد و افزود که قربانیان بوکوحرام صرفا به هزاران نظامی در نیجریه محدود نمی شوند، بلکه غیرنظامیان بیگناه و به ویژه زنان و دختران بیش از مردان و نظامیان قربانی جنایت های آنها هستند و در عین حال به اموال عمومی و منابع ملی در کشور نیز آسیب فراوان وارد می کنند.

وی تعداد قربانی چند سال اخیر بوکوحرام فقط در یک آرامگاه را مشت نمونه خروار از هزاران جنایت تروریست های بوکوحرام در نیجریه و در منطقه غرب آفریقا توصیف کرد و خواستار برخورد جدی تر دولت و نهادهای منطقه ای برای مقابله با تروریست ها در منطقه شد که هر روز بر گستره و شدت اقدامات خشونت بار آنها افزوده می شود.

رئیس کمیسیون دفاعی پارلمان نیجریه تخصیص 100 میلیارد "نایرا" (واحد پول نیجریه) به امور دفاعی در سال 2020 را رد کرد و گفت که در واقع باید اعتراف کرد که نیجریه در حالت جنگی به سر می برد و حتی اگر این مبلغ به امور دفاعی نیز تخصیص می یافت که نیافت، به هیچ وجه کفاف انجام عملیات موثر علیه تروریست های را نمی کرد.

گروه تروریستی بوکو حرام وابسته به القاعده که با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق نیز بیعت کرده ، از سال ۲۰۰۹ بیش از 50 هزار نفر را در نیجریه و کشورهای همسایه آن در غرب آفریقا کشته و میلیون‌ها نفر را نیز آواره کرده است.

این گروه در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط "محمد یوسف" که سَلَفی بوده و حتی کروی بودن زمین را نیز انکار می کرد، در نیجریه پایه گذاری شده و از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از صدها هزار نفر را در حملات تروریستی در این کشور و کشورهای همسایه نیجریه کشته است.

اگرچه در سال های اخیر و با افزایش فعالیت افراط گرایان در کشورهای اسلامی، تلاش برخی عناصر سلفی همچون "جهاد نکاح" در سوریه توسط مفتی سعودی، جنجال زیادی برپا کرد، اما این بار، دختران نیجریه قربانی اعمال و خواسته های سلفی های گروه بوکوحرام القاعده شدند که قصد دارند این دختران را بفروشند.
اسم این گروه "بوکوحرام" به معنی تحصیل غربی حرام یا کتاب خوانی حرام است" می باشد و از اسم آن مشخص است که این گروه مخالف تحصیلات و درس خواندن است.
با کشته شدن محمدیوسف در سال ۲۰۰۹، "ابوبکر شیکاو" رهبری این گروه را بر عهده گرفت و از آن پس نیز حملات تروریستی آنها در منطقه غرب آفریقا افزایش یافت.
این گروه با ربودن حدود ۳۰۰ دختر دانش آموز ۱۶ تا ۱۸ ساله از یک مدرسه شبانه روزی در شمال شرقی نیجریه، بیشتر روی زبان ها افتاد. ۱۱ تن از این دختران که بین ۱۲ تا ۱۵ سال سن دارند، از مکان دیگری ربوده شده بودند.


شیکاو، رهبر این گروه پس از ربودن دختران دانش آموز از مدرسه شبانه روزی در یک پیام ویدیویی ظاهر شده و با پذیرش مسئولیت این حمله، اعلام کرد که این دختران را به عنوان برده معامله خواهد کرد و یا به زور به ازدواج مردان درخواهد آورد. وی همچنین در این ویدئو گفته بود که خودش نیز با دو تن از این دختران، یکی ۹ ساله و دیگری ۱۲ ساله ازدواج خواهد کرد.
بر اساس برخی گزارشات تائید نشده، این دختران با قیمتی حدود ۱۲ دلار در کشورهای همسایه فروخته شدند.
مسئله ربودن دختران دانش آموز واکنش های بین المللی را نیز به همراه داشت.