ترمیم سوختگی پوست انسان با سلول زنده پوست خوک


اگرچه برخی از زیست‌توده‌های تولید شده از خوک تاکنون در پزشکی استفاده شده‌اند، اما این اولین بار است...

ترمیم سوختگی پوست انسان با سلول زنده پوست خوک

اگرچه برخی از زیست‌توده‌های تولید شده از خوک تاکنون در پزشکی استفاده شده‌اند، اما این اولین بار است که از سلول زنده پوست خوک برای ترمیم زخم ناشی از سوختگی در پوست انسان استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، هنگامی که فردی دچار سوختگی شدید می‌شود، باید در اسرع وقت یک پوشش محافظ متشکل از پوست به محل زخم پیوند زده شود. اگرچه برای این کار تاکنون از پوست جسد انسان استفاده می‌شد، اما محققان بیمارستان عمومی ماساچوست برای نخستین بار موفق به استفاده از سلول زنده پوست خوک برای ترمیم سوختگی انسان شدند.

در سوختگی‌های درجه دو و سه، پوست جسد انسان که به آلوگرافت نیز معروف است، در همان ابتدا برای محافظت از زخم‌ها در برابر عفونت و ریزش مایعات به همراه عوارض بالقوه کشنده‌ای که می‌تواند در پی داشته باشد، استفاده می‌شود. پس از تثبیت شرایط گیرنده، آلوگرافت برداشته می‌شود و تکه‌ای از پوست خود بیمار از قسمت دیگری از بدن وی جدا می‌شود و به طور دائمی روی زخم پیوند زده می‌شود.

متأسفانه مراکز درمانی با کمبود آلوگرافت مواجه هستند، ضمن اینکه هزینه زیادی هم در بردارند. با توجه به این موضوع، دانشمندان بیمارستان عمومی ماساچوست(MGH) چندین خوک اصلاح ژنتیکی شده در دهه ۱۹۹۰ را به کار گرفتند. این حیوانات فاقد ژنی هستند که معمولاً در خوک‌ها وجود دارد اما در انسان وجود ندارد و نبودن این ژن به بدن انسان اجازه می‌دهد تا پیوند پوست از این خوک‌ها با پس زدن سیستم ایمنی بدن بیمار مواجه نشود.

این فناوری به شکل پیوند بافت سلولی زنده موسوم به "Xeno-Skin" تجاری شده است و به تازگی در یک کارآزمایی بالینی توسط "جرمی گاورمن" جراح بیمارستان ماساچوست برای اولین بار بر روی یک گیرنده انسان استفاده شد که موفقیت آمیز هم بود.

این پوشش با اندازه ۵ در ۵ سانتی‌متر به همراه یک آلوگرافت معمولی بزرگتر روی محل سوختگی بیمار اعمال شد. هر دو پوشش با استفاده از منگنه‌های جراحی و باندهای گازی در محل سوخگی امن شدند و پنج روز بعد برداشته شدند.

در این مرحله هر دو پوشش از نظر ظاهری غیرقابل تشخیص از یکدیگر بودند و با زخم به طور یکسان عملکرد خوبی را نشان می‌دادند. این نشان داد که پوست خوک نتیجه مشابهی با پوست جسد انسان تولید کرده است.

سپس پیوند پوستی که از ران گیرنده گرفته شده بود، به طور دائم روی زخم پیوند زده شد.

نکته مهم این است که دانشمندان هیچگونه انتقال ویروس از حیوان به انسان را مشاهده نکردند، چرا که این موضوع موجب محدودیت پیوند بافت زنده از خوک به انسان شده بود.

گاورمن می‌گوید: این قدم کوچکی که امروز برداشتیم، نشان دهنده هزاران ساعت تحقیق طی چندین دهه در بسیاری از زمینه‌ها شامل زیست شناسی پیوند، ایمونولوژی و مهندسی ژنتیک است. علاوه بر این، پیشرفت‌های سریع در فناوری ویرایش ژن، مسیر جدیدی را برای اصلاح ژنتیکی پوست خوک باز کرده است که نشانگر فصل جدید استانداردهای مراقبت از بیماران سوختگی و پیوند است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟