برهم صالح خواستار برگزاری مجمع ملی اصلاح قانون اساسی عراق شد


برهم صالح خواستار برگزاری مجمع ملی اصلاح قانون اساسی عراق شد

بغداد - ایرنا - برهم صالح رییس جمهوری عراق خواستار برگزاری یک مجمع ملی برای اصلاح قانون اساسی با هدف انجام اصلاحات ریشه‌ای در نحوه اداره کشور شد.

رییس جمهوری عراق روز چهارشنبه در جمع گروهی از شیوخ عشایر و قبایل مناطق مرکزی عراق، با اشاره به اعتراضات خونین اخیر در بغداد و چند استان دیگر مرکزی و جنوبی گفت که بزودی یک مجمع ملی جهت بازنگری قانون اساسی و اصول آن برگزار می شود، قانون انتخابات کشور واقعا مشکل دارد و باید برای رفع آن چاره اندیشی مناسب شود.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، صالح با اشاره به این که برگزاری تظاهرات، حفظ صلح داخلی و مراقبت از جان تظاهرکنندگان و حفاظت از اموال عمومی و خصوصی، حقوقی است که قانون اساسی آن را تضمین کرده است و باید بر همین اساس، کسانی که روی تظاهرکنندگان آتش گشودند شناسایی و مجازات شوند.

رییس جمهوری عراق افزود: اصلاح ریشه ای و جدی ساختار کشور و نهادهای آن بسیار مهم است و فساد موجود در کشور، ریشه همه گرفتاری های ماست که به نوبه خود برخاسته از خشنونت، تروریسم، جنگ و تحریم بوده است.

وی گفت: پیش از هر چیز باید تحقیقات مربوط به تظاهرات و عوامل قتل تظاهرکنندگان به نتیجه برسد و سپس به سمت اصلاح نظام حکومتی برویم که در حال حاضر عملکردی مناسب و مفید ندارد.

پایتخت عراق و بدنبال آن ۹ استان مرکزی و جنوبی دیگر این کشور از اول تا ۵ اکتبر (سه شنبه تا شنبه گذشته) صحنه برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به فساد و مشکل بیکاری و ضعف خدمات عمومی بود اما خشونت های بسیاری نیز در متن و حاشیه این اعتراضات صورت گرفت که به گفته برخی مسوولان عراقی، برخی از عوامل نفوذی و خارجی با هدف ایجاد آشوب، جنگ داخلی و براندازی، این اعتراضات را عامدانه به خشونت و درگیری با نیروهای دولتی و تخریب اموال و دارایی های عمومی و خصوصی کشاندند.

آمارهای رسمی، تعداد کشته شدگان در این اعتراضات یک هفته ای را ۱۱۰ و زخمی شدگان را بیش از شش هزار نفر اعلام کرده است.

دولت و پارلمان عراق در راستای تاکیدات مرجعیت عالی این کشور، مجموعه اصلاحات و اقدامات اجرایی را برای کاهش مشکلات کشور و تحقق خواسته های اساسی معترضان تصویب و شروع به اجرا کرده اند.

در همین حال تلاش های دولت و پارلمان عراق برای اجرای طرح هایی که بخش هایی از درخواست های معترضان مسالمت جو را تامین می کند از یکسو و فشار برخی جریان های سیاسی از جمله جریان صدر به رهبری سید مقتدا صدر و ائتلاف انتخاباتی النصر به رهبری حیدرالعبادی نخست وزیر سابق عراق ادامه دارد.

صدر در همین راستا روز گذشته در توییتی از شرکت کنندگان در مراسم اربعین حسینی خواست، به صورت میلیونی علیه آمریکا، اسراییل و مدیران فاسد شعار دهند و خواستار خروج آنها از قدرت شوند. /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج