گزارش کارگاه «کارتونیست، هنرمند اسطوره زدا» در اصفهان


گزارش کارگاه «کارتونیست، هنرمند اسطوره زدا» در اصفهان

کارگاه «کارتونیست، هنرمند اسطوره زدا» در اصفهان با حضور الهام دزفولیان در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد. به گزارش شیرین طنز ، به نقل از خانه... ادامه مطلب... نوشته گزارش کارگاه «کارتونیست، هنرمند اسطوره زدا» در اصفهان اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

کارگاه «کارتونیست، هنرمند اسطوره زدا» در اصفهان با حضور الهام دزفولیان در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز ، به نقل از خانه کاریکاتور اصفهان، جلسه ی سه شنبه ۲۳مهر ۹۸ با موضوع «کارتونیست، هنرمند اسطوره زدا» به بررسی کارتون های مطبوعاتی از طریق اسطوره شناسی رولان بارت نشانه شناس و اسطوره شناس فرانسوی اختصاص داشت.

الهام دزفولیان با مروری بر آثار بارت جلسه را آغاز کرد و با تکیه بر کتاب «رولان بارت، نوشتۀ رولان بارت» به مرور مختصری بر زندگی این نشانه شناس پرداخت و به جنبه های اسطوره شناسانه ای که وی در زندگی نامه اش مورد توجه قرار داده بود اشاره کرد.

در ادامه علی اسدی با همفکری حاضران، تعریفی از نشانه ارائه داد و نقش و کار یک نشانه شناس را برای حاضرین توضیح داد. دزفولیان با مروری مختصر بر تاریخچۀ نشانه شناسی و زبان شناسی پیش از فردینان دو سوسور، زبان شناس سوئیسی تا پس از او، به بیان تعریف نشانه و اجزای تشکیل دهندۀ آن(دال و مدلول) از نظر سوسور پرداخت و با مثال هایی مفهوم آن را روشن تر کرد.

اسدی نیز با توضیح نشانه و نظام نشانه ای اولیه و ثانویه از نظر بارت، مفهوم اسطوره از دوران یونان باستان تا دورۀ معاصر، فرایند طبیعی سازی و تاریخی بودن، جلسه را ادامه داد. ارائۀ مثال هایی از اسطوره سازی در تبلیغات و نحوۀ عمل ایدئولوژی ها در ساخت اسطوره ها از دیگر بخش های این کارگاه بود.

در نهایت، جلسه با توضیح ظهور کارتون به عنوان هنر و رسانه ای اسطوره زدا در گذر تاریخ ادامه یافت و تعریفی از کارتونیست عنوان شد که او را به عنوان هنرمندی اسطوره زدا معرفی می کرد؛ هنرمندی که در اثر خود، به نشان دادن اتفاقات در سطح اولیه و ثانویه می پردازد، پرده از مفاهیم اولیه و ظاهری نشانه ها بر می دارد و ما را نه تنها با سویۀ اسطوره ای آن ها آشنا می کند بلکه دست به اسطوره زدایی نیز می زند.

در آخر نیز جلسه با نشان دادن نمونه هایی از کارتون های مطبوعاتی و تحلیل اسطوره شناسانۀ آنها به پایان رسید.

عکس و گزارش: محمودرضا صنعتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا