با ذرات درخشان خون، سرطان مغز را تشخیص دهید


با ذرات درخشان خون، سرطان مغز را تشخیص دهید
پژوهشگران بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا متوجه شدند با استفاده از یک ماده شیمیایی که باعث درخشش سلول های غده می شود و تا به حال برای جراحی مغز کاربرد داشته است، قابلیت تشخیص مصون سرطان مغز و نظاره گری بر عکس العمل آن نسبت به علاج آماده می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، از آنجا که روش های رایج تشخیصی و نظارت بر سرطان شامل نمونه برداری و پرتو درمانی برای مغز زیان آور هستند و باعث آسیب میشوند، تشخیص و نظارت بر سرطان مغز به ویژه بعد از اجرای یک دوره درمانی، امری دشوار است.

پژوهشگران متوجه شدند با استفاده از یک ماده شیمیایی به اسم ۵- aminolevulinic acid یا ۵- ALA میتوان وجود سرطان مغز را بصورت غیرتهاجمی تشخیص داد. طبق این تحقیقات تمام سلول های سرطانی ماده ای موسوم به وزیکول فراسلولی تولید می کنند و این ماده باعث جذب مولکول های درخشان ۵- ALA می شود. به همین علت این ماده باعث درخشش غده سرطانی می شود؛ ولی سلول های سلامت مغز واکنشی نسبت به آن ندارند.

اینک پژوهشگران روشی را یافتند که در آن با استفاده از ماده ۵- ALA و وزیکول های فراسلولی موجود در جریان خون افرادی که دچار سرطان مغز هستند، وجود این بیماری را تشخیص دهند. این توانایی، امکان تشخیص ابتلا به سرطان مغز را با یک آزمایش خون آماده می کند.

نتیجه این مطالعه در EBioMedicine منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق