بیش‌ از 120 هزار نمونه خون بند ناف در مرکز رویان ذخیره شد


بیش‌ از 120 هزار نمونه خون بند ناف در مرکز رویان ذخیره شد

زاهدان- ایرنا- معاون توسعه سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی گفت: بیش‌ از 120 هزار نمونه خون بند ناف از 31 استان کشور در مرکز وابسته به رویان ذخیره‌سازی شده است.

اشکان مزدگیر روز چهارشنبه در نشست خبری جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان در زاهدان با بیان اینکه بانک بند ناف از سال ۸۴ در کشور راه‌اندازی شده است اظهار داشت: نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در تمام استان‌های کشور فعال است.

وی ادامه داد: بیش‌از هزار پزشک در ۲۰۰ بیمارستان سطح کشور در زمینه ذخیره‌سازی خون بند ناف با مرکز رویان جهاد دانشگاهی همکاری دارند.

معاون توسعه سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی گفت: سلولی که قدرت خود نوزایی و قدرت تمایز و تخصصی شدن به سلولهای مختلف را داشته باشد به عنوان سلول بنیادی شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: خون موجود در بند ناف نوزاد که در هنگام تولد دور ریخته می‌شود سرشار از سلول‌های بنیادی است که ظرفیت درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارد.

مزدگیر اظهار داشت: برخی از بیماری‌های بدخیم از جمله انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری‌های نقض سیستم ایمنی، کم خونی مادرزادی و غیره نیز با استفاده از سلول های بنیادین خون بند ناف قابل درمان است.

وی ادامه داد: تنها یک بار برای هر فرد در طول دوران زندگی و در هنگام تولد فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین خون بند ناف وجود دارد.

معاون توسعه سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان گفت: امروزه در بیش از ۹۵ کشور جهان امکان جمع‌آوری و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد.

وی بیان کرد: هم‌اینک در ایران بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از جمله انواع سرطان خون، تالاسمی، کم خونی مادرزادی و نقص سیستم ایمنی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف قابل درمان هستند.

مزدگیر اظهار داشت: همچنین این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی درمانی در درمان انواع سرطان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت: امروزه بانک‌های دخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف در اغلب کشورهای توسعه یافته جهان وجود دارد که این بانک‌ها خون بند ناف نوزاد را در هنگام تولد به جای دور ریخته شدن ذخیره می کنند تا در آینده برای درمان بیماری های صعب العلاج برای صاحب نمونه یا سایر بیماران استفاده شود.

معاون توسعه سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی گفت: هم‌اینک بیش از ۵۰۰ بانک خون بند ناف در سراسر جهان وجود دارد و تا کنون بیش از ۴۰ هزار پیوند خون بند ناف در جهان انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین سالانه حدود ۳ هزار پیوند جدید به این آمار اضافه می‌شود.

مزدگیر هزینه ذخیره‌سازی خون بند ناف را سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در زمان عقد قرارداد عنوان کرد و افزود: از سال دوم به بعد سالانه ۱۶۰ هزار تومان هزینه شارژ نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: مادرانی که متقاضی ذخیره‌سازی خون هستند باید بعد از هفته ۳۶ بارداری به مراکز مستقر در استان‌ها مراجعه کنند.

معاون توسعه سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه بعد از تولد در اولین فرصت نمونه خون بند ناف باید جمع آوری شود اظهار داشت: اگر بیش از سه یا پنج دقیقه این کار طول بکشد امکان جمع آوری وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر کسی نتواند ذخیره‌سازی خون بند ناف را انجام دهد و زمانی به آن نیاز پیدا کند در صورت نبودن نمونه مشابه در داخل کشور باید بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار هزینه بپردازند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران