غذای ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر


غذای ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر

دکتر علی اصغر خیرخواه، گفت: غذای ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان ها است.

دکتر « علی اصغر خیرخواه »، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: روز جهانی غذا هر سال در ( ٢٤ مهر) برگزار می شود و در سال جاری FAO شعار تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی را برای برگزاری این روز نام گذاری و اعلام کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، افزود: در دهه های اخیر به دلیل جهانی شدن، شهرنشینی و افزایش درآمد ها، رژیم و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است و مردم جهان عمدتا از مصرف غذاهای فصلی به خصوص گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهایی با کربوهیدرات تصفیه شده، قند و چربی و نمک زیاد، غذاهای فرآوری شده، گوشت و سایر محصولات با منبع حیوانی حرکت کرده اند.
وی، اظهار داشت: در حال حاضر زمان کمتری برای تهیه وعده های غذایی صرف می شود و مصرف کنندگان به ویژه در مناطق شهری به طور فزاینده به سوپرمارکت ها، فروشگاه های فست فود، غذاهای خیابانی و رستوران مراجعه مى کنند.

دکتر خیرخواه، بیان داشت: غذای ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان ها است، عادات غذایی ناسالم علاوه بر این که یک پنجم مرگ ها را در دنیا رقم می زند مبلغی بالغ بر ٢تریلیون دلار در سال نیز بودجه به بخش سلامت تحمیل می کند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، اضافه کرد: ترکیبی از رژیم های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک موجب افزایش نرخ چاقی در جهان شده است و نه تنها در کشورهای کم درآمد نیز مشکل گرسنگی و چاقی اغلب با هم وجود دارد و هم اکنون بیش از ٦٧٠ میلیون بزرگسال و ١٢٠ میلیون دختر ( ٥ تا ١٩ ساله ) چاق هستند و بیش از ٤٠ میلیون کودک زیر ٥ سال دارای اصافه وزن هستند ، درحالی که بیش از ٨٠٠ میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند.

وی، ابراز داشت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مصرف روزانه میوه، سبزیجات و لبنیات از میزان لازم توصیه شده کمتر است و بالعکس مصرف نمک و روغن بیشتر از حد مجاز جهانی است که باید در این زمینه ، آموزش ها و توانمند سازی خانواده ها را در خصوص اصول تغذیه سالم افزایش دهیم.
دکتر خیرخواه، در ادامه، افزود: یک برنامه غذایی، زمانی سالم محسوب می شود که با تامین غذای کافی، ایمن، مغذی و متنوع نیازهای افراد را تامین کند و خطر ابتلا به بیماری را در وی کاهش دهد بنابراین برنامه غذایی مناسب باید شامل میوه، سبزی، حبوبات، مغزها، دانه ها، غلات سبوسدار و غذاهای کم چرب (به خصوص از نظر چربی های اشباع و ترانس) و با قند کم باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، در پایان ضمن توصیه به خانواده ها به ویژه مادران و زنان که وظیفه تهیه و طبخ غذای خانوار را برعهده دارند، عنوان داشت: مادران و زنان در کلاس های آموزشی اصول تغذیه سالم و آشنایی با هرم غذایی، که توسط بهورزان و مراقبین سلامت در کلیه خانه ها، پایگاه ها و مراکز بهداشتی برگزار می شود شرکت کنند تا با ارائه غذای سالم در خانواده، سلامتی و نشاط اعضاء خانواده را تامین کنند.

پایان پیام/586

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی