باورکردن فرهنگ ملی از ظرفیت‌های مهم پدافند غیرعامل فرهنگی است


باورکردن فرهنگ ملی از ظرفیت‌های مهم پدافند غیرعامل فرهنگی است

ارومیه- ایرنا- مشاور معاون پارلمانی و امور مجلس وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باور کردن فرهنگ ملی و تکمیل فرهنگ خودی از ظرفیت‌های مهم پدافند غیرعامل فرهنگی در کشور است.

به گزارشایرنا، سعید جابری انصاری روز چهارشنبه در جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی پدافند غیرعامل آذربایجان‌غربی افزود: پدافند غیرعامل از منظر فرهنگ یک مطالبه ملی از حرکت صحیح مسوولان فرهنگی و اتخاذ سیاست های هوشمندانه در برابرتوطئه های خزنده دشمنان انقلاب اسلامی با هدف پاسداشت دستاوردهای دینی، بومی و ملی است.

وی در تبیین مفهوم پدافند غیرعامل فرهنگی اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم این موضوع، تاب‌آور نمودن بخش‌های مختلف فرهنگ و هنری جامعه است.

وی ادامه داد: با تقویت ظرفیت‌های هنرمندان و شخصیت‌های اثرگذار ملی و محلی و آینده‌سازی برای قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان و نیروهای فعال متعهد می‌توان فرهنگ عمومی کشور را در برابر آسیب‌های احتمالی دشمنان انقلاب مصون نگه داشت.

مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با توجه به وظایف عمده و انتظارات عمومی از دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و همچنین مطالبات مقام معظم رهبری از مدیران و مسوولان کشور در حوزه صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی که انقلابی فرهنگی و ایدئولوژیک به شمار می‌رود سیاست گذاری، فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه پدافند غیرعامل از منظر فرهنگ حایز اهمیت و دارای اولویت است.

«جابری انصاری»، ساماندهی، رصد و پایش اقدامات و فعالیت‌ها در بخش‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و همچنین اتخاذ و اعمال سیاست‌های پیشگیرانه و تشویقی را از جمله دستاوردهای پدافند غیرعامل فرهنگی عنوان کرد.

وی اظهارداشت: با تقویت تاب‌آوری فرهنگ و اتخاذ راهکارهای نوآورانه در عرصه‌های فرهنگی و هنری شاهد رفتارهای مبتنی برآگاهی و اراده صحیح در جامعه خواهیم شد.

وی برقراری امنیت نرم را حاصل پدافند غیرعامل فرهنگی عنوان کرد و افزود: این حرکت عظیم می‌تواند در ایمن‌سازی، پایداری زیرساخت‌ها و حفظ سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور و همچنین در جلوگیری از آسیب دیدن بنیان‌های جامعه از جمله خانواده نقش مهمی ایفا کند.

وی تقویت قدرت دیپلماسی‌، ایجاد زمینه صدور فرهنگ، گفتمان‌سازی پدافند غیرعامل در جامعه فرهنگی و هنری کشور، ایمن‌سازی‌، پایداری زیرساخت‌ها و دارایی‌های فرهنگی و هنری کشور در برابر آسیب‌های احتمالی، استفاده حداکثری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های هنرمندان، انجمن‌ها، سرمایه‌گذاران و اصحاب فرهنگ و هنر در نهادینه‌سازی فرهنگ پدافند غیرعامل، نهادینه‌سازی اصول، الزامات و ملاحظات در برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه فرهنگ و هنر کشور و بررسی علل و آسیب‌های فرهنگ عمومی را از جمله سیاست های اجرایی پدافند غیرعامل فرهنگی تدوین شده مابین وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان پدافند غیرعامل کشور برشمرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه بارها اصطلاحاتی چون شبیه‌خون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، تهاجم فرهنگی و قتل‌عام فرهنگی را از زبان مقام معظم رهبری شنیده‌ایم گفت: وقتی از ناتوی فرهنگی در جامعه صحبت می‌شود این صحبت بیانگر ابعاد بزرگ تهاجم فرهنگی است.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری ادامه داد: ضعف ما در پدافند غیرعامل فرهنگی راه « آفند» یا تهاجم فرهنگی را برای دشمن باز کرده و باعث می‌شود باورها و ارزش‌هایمان غارت شود.

وی بیان کرد: دشمن وقتی به کشوری حمله می‌کند در نخستین گام مراکز استرتژیک را نشانه می‌گیرد بنابراین در تهاجم فرهنگی نیز دشمن ارکان اصلی فرهنگ یک جامعه مانند خانواده را هدف قرار می‌دهد تا موجب تزلزل بنیان خانواده شود، چنانکه امروزه بخش بزرگی از وقت اعضای خانواده‌ها در فضای مجازی می‌گذرد و حتی فرصتی برای صحبت کردن باهم ندارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی هم خانواده و دین را ۲ نهادی عنوان کرد که تاکنون در برابر هجمه‌ها مقاومت کرده‌اند و دشمن امروز تمام تلاش خود را بکار بسته تا این دو نهاد مهم را مورد هدف قرار داده و به آنها ضربه وارد سازد.

هادی طباطبایی اظهار داشت: بنابراین پدافند غیرعامل می‌تواند مانع آسیب دیدن این ۲ نهاد اساسی شود.

قدرت حبیب‌زاده مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان‌ غربی نیز با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال‌ها پیش حوزه فرهنگی و حساسیت آن را مطرح کرده اند افزود: هجمه فرهنگی از سه دهه پیش کار خود را آغاز کرده و با وجود تلاش‌های فراوان برای مقابله با آن ولی باز هم شاهد صدمات حاصل شده از این هجمه هستیم و از آسیب‌های آن رنج می‌بریم.

در پدافند غیرعامل فرهنگی بایستی تمامی امکانات فرهنگی شامل مولفه‌های تنوعات فرهنگی، هنر، ادبیات، دین، فیلم و سینما، مد، صنایع دستی و فرهنگی، موسیقی، نشاط و تفریح و سرگرمی و نظیر آنان برای مقابله با تهدیدات دشمن در فضای فرهنگی به کار گرفته شده و تلاش شود تا سلسله اقدامات اقناعی برپایه باورهای موجود در جامعه صورت گیرد تا دشمن نتواند به جامعه هدف نگاه پذیرش شکست و ضعف را بقبولاند.

۸۱۳۵/۶۱۸۵/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی